تغذیه در کرونا

تغذیه در کرونا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تغذیه و رژیم غذایی مناسب یکی از راهکارهای مهم حفظ سلامتی است و از این طریق میتوان بسیاری از بیماری‌های عفونی را مهار کرده و یا مانع از بروز آنها شد. آنچه از بررسی متون علمی و گزارش های مراکز پژوهشی معتبر میتوان استنباط کرد، این است که بهترین شیوه برای مقابله با بیماری کووید -۱۹، ارتقاء و تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین مایعات، الکترولیت ها، انرژی، پروتئین و ریز مغذی ها است.
افرادی که مبتلا به این بیماری می‌شوند به علت کاهش قدرت سیستم ایمنی و کاهش شدید اشتها نیاز به حمایت های تغذیه ای مناسب دارند و رعایت بهداشت مواد غذایی در این افراد بسیار حائز اهمیت است.

تغذیه در کرونا

در دورانی که به بیماری کرونا مبتلا شدید، سعی کنید مایعات زیاد بخورید و بیشتر از غذاهای مایع مانند: سوپ، آش و غذاهای پوره شده مصرف کنید، زیرا هضم غذاهای مایع راحت‌تر است و جذب ویتامین‌ها و املاح نیز از طریق غذاهای مایع بیشتر است.
غلات کامل مثل برنج قهوه‌ای، نان‌های سبوس‌دار، جو و جو دوسر را جایگزین غلات تصفیه شده مانند: نان لواش و تافتون کنید. زیرا که غلات کامل سرشار از فیبر، ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی ضروریی هستند که در بهبود علائم کرونا بسیار موثرند.
منابع غذایی پروتئینی را از انواع کم چرب مثل: مرغ، ماهی و گوشت‌های قرمز کم‌چرب تأمین کنید. دریافت کافی پروتئین‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود چون میزان التهاب در این دوران در بدن بالاست بهتر است از پروتئین‌های کم‌چرب استفاده شود.
حبوبات را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. فیبر بالای حبوبات باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پروتئین آن همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی و مقابله بهتر بدن با ویروس کرونا می‌گردد.
 از مصرف ماست و دوغ کفیر (پروبیوتیک) در این دوران غافل نشوید زیرا مواد غذایی پروبیوتیک حاوی باکتری‌های مفید روده هستند که باعث تقویت دستگاه گوارش و افزایش ایمنی‌زایی بدن می‌گردند.

آشنا شویم با : قرص جویدنی ویتامین ث + زینک هلث برست

تغذیه در کرونا
میوه‌ها و سبزیجات را به مقدار مورد نیاز دریافت کنید. این گروه از مواد غذایی حاوی رنگدانه‌هایی به نام ایزوفلاون هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و برای تقویت سیستم ایمنی کاملاً مفید هستند. سعی کنید میوه‌ها و آبمیوه‌ها را بصورت تازه استفاده کنید. نگهداری طولانی مدت آنها مونجر به ترکیب شدنشان با اکسیژن هوا شده و خاصیتشان را کاهش می‌دهد. میوه‌های قاچ شده و آبمیوه‌ها را ترجیحاً خیلی تازه مصرف کنید و 3-4 ساعت بیشتر در یخچال نگذارید.
از مصرف غذاهای سرخ شده و پرادویه، فست فودها، تنقلات، کیک‌ها و شیرینی‌ها خودداری کنید. این خوراکی‌ها التهاب زا هستند و در شرایط کرونا میزان التهاب در بدن بالاست.
به جای 3 وعده غذایی بزرگ، 6 وعده غذایی کوچک میل کنید این روش مصرف مواد غذایی به هضم بهتر مواد غذایی کمک می کند و از کاهش اشتها جلوگیری می کند.

تهیه: نازنین امتی(کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: eatingwell

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید