کاهش وزن سریع چگونه؟

برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند طبیعی است که می خواهند کاهش وزن سریع داشته باشند اما افرادی که وزنشان را بتدریج و به آرامی (حدود 0.5 تا 1 کیلوگرم در هفته) کم می کنند، در متعادل نگه داشتن وزنشان موفقتر هستند. کاهش وزن با حفظ سلامت بدن تنها با رعایت رژیم غذایی یا برنامه غذایی ممکن نیست بلکه نیازمند یک سبک زندگی است که شامل تغییرات بلندمدت در عادات غذاخوردن و ورزش است. 
زمانی که به وزن ایده آل و سالم می رسید، به تغذیه سالم و فعالیت بدنی تکیه کنید که این به متعادل نگه داشتن وزن در بلندمدت کمک می کند. 
کم کردن وزن ساده و راحت نیست و نیاز به تعهد و مسئولیت پذیری دارد. 
حتی کم کردن وزن در حدود 5 تا 10 درصد وزن کل بدن، مزیت های زیادی برای سلامتی بدن از جمله بهبود فشارخون، کلسترول خون و قندخون دارد.
به عنوان مثال اگر شما 90 کیلو وزن دارید کم کردن وزن به میزان 5 درصد مساوی با 4.5 کیلو است که وزنتان را به 85.5 کیلوگرم می رساند. درحالیکه این وزن ممکن است هنوز در رده اضافه وزن یا چاقی باشد اما کم کردن این وزن می تواند عوامل خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط با چاقی را کاهش دهد.حتی اگر هدفتان بزرگ به نظر برسد، آن را بجای رسیدن به مقصد نهایی، یک سفر ببینید. عادات جدید غذاخوردن و فعالیت بدنی را بیاموزید که اینها به شما در داشتن یک زندگی بهتر و یک سبک زندگی سالمتر کمک می کند. این عادات می تواند به شما در کم کردن وزن به مرور زمان کمک کند.

https://shenoto.com/album/podcast/167283/اپیزود-13-بهترین-روش-های-کاهش-وزن

کاهش وزن سریع و راهکارهای رسیدن به وزن مناسب 

صبحانه را حذف نکنید

حذف کردن صبحانه به شما در کم کردن وزن کمک نخواهد کرد. شما می توانید روی موادمغذی ضروری متمرکز شوید و وقتی احساس گرسنگی می کنید، میان وعده بیشتری را مصرف کنید.

وعده های غذایی را به طور منظم بخورید.

خوردن وعده های غذایی در زمان های مناسب و منظم در طول روز به سوزاندن کالری با سرعت بیشتر کمک می کند و وسوسه شما را برای خوردن اسنک های پرچرب و شیرین کمتر می کند. 

میوه و سبزیجات فراوان مصرف کنید

میوه و سبزیجات حاوی کالری و چربی کمتر و غنی از فیبر و مواد مغذی ضروری هستند که برای کم کردن وزن مفید می باشند. میوه و سبزیجات حاوی ویتامین ها و مواد معدنی فراوان هستند. 

برای تامین نیاز های روزانه مواد مغذی آشنا شویم با: سافت ژل مولتی کمپلکس ویتالی‌ تون

کاهش وزن سریع

فعال و پرتحرک باشید

فعال بودن و تحرک داشتن برای کم کردن وزن و متعادل نگه داشتن آن مهم است. ورزش علاوه بر اینکه مزیت های زیادی برای سلامتی دارد، می تواند به سوزاندن کالری اضافی که از طریق رژیم غذایی از بین نمی رود، کمک کند. فعالیت هایی را پیدا کنید که برای شما لذتبخش هستند و با برنامه روزمره شما تناسب دارند.

آب فراوان بنوشید

گاهی اوقات مردم تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرند. اگر واقعا تشنه هستید، با نوشیدن یک لیوان آب می توانید کالری اضافی را بسوزانید.

غذاهای پرفیبر بخورید

غذاهای حاوی فیبر می توانند شما را سیر نگه دارند. این غذاها برای کم کردن وزن بسیار کامل هستند. فیبر فقط در غذاهای گیاهی مثل میوه و سبزیجات، جو، نان با غلات کامل، برنج قهوه ای و پاستا و لوبیا، نخود و عدس یافت می شود.

برچسب موادغذایی را بخوانید

خواندن برچسب موادغذایی می تواند به شما در انتخاب غذاهای سالمتر کمک کند. با خواندن اطلاعات روی برچسب موادغذایی می توانید متناسب بودن یک ماده غذایی را با کالری روزانه تان که در رژیم غذایی گنجانده شده مشخص کنید.  

از یک بشقاب کوچک استفاده کنید

استفاده از بشقاب های کوچک می تواند به شما در خوردن وعده های کوچکتر کمک کند. با استفاده از بشقاب و کاسه های کوچک می توانید بتدریج خود را به خوردن وعده های کوچکتر بدون احساس گرسنگی عادت دهید. این کار برای معده 20 دقیقه طول می کشد تا به مغز دستور دهد که معده پر است و فرد از خوردن غذا دست بکشد. بنابراین به آرامی غذا بخورید و قبل از اینکه احساس سیری کنید، از خوردن دست بکشید.

مواد غذایی را ممنوع نکنید

هرنوع موادغذایی بخصوص غذاهای مورد علاقه تان را از برنامه کاهش وزن ممنوع نکنید. ممنوع کردن غذاها فقط وسوسه شما را به خوردن آنها بیشتر می کند. دلیلی وجود ندارد که وقتی کالری روزانه تان را دریافت می کنید، نتوانید از خوردن موادغذایی لذت ببرید.

خوراکی های در دسترس را در خانه نگه ندارید.

برای آنکه بتوانید جلوی وسوسه تان را به خوردن موادغذایی بگیرید، خوراکی های آماده و در دسترس مثل شکلات، بیسکوئیت، کریسپی و خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین را در خانه نگه ندارید. بجای آن از میان وعده های سالم مثل میوه، کیک برنجی بدون نمک، کیک جو، پاپ کورن بدون نمک یا شیرین نشده و آب میوه استفاده کنید. 

برای خوردن وعده های غذایی برنامه ریزی کنید

سعی کنید برای خوردن صبحانه، ناهار، شام و میان وعده در طول هفته برنامه ریزی کنید. مطمئن شوید که سطح کالری را به میزان مجاز مصرف می کنید. تهیه لیست خرید موادغذایی برای یک هفته می تواند برای شما مفید باشد.         

تنظیم: زهرا محبی( کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: cdc

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید