مکمل پروبیوتیک برای زنان

مصرف پروبیوتیک ها به یک روش معروف برای بهبود سلامت دستگاه گوارش تبدیل شده است. پروبیوتیک ها گونه هایی از باکتری غیر بیماری زا هستند که به طور طبیعی در برخی غذاها و مکمل های غذایی یافت می شوند. اخیرا کارشناسان سلامت؛ فواید و مزیت های مکمل پروبیوتیک را برای سلامت واژن مورد ملاحظه قرار داده اند. نظر می رسد که دستکم یک گونه از پروبیوتیک بنام ال-اسیدوفیلوس می تواند به پیشگیری و درمان مشکلات واژینال مثل واژینوسیس باکتریایی (BV) کمک کند.
تحقیقاتی که طی چند دهه گذشته انجام شده، نشان می دهد که پروبیوتیک ها می توانند در درمان برخی بیماری ها که بواسطه تغییر در تعادل PH واژن بوجود می آید، موثر باشند.  

بهترین مکمل پروبیوتیک برای زنان

بیش از 50 گونه مختلف از ارگانیسم های ریز (میکروب ها) در داخل واژن زندگی می کنند که بیشتر این میکروب ها از نوع باکتری لاکتوباسیلوس هستند. این باکتری به سالم نگه داشتن واژن کمک می کند و از واژن در برابر عفونت حفاظت می کند.
نبود لاکتوباسیلوس و رشد بیش از حد برخی میکروب ها می تواند باعث بهم ریختن تعادل محیط واژن شود. این عدم تعادل می تواند به دلایل مختلف روی دهد. از جمله وقتی که یک زن؛

  • رابطه جنسی محافظت نشده ای با مرد دارد. 
  • تغییرات هورمونی را تجربه می کند.
  • دوره عادت ماهانه را سپری می کند
  • عادات بهداشتی را رعایت نمی کند

آشنا شویم با پروبیوتیک اختصاصی خانم ها: کپسول ژینولاکت ویواتیون

عدم تعادل محیط واژن می تواند منجر به مشکلاتی مانند:

احساس بوی ماهی در واژن، خروج ترشحات از واژن، ناراحتی واژینال، خارش واژن، عدم تعادل در محیط واژن می شود.

عدم تعادل در محیط واژن می تواند منجر به مشکلات زیر شود:

  • واژینوسیس باکتریایی (BV)
  • عفونت های مخمر
  • تریکومونازیسیس (trichomonaisis)

عدم تعادل در محیط واژن ممکن است شانس ابتلا به عفونت مجاری ادرار (UTI) را افزایش دهد. با این حال عفونت مجاری ادرار همیشه ناشی از پاتوژن هایی نیست که باعث بروز عفونت های واژینال می شوند.  

مکمل پروبیوتیک

واژینوسیس باکتریایی (BV)

شایعترین مسئله در رابطه با بهم ریختن تعادل محیط واژن، واژینوسیس باکتریایی یا BV است. زنانی که درگیر BV هستند، دارای تعداد زیادی از گونه های مختلف باکتری در واژن هستند. زنان سالم تعداد کمتری از این گونه های باکتری را در واژنشان دارند.  
این باکتری ها باعث می شوند که PH واژن به بالاتر از 4.5 افزایش یابد که این، تعداد لاکتوباسیلوس موجود در واژن را کاهش می دهد.

علاوه بر افزایش PH واژن، زنانی که درگیر BV هستند، مشکلاتی مانند:

احساس بوی ماهی در واژن، سوزش ادرار، خروج ترشحات شیری یا سفید رنگ از واژن ، خارش واژن ممکن است تجربه کنند.

پزشکان می گویند که آنها مطمئن نیستند که چه چیزی باعث BV می شود اما برخی عوامل، زنان را در معرض خطر قرار می دهد که این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • داشتن بیش از یک شریک جنسی یا یک شریک جنسی جدید
  • شستن واژن با آب و صابون (واژن، خود را تمیز نگه می دارد و شستشوی واژن می تواند تعادل محیط آن را بهم بزند)
  • نبود باکتری لاکتوباسیلوس (برخی زنان از داشتن سطح بالایی از باکتری خوب در واژنشان محروم هستند که این می تواند منجر به BV شود)

درمان BV شامل استفاده از داروهای آنتی بیوتیک است. این داروها به شکل خوراکی یا به صورت ژل درون واژن استفاده می شوند. برخی پزشکان ممکن است پروبیوتیک را علاوه بر داروهای آنتی بیوتیک تجویز کنند.  

عفونت قارچی

عفونت قارچی نوع دیگری از مشکل بهم ریختن تعادل محیط واژن است. اکثر موارد از واژن مخمری ناشی از وجود یک قارچ بنام کاندیدا آلبیکنز (Candida albicans) است. دیگر انواع این قارچ ممکن است باعث بروز این بیماری شود.
معمولا رشد این قارچ بواسطه باکتری های خوب کنترل می شود اما عدم تعادل باکتری های واژن بخصوص داشتن تعداد کمتری از باکتری لاکتوباسیلوس می تواند باعث رشد بیش از حد قارچ درون واژن شود. 

عفونت قارچ می تواند از خفیف تا متوسط متغیر باشد که علایم آن شامل :

خارش، خروج ترشحات سفید غلیظ یا آبکی، خارش شدید در ناحیه واژن و فرج، احساس سوزش در طول رابطه جنسی یا ادرار کردن، درد، کهیر در ناحیه واژن می باشد. 

رشد بیش از حد قارچ که منجر به عفونت قارچ می شود، می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • داروهای آنتی بیوتیک که می تواند باعث کشتن باکتری های خوب در واژن شود
  • بارداری
  • دیابت کنترل نشده
  • نقص سیستم ایمنی
  • مصرف داروهای خوراکی ضدبارداری یا انواع داروهای هورمونی که سطح استروژن را افزایش می دهند 

اکثر عفونت های قارچی را می توان طی یک دوره کوتاه با داروهای ضدقارچی درمان کرد. این داروها شامل: کرم های موضعی، پمادهای موضعی، قرص های خوراکی، شیاف واژینال هستند.
در سایر موارد، پزشک ممکن است یک دوز از داروی خوراکی ضدقارچ یا ترکیبی از داروها را تجویز کند. 

تریکومونیاسیس (trichomonaisis)

تریکومونیاسیس یک عفونت بسیار شایع در زمینه مقاربت های جنسی (STI) است. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، 7/3 میلیون امریکایی مبتلا به تریکومونیاسیس هستند.

علایم این بیماری شامل:

خارش، سوزش، قرمزی یا درد، احساس ناراحتی در زمان ادرار کردن، تغییر در ترشحات واژن مثلا ترشحات بسیار کم یا زیاد. ترشحات شفاف، سفید، زرد یا سبز با یک بوی غیرطبیعی مثل بوی ماهی

آنتی بیوتیک ها مثل مترونیدازول (فلاژیل) یا تینیدازول (تیندامکس) داروهای تجویزی برای تریکومونیاسیس هستند. از پروبیوتیک ها به عنوان درمان یا حتی روش پیشگیری استفاده نمی شود. با این حال بهم ریختن تعادل محیط واژن مثل BV می تواند شانس ابتلا به STI مثل تریکومونیاسیس را افزایش دهد.     

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: healthline
 

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید