ویتامین D

ویتامین دی یک ماده ضروری است که برای درمان راشیتیسم (نرمی استخوان) مورد نیاز می باشد. ویتامین دی جزو ویتامین های محلول در چربی (A,D,E,K) است. ویتامین ها مواد مغذی ضروری هستند زیرا یا بدن نمی تواند آنها را بسازد و یا مقدار این ویتامین کافی نیست که بتواند از عواقب و پیامدهای منفی و یا بیماری ها پیشگیری کند. بنابراین ضروری است که شما ویتامین های بدن را از طریق موادغذایی یا مکمل تامین کنید.

دو فرم ویتامین دی وجود دارد: D2 و D3

ویتامین D2 معروف به ارگوکلسیفرول در غذاهای غنی شده، غذاهای گیاهی و مکمل های بدون نسخه یافت می شود. ویتامین D3 معروف به کوله کلسیفرول در غذاهای غنی شده، غذاهای حیوانی (ماهی چرب، روغن کبد ماهی کاد، تخم مرغ و جگر) و مکمل ها یافت می شود و این ویتامین در بدن با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب ساخته می شود. به لحاظ شکل و ساختار، این دو ویتامین شبیه هم نیستند. بیشتر افراد معتقدند که ویتامین دی باید در دسته هورمون ها قرار گیرد و برخی، این ویتامین را نورواستروئید فراموشی(forgotten neurosteroid) می نامند.

چرا کمبود ویتامین دی زیاد دیده می شود؟

عواقب و نتایج کمبود این ویتامین فراتر از راشیتیسم و اتفاقاتی است که در سایر ویتامین ها رخ می دهد. برخلاف سایر ویتامین ها، ویتامین D با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در بدن ساخته می شود و شکل فعال آن در بدن که کلسیترول نام دارد، شباهت هایی به سایر هورمون ها (استروژن، کورتیزول و تستسترون) دارد.
خطرات واقعی قرار گرفتن در معرض نورآفتاب و سرطان پوست یک مسئله عمومی است که باعث شده مردم هنگام قرار گرفتن در آفتاب، خود را بپوشانند و از ضدآفتاب ها استفاده کنند. بدلیل افزایش ساعات کاری و زندگی بی تحرک، وقت کمتری به بیرون رفتن از خانه اختصاص می دهیم. درنتیجه سطح ویتامین دی بتدریج افت می کند بدون اینکه اکثر متخصصان و مراقبین سلامت متوجه آن شوند. محققان بر عواقب و پیامدهای کمبود ویتامین دی متمرکز شدند و نسبت به مشکلات ناشی از کمبود ویتامین دی غیر از راشیتیسم هشدار دادند. این مشکلات شامل بیماری های اسکلتی مثل استئوپورز (پوکی استخوان)، سرطان ها، بیماری های قلب و عروق، بیماری های خودایمن، عفونت ها، بیماری روده التهابی، اختلالات روانی، اختلالات شناختی یا فکری، چاقی یا مرگ ومیر می باشد. اصلاح کمبود ویتامین دی بسادگی خوردن یک قرص یا قرار گرفتن در آفتاب نیست. این مقاله، شما را از مزایا و فواید مصرف ویتامین دی و حفظ سطح ویتامین دی در حد مطلوب آگاه می کند.

کمبود ویتامین دی

آیا کمبود ویتامین دی باعث بروز علایم می شود؟

کمبود ویتامین دی می تواند باعث استخوان درد و ضعف عضله شود. با این حال کمبود ویتامین دی در حد خفیف لزوما با هرعلامتی ارتباط ندارد. ویتامین دی به ویتامین آفتاب معروف است زیرا این ویتامین با قرار گرفتن در معرض نورآفتاب در پوست ساخته می شود.

چگونه ویتامین دی بدن تامین می شود؟

فقط 20 درصد از ویتامین دی با خوردن موادغذایی تامین می شود و 80 درصد باقیمانده با قرار گرفتن در معرض نورآفتاب تامین می شود. درحال حاضر دو دستورالعمل برای جذب ویتامین دی وجود دارد. معمولا دستورالعمل مصرف ویتامین ها که توسط موسسه پزشکی (IOM) صادر می شود، به شکل مقدار مجاز (RDA) یا جذب کافی (AI) می باشد. RDA متوسط جذب روزانه ویتامین برای برطرف شدن نیازغذایی تمامی افراد سالم است. این دستورالعمل برای یک مدل جمعیتی تنظیم شده که از کمبود ویتامین D کل جمعیت که باعث بروز بیماری های استخوانی (استئومالاسیا، راشیتیسم، تراکم موادمعدنی در استخوان و جذب کلسیم) می شود، پیشگیری می کند. انجمن غدد درون ریز به همراه سایر نیروهای پزشکی، تحقیقات را مورد بازنگری قرار دادند و یک دستورالعمل برمبنای یک مدل پزشکی برای افرادی که در معرض خطر کمبود ویتامین دی قرار دارند را تنظیم و تدوین کردند. در زیر به دو توصیه اشاره می کنیم.
 

اطفال 1 تا 18 ساله  19 تا 70 ساله  71 ساله به بالا
 400   واحد در روز  600 واحد در روز 600 واحد در روز 800 واحد در روز
  400 تا 1000 واحد در روز  600 تا 1000 واحد در روز 1500 تا 2000 واحد در روز 1500 تا 2000 واحد در روز

این مقادیر براساس نیاز به حفظ سطح ویتامین در خون تعیین شده که هر دستورالعمل به عنوان یک گزینه ایده آل مدنظر قرار می گیرد. هرچه سطح ویتامین موردنیاز در خون بالاتر باشد، شما به ویتامین دی بیشتری نیاز دارید که بتواند سطح موردنیاز را حفظ کند. اگر سطح ویتامین در خون کافی نباشد، این دستورالعمل ها برای تامین و برطرف کردن نیاز بدن به ویتامین دی کافی نیست. بنابراین ابتدا باید با خوردن ویتامین دی بیشتر از این مقادیر، سطح ویتامین دی در خون را بالا نگه دارید و وقتی سطح ویتامین به حد کافی رسید، باید این دستورالعمل را دنبال کنید. مراقبین سلامت می توانند یک روش ایمن و بی خطر را به شما توصیه کنند.

آشنا شویم: قرص کلسیم دی ویتافیز

علائم کمبود ویتامین دی

تا قرن بیستم، 90 درصد از کودکانی که در نیویورک، بوستون و لیدن زندگی می کردند، مبتلا به راشیتیسم، بیماری ناهنجاری/ بدشکلی استخوان، بودند. اولین مورد این بیماری در اواسط دهه 1600 توسط ویستلر و گلیسن مشاهده شد. آنها گزارش دادند که کودکانی که در شهرهای صنعتی بریتانیا زندگی می کنند، دارای قدی کوتاه و ناهنجاری/ بدشکلی استخوان بخصوص پاها هستند. در سال 1889 کشف شد که حمام آفتاب برای پیشگیری از راشیتیسم مهم است. از آن پس، فواید و مزایای ویتامین دی و خطرات مربوط به کمبود این ویتامین مورد توجه قرار گرفت.

منبع: medicinenet

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید