ویتامین P

ویتامین P یا روتین یک بیوفلاونوئید است که به طور طبیعی در مواد غذایی مانند پوست سیب، چای سیاه، مارچوبه، گندم سیاه، پیاز، چای سبز، انجیر و بیشتر مرکبات یافت می شود. روتین همچنین به عنوان ویتامین P یا روتوسید شناخته می شود. روتین حاوی آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین است که التهاب را کاهش می دهد. علاوه بر دریافت آن از طریق مواد غذایی، می توانید روتین را به صورت مکمل نیز استفاده کنید. این بیوفلاونوئید می تواند مزایای زیادی برای بدن داشته باشد که به آنها اشاره می کنیم.

ویتامین P یا روتین از چند روش می تواند از بدن محافظت کند:

محافظت از سلولهای مغزی در برابر آسیب
مسدود کردن آنزیم های التهابی (فسفولیپاز A2) مشابه کورتیکواستروئیدها اما بدون عوارض جانبی
کاهش استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد
کاهش بی خطر فشار خون بالا: بر مسیرهای مشابه داروهای مورد استفاده برای فشار خون بالا تأثیر می گذارد.
افزایش استیل کولین
اتصال و خنثی کردن ترکیبات سمی که در صورت قرار گرفتن در معرض اشعه در بدن ایجاد می شوند.

به گردش خون کمک می کند

به طور سنتی، روتین مدتهاست که برای کمک به گردش خون استفاده می شود. تصور می شود که روتین می تواند به تقویت و افزایش انعطاف پذیری عروق خونی کمک کند. تقویت عروق خونی می تواند سلامت بدن را بهبود بخشد و به تسهیل شرایطی مانند کبودی، رگ های عنکبوتی و واریس کمک کند. همچنین شواهدی وجود دارد که روتین می تواند در درمان بواسیر که ناشی از تورم وریدها است و بهبودی بعد از جراحی برداشتن بواسیر کمک کند.

از لخته شدن خون جلوگیری می کند

تحقیقات نشان می دهد که روتین می تواند از تشکیل لخته خون در برخی از حیوانات جلوگیری کند. جلوگیری از لخته شدن خون می تواند شانس فرد را برای زندگی افزایش دهد.

ویتامین P

کلسترول را کاهش می دهد

شواهد کافی وجود دارد که روتین می تواند به کاهش کلسترول LDL کمک کند. در یک مطالعه، به افراد دیابتی که سابقه فشار خون بالا داشتند 500 میلی گرم روتین یک بار در روز داده شد. محققان دریافتند که سطح کلسترول LDL پلاسما در شرکت کنندگان کاهش یافته است.

درد آرتروز را کاهش می دهد

یکی از کاربردهای رایج روتین، کاهش درد آرتروز است. این ماده در سرکوب استرس اکسیداتیو در افراد مبتلا به آرتریت موثر است که ممکن است به دلیل خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی قوی روتین باشد. همچنین شواهدی وجود دارد که روتین باعث بهبود عملکرد زانو در برخی از مبتلایان به آرتریت می شود.

آنتی اکسیدان

این ظرفیت آنتی اکسیدانی است که روتین را قادر می سازد تا از اندام های حیاتی در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت کند. این مولکولها همچنین می توانند به DNA آسیب برسانند و باعث ایجاد سرطان شوند. روتین به همراه دیگر فلاونوئیدها می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد و از گسترش آنها جلوگیری کند.

محافظت از پوست

در یک کارآزمایی بالینی بر روی 40 فرد میانسال، کرم موضعی با ویتامین P یا روتین خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده، طول، ناحیه و تعداد چین و چروک ها را کاهش داد. در همین مطالعه روتین باعث افزایش تولید کلاژن و کاهش آسیب اکسیداتیو در سلول های پوست شد. فلاونوئیدها می توانند در برابر اشعه ماوراء بنفش از بدن محافظت کنند. اما روتین به طور خاص می تواند در کرم های ضد آفتاب نیز استفاده شود. روتین دارای اثر SPF است.

کاهش التهاب

ویتامین P یا روتین التهاب مغز را کاهش داده و بقای سلول های مغزی را در افرادی که دچار ضعف شناختی هستند افزایش می دهد. روتین همچنین می تواند از اثرات جریان خون ضعیف و استرس اکسیداتیو در سلول ها محافظت کند. همچنین گونه های مضر اکسیژن فعال، اکسید نیتریک محرک التهاب را مسدود کرده و به تثبیت فرم فعال گلوتاتیون کمک می کند.

آشنا شویم: کپسول مولتی ویتامین مینرال ویتالی تون

کنترل دیابت

ویتامین P از لوزالمعده محافظت، گلوکز را کاهش و سطح انسولین را در موش های صحرایی دیابتی افزایش می دهد. این به بازگرداندن سطح طبیعی ذخایر قند در کبد (گلیکوژن) و آنزیم هایی که قندها را تجزیه و ذخیره چربی را کاهش می دهد، کمک می کند. به نظر می رسد روتین به تعادل مجدد مصرف قند و چربی در حیوانات کمک می کند. همراه با سایر آنتی اکسیدان روتین می تواند برای افرادی که از دیابت رنج می برند مفید باشد.

بازسازی استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان

در موشهای مبتلا به پوکی استخوان، روتین باعث افزایش سرعت استخوان سازی می شود. در ساختار استخوان، روتین مانع از رشد سلولهای تجزیه کننده استخوان یا اوستئوکلاست ها می شود. این سلول ها در پوکی استخوان بیش از حد فعال هستند. روتین می تواند فعالیت سلول های استخوان ساز را افزایش دهد که می تواند به بازسازی استخوان ها و حفظ سلامت استخوان ها کمک کند.

موارد احتیاط

اطلاعات کافی در مورد مصرف روتین در بارداری و شیردهی وجود ندارد. همچنین از پزشک خود بپرسید که چقدر روتین باید روزانه مصرف کنید. توصیه معمول 250 میلی گرم دو بار در روز است. 

نویسنده: نگار رفیعی
منبع: verywellhealth

دیدگاه و نظرات

زهرا ایران نژاد
سلام این ویتامین کا یا همین ویتامی روتین و از کجا بخریم
پوراطب گستر
با سلام می توانید با داروخانه ذاکری با شماره 02189318318 تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه جدید