سلامت چشم

سلامت چشم از اهمیت بالایی برخوردار است. آب مروارید و تحلیل بینایی بدلیل کهولت سن (AMD) از جمله دلایل نقص بینایی و نابینایی است که میلیون ها سالمند را مبتلا کرده است. تغذیه، یک روش نوین برای پیشگیری یا تاخیر در پیشروی این بیماری هاست. دو کاروتنوئید بنام لوتئین و گزانتین جزو آنتی اکسیدان هایی هستند که در چشم قرار دارند. سبزیجات برگدار تیره رنگ و نیز سایر غذاها مثل تخم مرغ حاوی این مواد مغذی مهم هستند. بیشتر مطالعات نشان دادند که لوتئین و گزانتین برای سلامت چشم مفید بوده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن چشم از جمله AMD و آب مروارید را کاهش می دهند.

مزایای لوتئین و گزانتین برای سلامت چشم

لوتئین و گزانتین امواج مضر آبی رنگ با انرژی بالای نور را فیلتر می کنند و به حفاظت از سلول های سالم چشم کمک می کنند. از بین 600 کاروتنوئید که در طبیعت یافت می شود، فقط این دو کاروتنوئید هستند که به مقادیر زیاد در شبکیه (ماکولا) چشم رسوب می کنند. مقدار لوتئین و گزانتین در منطقه ماکولار شبکیه چشم با تراکم پیگمنت ها در ماکولار (MPOD) اندازه گیری می شود. اخیرا MPOD به یکی از نشانگرهای مفید برای پیش بینی بیماری و عملکرد قوه بینایی تبدیل شده است. متاسفانه بدن انسان به طور طبیعی لوتئین و گزانتین مورد نیازش را نمی سازد. به همین دلیل مصرف سبزیجات سبز رنگ اهمیت بسزایی دارد. مصرف روزانه مقداری از لوتئین و گزانتین از طریق رژیم غذایی یا مکمل های غذایی می تواند به حفظ سلامت چشم کمک کند. بیشتر مواد مغذی که در طبیعت یافت می شود، روش تهیه و مصرف سبزیجات و خوراکی هایی که با آنها مصرف می شود، می تواند بر جذب آنها در بدن تاثیر بگذارد. گاهی اوقات مصرف مکمل های اضافی برای درمان بهتر مورد نیاز می باشد.

سلامت چشم
 

لوتئین، گزانتین در سلامت چشم و آب مروارید
عدسی های کریستالی طبیعی در چشمی، نور را روی شبکیه متمرکز می کنند. برای اینکه عدسی ها در طول عمرتان کارکرد خوبی داشته باشند، باید شفاف باشند. اکسید شدن عدسی، دلیل اصلی آب مروارید است که عدسی را کدر می کند. مواد مغذی حاوی آنتی اکسیدان، رادیکال های آزاد (مولکول های ناپایدار) که با استرس اکسیداتیو و آسیب به شبکیه ارتباط دارند را خنثی می کنند. به همین دلیل است که آنتی اکسیدان های لوتئین و گزانتین در پیشگیری از آب مروارید نقش دارند. در واقع مطالعه اخیر نشان داد که مصرف موادغذایی حاوی لوتئین و گزانتین و ویتامین ای (E) با کاهش خطر آب مروارید ارتباط دارد.

آشنا شویم با مکمل: کپسول نرم ژلاتینی ویژن فول لوتئین پلاس

لوتئین، گزانتین در سلامت چشم و AMD
شواهد نشان می دهد که لوتئین و گزانتین، خطر AMD را کاهش می دهند. در واقع موسسه ملی چشم با مطالعه بیماری چشمی ناشی از کهولت سن (AREDS, AREDS2) نشان داد که مصرف روزانه مکمل های غذایی می تواند خطر ابتلا به AMD را در سالمندی کاهش دهد. غیر از کاهش خطر ابتلا به بیماری چشم، مطالعات جداگانه نشان دادند که لوتئین و گزانتین می توانند عملکرد چشم را در بیماران AMD، بیماران مبتلا به آب مروارید و حتی افراد سالم بهبود بخشند.

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: aoa

دیدگاه و نظرات

حمیده امجدی
با سلام آیا مکملی برای جلوگیری از خونریزی شبکیه چشم دارید من یکی از چشمانم چهار سال قبل خونریزی کرده
پوراطب گستر
با سلام متاسفانه مکملی برای این موضوع نداریم.
فاطمه
سلام وقتتون بخیر من شماره چشمم بالاست و هیچ عملی نمیتونم انجام بدم مشکل من البینیسم هست شما چه قرص تقویتی برای دید بهتر چشم پیشنهاد میکنید؟
پوراطب گستر
با سلام در حال حاضر مکملی برای این امر نداریم.

ارسال دیدگاه جدید