مکمل کلسیم

امروزه مکمل کلسیم در همه داروخانه ها موجود است. کلسیم در طبیعت تنها به طور مخلوط با مواد دیگر وجود دارد. این مواد، کلسیم ترکیبی نامیده می شوند. چندین نوع از ترکیبات و املاح مختلف کلسیم در مکمل های غذایی وجود دارد که شامل کربنات کلسیم، سیترات کلسیم و فسفات کلسیم است. این ترکیبات حاوی مقادیر مختلفی از کلسیم عنصری هستند که مقدار واقعی کلسیم را در مکمل مشخص می­ کند. بر چسب مکمل را برای تعیین مقدار کلسیم عنصری و دوز یا تعداد قرص­های دریافتی در روز به دقت بخوانید.

چگونه یک مکمل کلسیم مناسب انتخاب کنیم؟

مکمل­ کلسیم در طیف گسترده ­ای و بدون نسخه در دسترس می­ باشد، این می­تواند انتخاب را به یک تجربه گیج کننده مبدل کند. بسیاری از مردم می ­پرسند که مکمل کلسیم آنها باید از چه نوع باشد. این افراد باید بدانند که "بهترین" مکمل آن است که نیازهای شما را تامین کند.
در مورد انتخاب مکمل این سوالات را از خود بپرسید:
چطور بدن من این نوع مکمل را تحمل می­کند؟ آیا عوارض جانبی (مانند ایجاد نفخ یا یبوست) وجود دارد؟ اگر چنین است، شما ممکن است بخواهید نوع دیگری از مکمل را امتحان کنید.آیا این مکمل برای من مناسب است؟ آیا این مکمل به طور گسترده به افراد توصیه می­شود؟ آیا هزینه این مکمل با بودجه من همخوانی دارد؟ آیا به طور گسترده در داروخانه­ ها در دسترس است؟

مکمل­ کلسیم: آنچه باید جستجو کرد

کلسیم برای تعدادی از اعمال در بدن ضروری است از جمله می­ توان به تنظیم ضربان قلب، انتقال پیام­های عصبی، تحریک ترشح هورمون­ها، لخته شدن خون، ایجاد و حفظ سلامت استخوان­ ها اشاره نمود. کلسیم یک ماده معدنی است که در بسیاری از غذاها وجود دارد. از آنجا که بدن انسان نمی­ تواند آن را تولید کند دریافت میزان کافی از این ماده مغذی بسیار مهم است. حتی بعد از این که شما به طور کامل رشد کردید، مصرف کلسیم کافی هنوز مهم است، زیرا بدن هر روز از طریق پوست، ناخن، مو، عرق و همچنین از طریق ادرار و مدفوع کلسیم را از دست می­دهد. کلسیم از دست رفته باید از طریق رژیم غذایی روزانه جایگزین شود. در غیر این صورت، بدن برای انجام دیگر وظایف، کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان ها برداشت می­کند، که باعث ضعیف­تر شدن استخوان­ها و افزایش احتمال شکستگی آنها در طول زمان می­شود. کارشناسان توصیه می­کنند که افراد بزرگسال نیاز به دریافت روزانه 1000 تا 1200 میلی­گرم کلسیم دارند. اگر چه مواد غذایی بهترین منبع کلسیم هستند، اکثر آمریکایی­ ها نمی­ توانند به اندازه کافی آن را از منابع غذایی دریافت کنند. غذاهای غنی شده با کلسیم (مانند آب پرتقال، نان، غلات، حبوبات، و دیگر مواد غذایی) و مکمل­های غذایی می­ توانند کمبودها و کلسیم مورد نیاز شما را با اطمینان تامین کنند.

مکمل کلسیم

 

قابلیت جذب مکمل کلسیم

بدن به راحتی اغلب مکمل­های حاوی کلسیم را جذب می­ کند. اگر در این زمان حل نشود احتمالا در معده شما نیز حل نمی ­شود. انواع مکمل­ های مایع و جویدنی کلسیم براحتی قابل حل بوده و قبل از ورود به معده شکسته و حل می ­شوند. بهترین جذب کلسیم در بدن از جمله کلیسم موجود در غذاها یا مکمل ­ها، هنگامی است که چندین بار و به مقدار کمتر از 500 میلی ­گرم در روز مصرف شود، اما مصرف یکباره و بیش از 500 میلی­گرم در یک وعده از عدم مصرف آن بهتر است. کربنات کلسیم بهترین جذب را هنگامی که با غذا مصرف شود خواهد داشت و سیترات کلسیم را می­ توان در هر زمان مصرف نمود.
 

میزان تحمل پذیری مکمل کلسیم

برخی از مکمل­های کلسیم ممکن است دارای عوارض جانبی مانند ایجاد نفخ شکم و یا یبوست برای برخی از افراد باشند. اگر با انجام اقدامات ساده­ای مانند افزایش مصرف مایعات و غذاهای پر فیبر مشکل حل نشد، شما باید نوع دیگری از کلسیم را امتحان کنید. همچنین افزایش دوز مکمل کلسیم به طور تدریجی باعث افزایش جذب آن می­شود. در هفته اول فقط 500 میلی­گرم در روز کلسیم مصرف کنید و سپس به آرامی مقدار آن را افزایش دهید. بدون مشورت و تائید پزشک و بیش از مقدار توصیه شده مصرف نکنید.

آشنا شویم: قرص کلسیم هلث برست

اثرات متقابل کلسیم

با یک پزشک یا داروساز در مورد تداخلات احتمالی بین مکمل­های کلسیم و داروهای بدون نسخه و نسخه­ای خود صحبت کنید. به عنوان مثال، مکمل­های کلسیم ممکن است جذب آنتی­بیوتیک تتراسایکلین را کاهش دهد. کلسیم همچنین با جذب آهن تداخل دارد. بنابراین شما باید از مصرف هم زمان مکمل کلسیم با مکمل آهن خود داری کنید، مگر این که مکمل کلسیم از نوع سیترات کلسیم یا مکمل آهن همراه با ویتامین C مصرف شود. هر نوع دارو که نیاز به معده خالی دارد نباید همزمان با مکمل­های کلسیمی مصرف شود.
 

محصولات ترکیبی 

مکمل­ کلسیم اغلب در ترکیب با ویتامین D که برای جذب کلسیم لازم است ساخته می­شود. با این حال، مصرف توام کلسیم و ویتامین D ضرورتی نداشته و موجب کاهش جذب کلسیم در بدن نمی­شود. مواد معدنی مانند منیزیم و فسفر نیز مهم هستند و معمولا از طریق مواد غذایی و یا مولتی ویتامین­ها در دسترس بدن قرار می­گیرند. اکثر کارشناسان مواد غذایی، یک رژیم غذایی متعادل به علاوه یک مکمل غذایی حاوی مولتی ویتامین­ها را برای تکمیل کمبودهای تغذیه ای توصیه می­کنند.

تنظیم: واحد علمی

دیدگاه و نظرات

محمد
با سلام ۲۷ ساله هستم موقع جویدن غذا فک سمت چپم تیق تیق صدا میده وبعضی وقت ها دهنم باز میمونه بسته نمیشه چه دارویی استفاده کنم
پوراطب گستر
با سلام شما بهتر است به متخصص فک و صورت مراجعه کنید ببینید مشکل چیست.
مهسا شایسته
سلام‌زانو درد شدید دارم فقط موقع راه رفتن و هر چند دقیقه قفل میکنه
پوراطب گستر
با سلام می توانید از قرص پری فلکس هلث برست استفاده کنید.
سحر
سلام ۳۱ ساله هستم و به خوردن شیر علاقه ای ندارم و دیسک کمر و پا درد شدید دارم چ قرصی استفاده کنم برای جبران کلسیم ممنونم
پوراطب گستر
با سلام می توانید از قرص بون ساپورت ویتالی تون استفاده کنید.
رستمی
برا رشد دندان و ریزش مو چه قرصی بهتره من۳۲ سال دارم و مصرف ویتامینم کمه
پوراطب گستر
با سلام می توانید از قرص هیرایکس ویواتیون استفاده کنید.
دانیال
سلام ،پسر 24 ساله هستم لبنیات هیچی نمیخورم و احساس میکنم هیچ کلسیومی به بدنم نمیرسه ،میتونم از مکمل های کلسیوم استفاده کنم خودم؟ چه قرصی خوبه؟ چقدر در روز؟
پوراطب گستر
با سلام بهتر است از مکمل کلسیم استفاده کنید. استفاده از قرص کلترکس هلث برست توصیه می شود.

ارسال دیدگاه جدید