خواص ژل رویال

ژل رویال یک ماده کرمی سفید با محتوای مواد مغذی بالا است که زنبورهای جوان برای تغذیه لارو ملکه زنبور عسل تهیه می کنند. شاید همه در مورد خواص ژل رویال اطلاع نداشته باشند. تحقیقات نشان می دهد که برخی از مواد مغذی موجود در رویال ژلی برای سلامتی مفید هستند.

محتوای تغذیه ای

رویال ژلی شامل آب (50 تا 60 درصد)، پروتئین (18 درصد)، کربوهیدرات (15 درصد)، لیپیدها (3 تا 6 درصد) و نمک های معدنی (1.5 درصد) است. این ماده حاوی ویتامین های گروه B نیز هست. همچنین حاوی مقداری پلی فنول و سرشار از آنتی اکسیدان است. تصور می شود که فواید سلامتی رویال ژلی ناشی از پروتئین ها و اسیدهای چرب منحصر به فرد آن است که شامل 9 گلیکوپروتئین که در مجموع به عنوان پروتئین های اصلی رویال ژلی (MRJPs) شناخته می شوند و دو اسید چرب ترانس 10-هیدروکسی-2-دسنوئیک اسید و 10-هیدروکسی دکانوئیک اسید است.

خواص ژل رویال

ادعاهایی وجود دارد که این ماده برای بهبود زخم، تقویت سیستم ایمنی، کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی، کاهش علائم یائسگی و ... مفید است. رویال ژلی بسیار مغذی است و ممکن است خواص ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی

این ماده ممکن است پاسخ ایمنی طبیعی بدن را در برابر باکتری ها و ویروس های خارجی تقویت کند. اسیدهای چرب و MRJP های موجود در رویال ژلی به تقویت فعالیت ضد باکتریایی معروف هستند که می تواند بروز عفونت را کاهش داده و از عملکرد سیستم ایمنی حمایت کند.

بهبود علائم یائسگی

تسکین علائم یائسگی از دیگر خواص ژل رویال است. مطالعه ای در سال 2011 به بررسی تأثیر ترکیب چهار ماده طبیعی از جمله رویال ژلی بر علائم قاعدگی پرداخت. افراد پس از مصرف، نتایج بهتری داشتند. یک مطالعه جدیدتر نشان داد که مصرف روزانه 150 میلی گرم رویال ژلی به مدت 3 ماه می تواند به بهبود سطح کلسترول در زنان یائسه سالم کمک کند.

بهبود سندرم پیش از قاعدگی

رویال ژلی ممکن است برای افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی نیز مفید باشد. در یک مطالعه در سال 2014، محققان به 110 شرکت‌کننده یک کپسول رویال ژلی یا دارونما در روز طی دو دوره قاعدگی دادند. شرکت‌کنندگانی که کپسول‌های رویال ژلی را مصرف کردند، در طول ۲ ماه، کمتر علائم سندرم پیش از قاعدگی را مشاهده کردند.

خواص ژل رویال

التیام زخم

بر اساس برخی تحقیقات، از دیگر خواص ژل رویال تسریع بهبود زخم ها است. همچنین دارای اثر ضد باکتریایی است که می تواند زخم ها را تمیز و عاری از عفونت نگه دارد. یک مطالعه حیوانی در موش هایی که عصاره رویال ژلی دریافت کردند، افزایش تولید کلاژن رانشان داد. کلاژن یک پروتئین ساختاری حیاتی برای ترمیم پوست است. نتایج یک مطالعه نشان داد که رویال ژلی ممکن است به طور قابل توجهی حرکت فیبروبلاست ها را به سمت زخم افزایش دهد. فیبروبلاست ها نوعی سلول هستند که روند بهبود زخم را هماهنگ می کنند.

تنظیم قند خون

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رویال ژلی ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 فوایدی داشته باشد. مصرف رویال ژلی ممکن است منجر به کاهش سطح گلوکز خون شود. سطوح پایین گلوکز در خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است. رویال ژلی همچنین ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، وضعیت قند خون و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. 

اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

ادعا می شود که رویال ژلی التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. مطالعات متعدد نشان داد اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی موجود در رویال ژلی دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی هستند. علاوه بر این، چندین مطالعه نشان می‌دهد که میزان مواد شیمیایی پیش‌التهابی آزاد شده از سلول‌های ایمنی ترمیم شده با رویال ژلی کاهش یافته است.

کاهش کلسترول

هم مطالعات حیوانی و هم انسانی نشان می دهد که کاهش سطح کلسترول خون از دیگر خواص ژل رویال است و در نتیجه خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. اگرچه مکانیسم دقیق آن هنوز نامشخص است، پروتئین های خاص موجود در رویال ژلی ممکن است به کاهش کلسترول کمک کنند.

کاهش فشار خون

از خواص ژل رویال این است که ممکن است با کاهش فشار خون از قلب و سیستم گردش خون محافظت کند. چندین مطالعه نشان می‌دهد که پروتئین‌های خاص موجود در رویال ژلی سلول‌های ماهیچه‌ای صاف را در رگ‌ها و شریان‌ها شل می‌کنند و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهند.

با انواع ژل رویال آشنا شوید: کپسول رویال کمپلکس هلث برست

بهبود عملکرد مغز 

رویال ژلی ممکن است عملکرد مغز را تقویت کند. یک مطالعه نشان داد که موش‌های تحت درمان با رویال ژلی، سطوح پایین‌تری از هورمون‌های استرس و سیستم عصبی مرکزی قوی‌تری نسبت به گروه کنترل داشتند. مطالعه حیوانی دیگری نشان داد که موش‌های تحت درمان با رویال ژلی بهتر می‌توانند رسوبات شیمیایی خاصی مرتبط با بیماری آلزایمر را حذف کنند. بیشتر این مطالعات اثر محافظتی روی مغز و بافت عصبی را به خاصیت آنتی اکسیدانی رویال ژلی نسبت می دهند.

درمان خشکی مزمن چشم 

رویال ژلی در صورت مصرف خوراکی ممکن است خشکی چشم را درمان کند. نتایج مطالعات نشان می دهد که این ماده مشتق شده از زنبور عسل ممکن است ترشح اشک را از غدد اشکی در چشم افزایش دهد. هیچ گونه عوارض جانبی از مطالعه انسانی گزارش نشده است. بنابراین، رویال ژلی می تواند به عنوان یک راه حل کم خطر برای خشکی مزمن چشم استفاده شود.

کاهش عوارض جانبی درمان سرطان

شیمی درمانی و سایر درمان های سرطان با عوارض جانبی قابل توجهی از جمله نارسایی قلبی، التهاب و مشکلات گوارشی همراه هستند. رویال ژلی ممکن است برخی از عوارض جانبی منفی مرتبط با برخی درمان های سرطان را کاهش دهد. 

هشدار مصرف

گزارشی از سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد که ممکن است رویال ژلی در برخی افراد واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. افراد مبتلا به آسم یا سایر آلرژی ها ممکن است در معرض خطر بیشتری برای واکنش آلرژیک باشند. رویال ژلی همچنین ممکن است با برخی داروها مانند داروهای فشار خون تداخل داشته باشد. توصیه می شود قبل از مصرف رویال ژلی با پزشک مشورت کنید.

روش مصرف

می توان رویال ژلی را به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کرد چرا که می تواند به شکل پودر، قرص یا کپسول باشد. هیچ دستورالعمل رسمی در مورد دوز مصرف رویال ژلی وجود ندارد، ولی توصیه می شود با دوزهای کم شروع به مصرف کنید.

گردآورنده: نگار رفیعی (کارشناس ارشد تغذیه)
منبع:medicalnewstoday

دیدگاه و نظرات

علی حسینی
اینکه همش در باره خواص ژل رویال گفته و تکرار کرده ،ممکن است ،یعنی قطعی وثابت شده نیست،،بعدم کیلویی سیویک میلیون تومن میفروشند که خدا فقط میدونه چقدر خالصه،وچقدر قاطیش کردند
قاسمی
ایا برای بعداز عمل قلب مفید هست
پوراطب گستر
با سلام بهتر است برای مصرف با پزشک صحبت کنید.
مجتبی حاتمی
من هرچند روز یکبار ژل رویال مصرف میکنم ، خیلی مفید هست ،
ربیعی
من قبلاچند سال پیش استفاده کردم خوب بود
شاه انگبین
با عرض سلام و خدا قوت مطالبتون واقعاً مفید و جامع بود، بنده به شخصه لذت بردم و استفاده کردم در تائید فرمایشات شما باید بگم که خودم مدتیه که ژل رویال رو تهیه کردم و تاثیرات کوتاه‌مدتش رو هم به عینه تجربه کردم به همه عزیزان پیشنهاد می‌کنم که حتی یک‌بار هم که شده این تجربه رو داشته باشند ممنون و خدانگهدار
پوراطب گستر
ممنون از نظر شما
مرز نشین غرب
من مصرف کردم بیش 20 سال سرفه خشک داشتم با یک بار مصرف خوب شدم
مجید تاران
مصرف نکردم ولی فکر کنم خوب باشه
محمد
در مورد تومورهای سرطانی مغز چی؟ مفید هست یا مضر؟

ارسال دیدگاه جدید