درمان آلرژی

درمان آلرژی بیشتر برای از بین بردن علائم آن است وگرنه درمان خاصی برای این مشکل وجود ندارد. توصیه می شود در معرض مواد آلرژی زا قرار نگیرید. بهار فصلی است که مشکلاتی از قبیل آلرژی را برای برخی افراد بوجود می آورد. هرساله 50 میلیون امریکایی دچار علایم آلرژی می شوند که بیشتر این علایم با مواد آلرژی زای فصلی مثل گرده ارتباط دارد. روزهای گرده افشانی باعث اختلال در سیستم تنفسی، آبریزش بینی، احتقان بینی و گرفتگی ریه می شود. چشم ها نیز درگیر علایمی همچون قرمزی، خارش، تورم و اشک ریزی می شوند. اما عاملی که اوضاع را بدتر می کند، روند گرمتر شدن دماست یعنی فصل گرده افشانی زودتر آغاز شده و دیرتر تمام می شود. ما شاهد رشد گیاهان و تولید گرده توسط درختان در بهار، چمن در تابستان یا نیزارها در پاییز هستیم. طبق مطالعات روتگرز، کل گرده های معلق در هوا سالانه تا 40 درصد افزایش می یابد.

راه های درمان آلرژی چشم

آلرژی چشم زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی، محرک هایی از جمله گرده و علف ها را نوعی تهدید و خطر بداند. سلول یا یاخته بافت که مسئول پاسخ های التهابی سیستم ایمنی است و روی سطح چشم قرار دارد، فعال می شود و با آزاد کردن هیستامین ها و سایر مواد شیمیایی از دست مواد آلرژی زا رها می شود که همین مسئله موجب خارش، قرمزی، تورم و اشک ریزی از چشم می شود. این حالت باعث مالیدن چشم و آزاد شدن هیستامین بیشتر و بدترشدن علایم می شود. می توان با استفاده از آنتی هیستامین ها به درمان آلرژی کمک کرد.

درمان آلرژی

 

نحوه مقابله با مواد آلرژی زا

برای درمان آلرژی جلوگیری از تماس با مواد آلرژن کار ساده ای نیست اما می توانید در روزهای گرده افشانی در منزل بمانید. آکادمی آلرژی، آسم و ایمنی شناسی امریکا نقشه ای را در اختیار دارد که براساس آن، میزان گرده افشانی در مناطق مسکونی تعیین شده است. افرادی که قصد انجام بازی و فعالیت های تفریحی دارند، باید زمان انجام آن را به روزهایی موکول کنند که گرده افشانی کمتر است. قرار گرفتن در سایه می تواند به کمترشدن آلرژی و تماس چشم با گرده ها کمک کند اما بهترین کار استفاده از عینک های بزرگ است که بتواند کل چشم را بپوشاند. گرده های معلق در هوا روی سطح عینک قرار می گیرند که با این کار براحتی می توان این مواد را از سطح عینک پاک کرد. حتی می توانید از کلاه های نقابدار برای پوشاندن کل صورت و موها نیز استفاده کنید.در روزهای گرده افشانی می توانید پنجره ها را به طور کامل ببندید. فیلتر سیستم تهویه هوا نیز می تواند ذرات و گرده های معلق در هوا را بدام بیاندازد.
دکتر مایکل اندرولی یکی از اعضای آکادمی چشم پزشکی امریکا توصیه می کند هنگامی که وارد منزل می شوید، کت یا کلاه را به درون منزل نبرید چون گرده ها و ذرات معلق در هوا وارد فضای خانه می شوند و همین مسئله باعث بروز آلرژی می شود. لباس ها را بتکانید و یا آنها را در ماشین لباسشویی بیاندازید تا شسته شوند. دمای بسیار بالا برای از بین بردن گرده بهترین گزینه است اما اگر لباس با آب جوش خراب می شود، آن را با آب گرم و سپس دو بار با آب سرد بشویید. برای از بین بردن گرده، دوش بگیرید یا لباستان را عوض کنید.روزی دوبار هنگام صبح و قبل از خواب، چشم ها را با استفاده از صابون صورت بشویید چون آلرژی، پلک ها را افتاده و چسبنده می کند. گرده به چشم و پلک می چسبد و اگر چشم را نشویید، باعث خارش و مالیدن چشم می شود. حتی بعد از خوابیدن بدلیل اینکه چشم را روی بالش مالیده اید، باید ملحفه ها را مرتبا عوض کنید و آنها را بشویید. از سگ غافل نشوید چون این حیوان عامل انتقال گرده به شماست. قبل از ورود حیوانات خانگی به خانه، مرتبا آنها را بشویید.

درمان آلرژی

اگر از داشتن آلرژی چشم رنج می برید، ابتدا می توانید از قطره های چشمی بدون نسخه استفاده کنید. این قطره ها برای واکنش های خفیف مناسب تر است. به گفته مایکل فام-یکی از پزشکان متخصص آلرژی، ایمنولوژیست و مدرس دانشگاه علوم پزشکی کالیفرنیا، قطره اشک مصنوعی به شستشوی چشم و خارج کردن ذرات و گرده ها کمک کرده و باعث رطوبت چشم می شود. بنابراین می توان چندین بار در روز از این قطره استفاده کرد. البته دقت کنید که این قطره ها فاقد مواد محافظ باشند.

بیشتر بدانیم: راه های درمان بی خوابی

قطره های آنتی هیستامین

این قطره ها بدون نسخه و یا با تجویز پزشک در داروخانه ها موجود هستند. این قطره ها جلوی اثرات هیستامین که بوسیله سیستم ایمنی ساخته می شود را می گیرند و موقتا باعث بهبود خارش و اشک ریزی می شوند. کمپرس سرد نیز می تواند به بهبود و تسکین آلرژی و کمتر شدن تورم چشم کمک کند. اگر علایم ادامه پیدا کرد، به چشم پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از معاینه چشم و تست آلرژی به کاهش علایم آن کمک کند. برخی بیماری های چشمی شبیه آلرژی هستند مثل عفونت، خارش و سرمازدگی چشم. خشکی چشم نیز از علایم آلرژی فصلی است که با خشکی، خارش و حساسیت چشم ظاهر می شود. (توجه کنید که خشکی چشم می تواند خطر التهاب چشم را افزایش دهد و یا علایم آلرژی را بدتر کند چون خشکی چشم باعث خشک شدن مجرای اشک شده و گرده ها و ذرات نمی توانند از مجرای چشم خارج شوند). یکی از گزینه ها برای درمان آلرژی چشم، تثبیت کننده های سلول ماست یا آنتی هیستامین هاست. این قطره ها هم حاوی آنتی هیستامین هستند که باعث بهبود خارش می شوند و هم حاوی تثبیت کننده سلول ماست هستند که از پاسخ سلول های ماست به مواد آلرژی زا جلوگیری کرده و هیستامین و سایر مواد شیمیایی را در طول واکنش آلرژی آزاد می کنند. (این قطره ها بجای درمان از واکنش به مواد آلرژی زا جلوگیری می کنند). از آنجایی که عملکرد تثبیت کننده های سلول ماست چندین هفته طول می کشد لذا اگر کسی هرساله به آلرژی چشمی مبتلا می شود، بهتر است قبل از شروع آلرژی فصلی از این قطره به مدت دو تا 4 هفته استفاده کند.

قطره چشمی کورتیکواستروئید

این قطره برای آلرژی های شدید استفاده می شود که بدلیل داشتن عوارض جانبی مثل بالارفتن فشار چشم (که منجر به بیماری های شدید چشمی مثل آب سیاه و آب مروارید می شود)، باید در مصرف آن احتیاط کرد و در شرایط لزوم از آن استفاده نمود. بنابراین این قطره نباید در بلندمدت استفاده شود و تنها زمانی تجویز می شود که درمان آلرژی های خفیف سودمند نباشد.بنابراین بیماران باید به چشم پزشک مراجعه کنند تا با معاینه دقیق بتوانند از ابتلا به بیماری ها و امراض چشمی جلوگیری نمایند. اگر قطره های چشمی تاثیری در بهبود علایم آلرژی نداشته باشند، می توان از تزریق مواد آلرژی زا استفاده کرد. پزشک مقدار کمی از مواد آلرژی زا را به مرور زمان به فرد تزریق می کند و با اینکار آستانه تحمل فرد را در برابر آلرژی افزایش می دهد. با استفاده از روش های دیگر نیز می توان از فعال شدن سلول های آلرژی جلوگیری نمود. تزریق مواد آلرژی زا می تواند عملکرد سیستم ایمنی را تغییر دهد. تزریق معمولا 3 تا 4 سال انجام می شود تا اثربخشی آن به اوج برسد گرچه نتیجه آن وقت زیادی می گیرد. بعد از درمان، افراد می توانند براحتی در معرض مواد آلرژی زا قرار بگیرند.

گرداورنده: زهرا محبی (کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید