بهترین زمان مصرف مکمل ها

بهترین زمان مصرف مکمل ها همیشه برای افراد جای بحث بوده است. به طور معمول اکثر ویتامین ها را می توان در هر زمان از روز مصرف کرد. با این حال برخی از ویتامین ها در شرایط خاص بهتر جذب می شوند، به همین دلیل خوب است بدانید که چگونه و چه موقع از مکمل برای افزایش جذب مطلوب استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف مکمل ها

ویتامین های محلول در آب

9 ویتامین محلول در آب وجود دارد که شامل ویتامین C و هشت ویتامین ب است. باید به طور مرتب ویتامین های محلول در آب را مصرف کنید زیرا برخلاف ویتامین های محلول در چربی، به راحتی در بافت های بدن ذخیره نشده و مقدار اضافی آنها از طریق ادرار دفع می شود.

ویتامین سی

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است و برای سلامت سیستم ایمنی، سنتز کلاژن و انتقال دهنده های عصبی مورد نیاز است. مکمل های اسید اسکوربیک دارای فراهمی زیستی مشابه اسید اسکوربیک موجود در میوه ها و سبزیجات هستند. می توانید مکمل های ویتامین C را در هر زمان از روز با یا بدون غذا مصرف کنید، اگرچه مصرف اسید اسکوربیک همراه با غذا می تواند به کاهش عوارض گوارشی ناشی از اسیدیته بالا کمک کند. مکمل ویتامین Cرا در یک مکان تاریک و خنک نگه دارید، زیرا این ماده مغذی به گرما و نور حساس است. به دوزهای بیش از 1000 میلی گرم نیازی نیست چرا که ویتامین C اضافی دفع می شود.

ویتامین های گروه ب

ویتامین های گروه ب به صورت جداگانه یا به عنوان مکمل های ب کمپلکس به فروش می رسند. از آنجا که محلول در آب هستند، می توانید آنها را با غذا یا بدون غذا و در هر زمان از روز مصرف کنید. اغلب توصیه می شود که ویتامین B را صبح بخورید زیرا نقش مهمی در متابولیسم مواد مغذی و تولید انرژی دارد. علاوه بر این برخی از افراد ممکن است ویتامین B با معده خالی استفاده کنند. به عنوان مثال توصیه می شود افراد مبتلا به کمبود B12 مکمل آن را با معده خالی با آب مصرف کنند تا حداکثر جذب را داشته باشد. 

بهترین زمان مصرف مکمل ها

ویتامین های محلول در چربی

ویتامین A

خانم های باردار و شیرده و کسانی که به فیبروز کیستیک مبتلا هستند در معرض خطر کمبود ویتامین A قرار دارند. بیشتر مکمل های ویتامین A حاوی ویتامین آ مشتق شده از روغن جگر ماهی یا به شکل ویتامین A کاروتنوئیدها هستند. برای افزایش جذب مطلوب، باید مکمل های ویتامین A را همراه با وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنید. اگر رژیم غذایی متعادل دارید، مصرف مکمل های ویتامین A  ضروری نیست.

ویتامین دی

ویتامین D برای عملکرد سیستم ایمنی، سلامت استخوان و رشد سلولی مورد نیاز است. بیش از 1 میلیارد نفر در جهان دچار کمبود ویتامین دی هستند. بهترین زمان مصرف مکمل ها ی ویتامین دی  همراه با وعده غذایی حاوی چربی است تا بهتر جذب شود. فعال شدن ویتامینD به داشتن سطح کافی منیزیم بستگی دارد. بنابراین، برای حفظ سطح ویتامینD، مطمئن شوید که منیزیم کافی نیز دریافت می کنید. مصرف ویتامین K در کنار ویتامین D برای حفظ تراکم مواد معدنی استخوان مفید است.

آشنا شویم: کپسول ویتامین ای هلث برست

ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند و برای جریان خون سالم و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. گفته می شود، افرادی که دچار فیبروز کیستیک و بیماری کرون هستند ممکن است مجبور شوند از ویتامین E استفاده کنند. معمولا توصیه می شود که مکمل های ویتامین E همراه با غذا مصرف شود. با این حال، یک مطالعه نشان داد اگر در طول روز چربی مصرف شود، ویتامین E به طور موثر جذب می شود. یعنی تا زمانی که در وعده های غذایی به اندازه کافی چربی مصرف می کنید، لازم نیست الزاما ویتامین E را با وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنید.

ویتامین K

ویتامین K شامل ویتامین K1 و ویتامین K2 است. ویتامین K برای لخته شدن خون، سلامت استخوان و قلب ضروری است. می توانید مکمل های ویتامین K را در هر زمان از روز همراه با وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنید. از آنجا که اکثر افراد از طریق رژیم غذایی خود به اندازه کافی ویتامین K دریافت می کنند، مصرف دوزهای بالای این ویتامین توصیه نمی شود. مکمل ویتامین K ممکن است با برخی داروهای ضد انعقاد تداخل داشته باشد. اگر از این داروها استفاده می کنید، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. در صورت امکان ویتامین K را با فاصله از ویتامین های محلول در چربی E و A مصرف کنید. از سوی دیگر، مصرف ویتامین D و K با هم می تواند برای استخوان مفید باشد.

مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین ها معمولا حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند. برخی از افراد مولتی ویتامین ها را نسبت به تک ویتامین ترجیح می دهند. مصرف مولتی ویتامین می تواند به پر کردن شکاف مواد مغذی، به ویژه در افراد آسیب پذیر مانند افراد مسن و باردار کمک کند. از آنجا که این مکمل ها حاوی ویتامین های محلول در چربی و آب هستند، توصیه می شود که آنها را با وعده غذایی مصرف کنید. این عمل جذب برخی مواد مغذی را افزایش و مشکلات گوارشی را که در صورت مصرف مولتی ویتامین با معده خالی ممکن است رخ دهد، کاهش می دهد.
اگر دو یا چند قرص در روز مصرف می کنید، تقسیم دوز را در نظر بگیرید تا به بدن در جذب موثرتر برخی مواد مغذی کمک کند. به عنوان مثال یک قرص همراه صبحانه و یک عدد همراه ناهار میل کنید.

نویسنده: نگار رفیعی (کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: healthline

دیدگاه و نظرات

بنیامین موسی زاده
تشکر فراوان بابت اطلاعات مفید....

ارسال دیدگاه جدید