مکمل های غذایی

مکمل های غذایی موادی هستند که ممکن است برای افزودن مواد مغذی به رژیم غذایی یا کاهش خطر بیماری هایی مانند پوکی استخوان یا آرتروز استفاده شوند. مکمل های غذایی به صورت قرص، کپسول، پودر، سافت ژل، عصاره یا مایعات در دسترس هستند. ممکن است حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، اسیدهای آمینه، گیاهان یا آنزیم ها باشند. گاهی مواد تشکیل دهنده مکمل های غذایی به غذاها و نوشیدنی ها اضافه می شوند. برای خرید مکمل های غذایی به نسخه پزشک نیازی نیست.

آیا باید از مکمل های غذایی استفاده کنم؟

خوردن انواع غذاهای سالم بهترین راه برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز است. با این حال، برخی از افراد ممکن است ویتامین ها و مواد معدنی کافی از رژیم روزانه خود دریافت نکنند. در این صورت، پزشکان ممکن است یک مکمل غذایی برای تأمین مواد مغذی از دست رفته توصیه کنند.

اگر به فکر استفاده از مکمل های غذایی هستید:

در مورد هرگونه مکمل غذایی که ممکن است مصرف کنید، تا آنجا که می توانید اطلاعات کسب کنید. با پزشک، داروساز یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید. مکملی که به نظر می رسد برای همسایه مناسب است، ممکن است برای شما مفید نباشد.

مکمل های غذایی برای سالمندان

افراد بالای 50 سال بیش از جوانان به برخی ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند. پزشک یا متخصص تغذیه می تواند به شما بگوید که آیا برای دریافت کافی این موارد باید رژیم خود را تغییر دهید یا یک مکمل ویتامین یا مواد معدنی مصرف کنید. انواع ویتامین ها و مواد معدنی که ممکن است برای سالمندان توصیه شود در زیر آمده است.

کلسیم

کلسیم با کمک ویتامین D به حفظ و استحکام استخوان ها کمک می کند. از دست دادن استخوان می تواند منجر به شکستگی در سالمندان شود. کلسیم در شیر و فرآورده های شیری (بهترین نوع بدون چربی یا کم چرب)، ماهی کنسرو شده با استخوان های نرم و سبزیجات برگ سبز تیره مانند کلم پیچ وجود دارد.
زنان بالای 50 سال هر روز به 1200 میلی گرم و مردان بین 51 تا 70 سالگی به 1000 میلی گرم و بعد از 70 سال به 1200 میلی گرم کلسیم نیاز دارند.

مکمل های غذایی

ویتامین D

بیشتر مردم کمتر از مقدار توصیه شده ویتامینD مصرف می کنند. از آنجایی که منابع این ویتامین محدود هستند، می توان آن را از طریق مصرف مکمل ها به دست آورد. تولید ویتامین دی در سالمندان کاهش می یابد بنابراین نیاز به آن افزایش می یابد. میزان توصیه شده ویتامین دی 600 IU (واحدهای بین المللی) برای افراد 51 تا 70 سال و 800 IU برای افراد بالاتر از 70 است.

ویتامین های گروه B

ویتامین B6: این ویتامین برای تشکیل گلبول های قرمز خون لازم است. این ویتامین در سیب زمینی، موز، سینه مرغ و غلات غنی شده یافت می شود. میزان توصیه شده این ویتامین ویتامین1.7 میلی گرم برای مردان و 1.5 میلی گرم برای زنان در روز است.
ویتامین B12: به سلامت گلبول های قرمز خون و اعصاب کمک می کند. جذب ویتامین B12 در افراد مسن کاهش می یابد و بنابراین باید میزان بیشتری از منابع این ویتامین مصرف کنند. میزان توصیه شده این ویتامین 2.4 میکروگرم در روز است. اگر دارویی برای ریفلاکس یا اسیدمعده مصرف می کنید، ممکن است به فرم دیگری به جز قرص یا کپسول احتیاج داشته باشید که پزشک می تواند در مورد آن اطلاعاتی به شما دهد.
پزشک ممکن است توصیه کند که از غذاهایی مانند غلات غنی شده با این ویتامین و از مکمل B12 استفاده کنید. گیاهخواران سختگیر بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند زیرا منابع غذایی طبیعی ویتامین B12 فقط به مواد غذایی حیوانی محدود می شود.

آنتی اکسیدان ها

ممکن است در اخبار یا مجلات درباره آنتی اکسیدان ها بشنوید که مواد طبیعی موجود در غذا هستند که در برابر برخی بیماری ها از بدن محافظت می کنند. در زیر برخی از آنتی اکسیدان های رایج ذکر شده که حتما باید در رژیم غذایی خود بگنجانید:
بتاکاروتن: در میوه ها و سبزیجاتی یافت می شود که به رنگ سبز تیره یا نارنجی تیره هستند.
سلنیوم: در غذاهای دریایی، جگر، گوشت و غلات یافت می شود.
ویتامین C: در مرکبات، فلفل، گوجه فرنگی و توت یافت می شود.
ویتامین E: در جوانه گندم، مغزها و دانه های کنجد، روغن های کلزا، زیتون و بادام زمینی یافت می شود.

آشنا شویم: کپسول ویتامین ای هلث برست

مکمل های گیاهی برای سالمندان

چند گیاهی که ممکن است در مورد آنها شنیده باشید عبارتند از جینکوبیلوبا، جینسینگ، اکیناسه و کوهوش سیاه. محققان به دنبال استفاده از مکمل های گیاهی برای پیشگیری یا درمان برخی از بیماری ها هستند. اما برای نتیجه گیری در مورد اثر آنها خیلی زود است و باید مطالعات زیادی در این زمینه انجام شود. لازم است بدانید که گیاهی یا طبیعی بودن یک محصول دلیل بر مناسب و بی خطر بودن آن نیست.
فارغ از اینکه مکمل های غذایی مصرف می کنید یا خیر، پیروی از یک سبک زندگی سالم همچنان اهمیت دارد. سعی کنید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، از نظر جسمی تحرک داشته باشید، ذهن خود را فعال نگه دارید، سیگار نکشید و مرتبا به پزشک مراجعه کنید.

نویسنده: نگار رفیعی
منبع: nia.nih

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید