فواید امگا3

فواید امگا3 آنقدر وسیع است که می توان هر بار اطلاعات جدیدی در مورد آن کسب کرد. امگا3 در بسیاری از فرایندها در بدن می تواند موثر باشد. امگا ۳ نوعی چربی غیراشباع مرکب است که در زنجیره اتصالی کربن خود یک گروه کربوکسیل و چندین پیوند دوگانه دارد و خود از سه گروه چربی ALA (آلفا لینولئیگ اسید)، EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) و DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) مشتق می شود. در این مقاله سعی شده که شما را با خواص مصرف امگا 3 آشنا کنیم:

فواید امگا3

کاهش آسم در کودکان

آسم، یکی از بیماری های مزمن ریوی است که با علایمی مثل سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه همراه است. حملات آسم می تواند بسیار خطرناک باشد. این حملات ناشی از التهاب و تورم مجاری تنفسی در ریه است. طی چند دهه گذشته، نرخ ابتلا به آسم در امریکا افزایش یافته است. بسیاری از مطالعات به رابطه مصرف امگا 3 و کاهش خطر آسم در کودکان و جوانان اشاره کردند.

کاهش تجمع چربی در کبد

از فواید امگا3 کمک به کاهش چربی در کبد است. بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) یکی از بیماری های بسیار شایع است. این بیماری با چاقی که شایعترین دلیل بیماری کبد مزمن در کشورهای غربی است، ارتباط دارد. به هرحال مصرف مکمل امگا 3 می تواند چربی کبد و التهاب را در افرادی با NAFLD کاهش دهد.

فواید امگا3

سلامت استخوان و مفاصل

استئوپورز (پوکی استخوان) و آرتروز دو بیماری شایع است که بر سیستم اسکلتی تاثیر می گذارد. مطالعات نشان می دهند که امگا 3 می تواند با افزایش مقدار کلسیم در استخوان ها، سلامت استخوان را بهبود بخشد که این منجر به کاهش خطر استئوپورز (پوکی استخوان) می شود. امگا 3 می تواند آرتروز را درمان کند. بیمارانی که مکمل امگا 3 مصرف می کردند، کمتر از درد مفاصل شکایت می کردند و نسبت به درد مقاومت بیشتری از خود نشان دادند.

تسکین درد قاعدگی

از دیگر فواید امگا3 کاهش درد قاعدگی است. درد قاعدگی در قسمت زیرین شکم و رحم رخ می دهد و غالبا به قسمت تحتانی کمر و ران پا نیز سرایت می کند. درد قاعدگی می تواند بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد. به هرحال مطالعات ثابت کردند زنانی که امگا 3 مصرف می کنند، درد قاعدگی کمتر و خفیفتری دارند. یکی از مطالعات نشان داد که مکمل امگا 3 در مقایسه با ایبوپروفن برای درمان درد شدید دوران قاعدگی بسیار موثرتر است.

آشنا شویم: کپسول امگا فلکس هلث برست

بهبود خواب

خواب خوب و راحت، یکی از مواردی است که می تواند ضامن سلامتی باشد. مطالعات به رابطه بین بی خوابی و بسیاری از بیماری ها از جمله چاقی، دیابت و افسردگی اشاره کردند. کاهش سطح اسیدهای چرب امگا 3 با مشکلات خواب در کودکان و آپنه خواب انسدادی در بزرگسالان ارتباط دارد. کاهش سطح DHA با کاهش سطح هورمون ملاتونین ارتباط دارد. ملاتونین، هورمونی است که به خوابیدن کمک می کند. مطالعات انجام شده روی کودکان و بزرگسالان نشان می دهد که مصرف مکمل امگا 3 می تواند مدت زمان و کیفیت خواب را افزایش دهد.

سلامت پوست

DHA یکی از اجزای تشکیل دهنده پوست است که به حفظ سلامت غشاهای سلول که بخش بزرگی از پوست محسوب می شوند، کمک می کند. سالم بودن غشای سلول موجب نرمی، رطوبت و صاف شدن پوست و جلوگیری از چروکیدگی می شود. EPA فواید زیادی برای پوست دارد از جمله آنها می توان به تولید چربی و حفظ رطوبت پوست، پیشگیری از هایپرکراتینه شدن (افزایش کراتینه)، کند شدن روند پیری زودرس پوست و کم شدن آکنه ها اشاره کرد. امگا 3 می تواند از پوست در برابر آسیب ها و صدمات نور آفتاب حفاظت کند. EPA مانع آزادسازی موادی می شود که بعد از تماس با نور آفتاب، جذب کلاژن پوست می شوند.

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه و نظرات

مهسا
سلام مشکل تنگی نفس دارم تشخیص فشارریه است میتونم هفته ای یک مرتبه امگا۳در طول یک ماع استفادهکنم؟
پوراطب گستر
با سلام بهتر است با پزشکتان صحبت کنید.

ارسال دیدگاه جدید