ویروس کرونا

ویروس کرونا اولین بار در سال 1918 شیوع پیدا کرد و عامل مرگ 40% از سربازان آمریکایی در جنگ جهانی اول بود. آنفولانزای آسیایی در سال 1958 و آنفولانزای هنگ کنگی در سال 1968 جان بیش از یک میلیون نفر را گرفت. بیماری های قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، آسم و بارداری، همچنین کهنسالی امکان مبتلا شدن افراد را افزایش می دهند. علائم بیماری کرونا می توانند خفیف یا شدید باشند. تب و لرز، سردرد و دردهای عضلانی از جمله کمر درد، خستگی، سرفه، گلو درد، زخم های داخل دهان، روی سطح پوست و خشونت صدا از علائم بیماری آنفولانزا هستند. این علائم دو روز پس از مواجه با ویروس کرونا بروز می کنند و در حدود یک هفته باقی می مانند. سرفه 2 هفته یا بیشتر طول می کشد. آنفولانزا باعث ضعیف شدن بدن فرد مبتلا و آمادگی او برای بیماری های ثانویه می شود. در برخی موارد آنفولانزا می تواند باعث بیماری های شدیدی مثل: سینه پهلوی ویروسی اولیه یا سینه پهلوی میکروبی ثانویه شود، نشانه مشهود این بیماری سختی در تنفس است. به طور کلی راه های انتقال آنفولانزا عبارتند از: عطسه، سرفه، دست دادن، روبوسی کردن و لمس کردن

آنفولانزای جدید از خانواده آنفولانزاها

این ویروس در سال 2019 از خطرناک ترین نوع ویروس های آنفولانزا می باشد. این نوع از آنفولانزا بیماری تنفسی بوده و ریه ها را درگیر می کند. شروع آن با چند عطسه و کمی سوزش گلو همراه است. در صورت ابتلا نباید خودسرانه دارو مصرف کرد. علائم گزارش شده آن عبارتست از: سرفه شدید، تب شدید همراه با لرز، سوزش گلو، گلو درد، بدن درد، سردرد، احساس خستگی بیش از حد، حالت تهوع، اسهال، سختی نفس، سرگیجه و درد در قفسه سینه.

ویروس مرس از خانواده کروناها

در سال ۲۰۱۲، سندرم تنفسی خاورمیانه یا مِرس (MERS) در عربستان و سپس در کشورهای دیگر خاورمیانه و نیز آفریقا، آسیا و اروپا شیوع پیدا کرد. دلیل شیوع این ویروس لمس یا تماس با شترهای آلوده یا مصرف گوشت و شیر آنها بود. در آن سال‌ها حدود ۸۵۸ نفر جان خود را از دست دادند. در آوریل سال ۲۰۱۴، اولین فرد آمریکایی را در ایالت ایندیانا به‌دلیل ابتلا به این سندرم بستری کردند و مورد دیگری هم در فلوریدا گزارش شد. هر دوی این بیماران از سفر به عربستان بازگشته بودند. در ماه مه سال ۲۰۱۵، این بیماری در کره شیوع یافت که گسترده‌ترین شیوع این بیماری در خارج از شبه‌جزیره عربستان بود

ویروس سارس از خانواده کروناها

در سال ۲۰۰۳، سندرم حاد تنفسی (سارس) در جنوب چین شیوع یافت که به‌موجب آن ۷۷۴ نفر جان خود را از دست دادند. دلیل آن ظاهراً مصرف گوشت گربه‌هایی موسوم به گربه زبّاد بود که خوردن آن ها در جنوب چین متداول است. این عفونت از خفاش‌ها به این گربه‌ها سرایت کرده بود. از سال ۲۰۱۵ تاکنون، دیگر هیچ موردی از ابتلا به سارس گزارش نشده است.

ویروس کرونا

ویروس کرونا جدید

در اوایل ژانویه ۲۰۲۰، سازمان بهداشت جهانی نوع جدیدی از این ویروس را شناسایی کرد: ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹ که به اختصار 2019-nCoV نامیده می‌شود و شیوع آن باز هم از چین آغاز شده است. احتمالا این ویروس هم به‌دلیل تماس با حیوانات آلوده یا خوردن‌شان در شهر ووهان به افراد منتقل شده است. کرونا ویروس ها، خانواده بزرگی از ویروس ها هستند. آن ها موجب بروز بیماری هایی از خانواده سرما خوردگی در انسان و حیوانات می گردند. ویروس کرونا انواع مختلفی دارند که آخرین نمونه آن ها مربوط به ووهان چین می باشد. با افزایش تعداد قربانیان این ویروس سازمان بهداشت جهانی نام رسمی COVID-19 را برای بیماری ناشی از این ویروس انتخاب کرده است. علائم اصلی بیماری کرونا عبارتند از: تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی و سرفه های چند روزه بدون دلیل
این ویروس برخلاف نوع سارس و مرس آن علاوه بر دستگاه تنفس کلیه و کبد را نیز درگیر می کند و موارد حاد باعث از کار افتادن این اندام های حیاتی می شود.
اولین موارد آلودگی با این ویروس، که شباهت زیادی به ویروس ذات‌الریه دارد، در ووهان چین در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ گزارش شد. از آن زمان تاکنون، این ویروس به کشورهای دیگر ازجمله تایلند، ژاپن، کره، آمریکا، استرالیا، فرانسه و تایوان رسیده است. ویروس کرونا نمی تواند مدت طولانی در هوا، روی بدن انسان یا سطوح دیگر زنده بماند. دوره کمون بیماری 2-14 روز می باشد طول عمر این نوع جدید از ویروس بسته به شرایط محیطی از چند ساعت تا پنج روز است. بهترین شرایط برای ویروس رطوبت 40% و دمای هوا 20 درجه سانتیگراد است.

نشانه‌های معمول ویروس کرونا

بیشتر ویروس‌های کرونا علائم مشابهی در دستگاه‌های تنفسی فوقانی به‌شکل گرفتگی بینی و آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و گاهی تب ایجاد می‌کنند. همچنین ویروس کرونا ممکن است سبب عفونت گوش میانی در کودکان شود. البته در بیشتر موارد نمی‌توانید مطمئن شوید علائم بیماری‌تان از ویروس کروناست یا از ویروس‌های سرماخوردگی دیگری مانند راینو ویروس.
علائم ویروس کرونای جدید شباهت زیادی به سارس دارد. این علائم عبارت‌اند از: تب، سرفه و مشکل در تنفس. برخی علائم مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی مانند آب‌ریزش بینی، عطسه، گلودرد و علائم گوارشی مانند اسهال که ۲۰ تا ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به سارس را درگیر می‌کرد در این افراد دیده نمی‌شود.
بیشتر ویروس‌های کرونا علائم مشابهی در دستگاه‌های تنفسی فوقانی به‌شکل گرفتگی و آب‌ریزش بینی، سرفه، گلودرد و گاهی تب ایجاد می‌کنند. همچنین ویروس کرونا ممکن است سبب عفونت گوش میانی در کودکان شود.

آشنا شویم: قرص زینک ماکس ویواتیون

چگونه ویروس از حیوان به انسان منتقل می‌شود؟

برخی از ویروس‌ها می‌توانند به انسان منتقل شوند؛ ویروس کرونا هم یکی از آن هاست. دانشمندان در مطالعه‌ای در مجله پزشکی ویروس‌شناسی، مار را به‌ عنوان میزبان احتمالی این ویروس معرفی کردند. آنان دریافتند که تغییر در یکی از پروتئین‌های ویروسی کرونای جدید، امکان شناسایی و اتصال به گیرنده‌های سلول‌ها، میزبان خاصی را برای این ویروس فراهم می‌کند. این قابلیت گام مهمی برای ورود به سلول‌هاست. به‌عقیدۀ این پژوهشگران، تغییر در این پروتئین خاص ممکن است به انتقال این ویروس به انسان کمک کند.

راه‌های انتقال ویروس کرونا در بین انسان ها

این ویروس به روش‌های زیر از فرد آلوده به دیگران منتقل می‌شود:
هوا (به‌دلیل پخش ذرات ویروسی ناشی از سرفه یا عطسه)
تماس نزدیک با فرد آلوده (لمس‌کردن سر و صورت فرد آلوده یا دست‌دادن با او)، روبوسی کردن و اعمال زناشویی
لمس سطح یا اشیائی که ذرات ویروسی روی آن وجود دارند (این ذرات روی دست‌ها می‌نشینند و قبل از شستن دست‌ها با دست‌زدن به دهان، بینی یا چشم‌ها وارد بدن می‌شوند)

تنظیم: زهرا محبی

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید