پیشگیری از آب مروارید

تغذیه خوب برای حفظ سلامت چشم و کارکرد بهتر آن در طول عمر مهم است. دو ماده مغذی بسیار مهم برای سلامت چشم که می تواند خطر دژنراسيون ماکولا (تباهی لکه زرد شبکیه) و  آب مروارید را کاهش دهد، لوتئین و زاگزانتین هستند. با مصرف این دو ترکیب می توانیم به پیشگیری از آب مروارید کمک کرد.
لوتئین و زاگزانتین دو نوع کاروتنوئید با رنگدانه های قرمز تا زرد هستند که به وفور در سبزیجات و دیگر گیاهان یافت می شوند. اگرچه لوتئین یک رنگدانه زرد محسوب می شود اما اگر مقادیر آن زیاد باشد، به رنگ نارنجی مایل به قرمز دیده می شود.
اسفناج پخته، یکی از بهترین منابع غذایی طبیعی حاوی لوتئین و زاگزانتین می باشد.
 

پیشگیری از آب مروارید با کمک لوتئین و زاگزانتین

لوتئین و زاگزانتین انرژی نوری زیادی را جذب می کنند و از آسیب نور زیاد آفتاب (بخصوص پرتوهای نور با انرژی بالا که نور آبی نامیده می شوند) به گیاهان جلوگیری می کنند.

پیشگیری از آب مروارید

آشنا شویم با: سافت ژل ویــژن فـول ویواتیون

لوتئین و زاگزانتین علاوه بر اینکه در بیشتر گیاهان برگدار سبز و میوه ها و سبزیجات رنگی یافت می شوند، به مقادیر زیاد در ماکولای (لکه زرد شبکیه) چشم انسان نیز یافت می شوند که همین باعث زرد رنگ شدن ماکولا می شود. درواقع ماکولا (لکه زرد شبکیه)، macula lutea نامیده می شود (macula به معنی لکه و lutea به معنی زرد می باشد).تحقیقات اخیر نشان داد که یک کاروتنوئید دیگر هم در ماکولا (لکه زرد شبکیه) وجود دارد. رنگدانه مزو-زاگزانتین در منابع غذایی یافت نمی شود و در شبکیه چشم از لوتئین تولید می شود.
لوتئین و زاگزانتین کارکرد آنتی اکسیدانی مهمی در بدن دارند. این رنگدانه ها به همراه دیگر آنتی اکسیدان های طبیعی از جمله ویتامین ث، بتاکاروتن و ویتامین ای از بدن دربرابر اثرات مخرب و آسیب زننده رادیکال های آزاد محافظت می کند (رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به سلول ها آسیب بزنند و در بیشتر بیماری ها نقش دارند).
لوتئین علاوه براینکه برای چشم و بینایی مهم است، می تواند به جلوگیری از آترواسکلروز (تشکیل رسوبات چربی در شریان ها) کمک کند که این بیماری میتواند منجر به حملات قلبی شود.

برای مطالعه بیشتر: فواید زاگزانتین در سلامت چشم

لوتئین و پیشگیری از آب مروارید

لوتئین، زاگزانتین و مزو-زاگزانتین در ماکولا (لکه زرد شبکیه) از رسیدن نور آبی به ساختارهای موجود در شبکیه چشم جلوگیری می کنند و درنتیجه خطر آسیب اکسیداتیو ناشی از تابش نور که می تواند منجر به دژنراسيون ماکولا (تباهی لکه زرد شبکیه) (AMD) شود را کاهش می دهد.برخی مطالعات نشان دادند که لوتئین و زاگزانتین هم به پیشگیری از AMD کمک می کنند و هم روند پیشروی بیماری را کند می کنند.

تنظیم: زهرا محبی
منبع: allaboutvision
 

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید