یائسگی

یائسگی مرحله ای است که همه زنان در مقطعی از زندگی خود، آن را تجربه می کنند و معمولا در سنین 45 تا 55 سالگی روی میدهد. از همین رو قبل از شروع علایم یائسگی باید اقداماتی را در این زمینه انجام داد که این اقدامات، این دوران  را راحت تر کرده و علایم ناخوشایند آن را آسانتر می کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و مصرف مکمل غذایی مناسب در هر سنی اهمیت بسزایی دارد اما زمانی که بدن دستخوش یک تغییر و تحول شدید بنام یائسگی می شود، نوع تغذیه اهمیت ویژه ای پیدا می کند. 

جذب کلسیم در طول یائسگی

در تهیه وعده های غذایی به تامین کلسیم موردنیاز بدن خود توجه نمایید. فرآورده های لبنی اعم از شیر، پنیر و ماست ( محصولات گیاهی غنی شده) باید در وعده های غذایی روزمره گنجانده شوند. با بالارفتن سن بخصوص در طول یائسگی و بعد از آن، تراکم استخوان در نتیجه ی کاهش تولید استروژن کم می شود بنابراین مصرف کلسیم کافی در این دوران اهمیت ویژه ای دارد. منابع مختلف کلسیم اعم از شیر بادام تا پنیر سویا و یا مکمل غذایی حاوی کلسیم را امتحان کنید. چنانچه غذاهای گیاهی یا فاقد محصولات لبنی را انتخاب کرده اید، گزینه های مختلفی در این زمینه موجود است.

یائسگی

مصرف آهن در یائسگی

مصرف آهن را در این دوران افزایش دهید. آهن به عملکرد قوه شناختی، سیستم ایمنی و کاهش خستگی کمک می کند. متعادل نگه داشتن میزان آهن موجب کاهش خستگی و افزایش فعالیت و تحرک می شود. اگر رژیم گیاهخواری را دنبال می کنید، جذب آهن از طریق غذاهای فاقد گوشت کمی سخت و دشوار می باشد. البته باید توجه داشت که نیاز به آن در زنان در دوران یائسگی کمتر از دوران های قبل از آن است. سبزی ها با برگ های تیره، گوشت قرمز یا انواع لوبیا را به وعده های غذایی خود اضافه کنید تا مواد مغذی جذب بدن شوند. مصرف مکمل مولتی ویتامین نیز مفید هستند. درحالی که گوشت قرمز منبع غنی از آهن است اما بیاد داشته باشید که در مصرف آن و یا همراه با سایر منابع آهن اعتدال را رعایت کنید.

غذاهای حاوی فیبر در دوران یائسگی

یائسگی و افزایش وزن دو مقوله بهم مرتبط می باشند. برای مدیریت و کنترل وزن در این دوران، غذاهای غنی از فیبر را مورد استفاده قرار دهید. میوه و سبزیجات و نیز انواع لوبیا و غلات را به وعده های غذایی اضافه کنید. فیبر یکی از موادی است که میتواند انرژی شما را در مدت طولانی تامین کند بنابراین احتمال پرخوری غذاهای فیبردار بسیار کم است.

آشنا شویم: مکمل منوهالت پلاس ویواتیون

میزان نوشیدن آب در یائسگی

با نوشیدن مقدار کافی آب، رطوبت بدن خود را حفظ کنید که این برای سلامتی ضروری می باشد. نوشیدن آب می تواند به شما در تامین انرژی و مبارزه با علایم آزاردهنده یائسگی کمک کند. هنگامی که از بستر خارج می شوید، مقداری آب بنوشید یا با هر وعده غذایی یک لیوان آب میل کنید. حتی می توانید آب میوه و سبزیجات را به وعده های غذایی اضافه کنید و آنها را با مواد غذایی ترکیب نمایید. با اجرای یک رژیم غذایی متعادل نه تنها شانس بیشتری برای مقابله با علایم یائسگی دارید بلکه می توانید سلامت خود را بهبود دهید. مصرف مکمل غذایی مناسب برای افراد یائسه می تواند در کاهش علائم یائسگی بسیار موثر باشد.

تنظیم: زهرا محبی

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید