کپسول امگا 3-6-9 چیست؟

امروزه مکمل های زیادی در بازار وجود دارد. برای بسیاری از مردم پیدا کردن مکمل تغذیه ای مناسب که تمام ریز مغدی های مورد نیازشان را در اختیار قرار دهد و از طرفی صرفه اقتصادی داشته باشد بسیار گیج کننده است. یکی از مکمل هایی که امروزه در بازار به فراوانی وجود دارد کپسول امگا 3-6-9 است. مکملی که برخی فکر می کنند نیاز دارند و باید استفاده کنند و برخی دیگر معتقدند آنگونه که گفته می شود ارزش غذایی ندارد و نباید برای خرید آن هزینه کرد. همانطور که از نام آن پیداست، مکمل های 3-6-9 ترکیبی از امگا 3، 6 و 9 هستند که با هم مخلوط شده و "نسبت ایده آل" یا "طیف کامل" چربی های امگا را تشکیل می دهند.

کپسول امگا 3-6-9 چیست؟

امگا 3، 6 و 9 اسیدهای چرب ضروری در رژیم غذایی هستند. امگا 3، 6 و 9 نیز به ترتیب با نام های آلفا-لینولنیک اسید (ALA)، اسید لینولئیک (LA) و اسید اولئیک (OA) شناخته می شوند. عدم تعادل این اسیدهای چرب در بدن می تواند منجر به بیماری شود.
بدن قادر به ساخت امگا3 نیست. امگا3 بخش مهمی از غشای سلولی است و بسیاری از عملکردهای مهم مانند بهبود سلامت قلب، چشم و مغز، رشد مغز نوزاد، کاهش التهاب و بهبود چربی کبد را بر عهده دارد.
امگا 6 به کاهش سطح کلسترول "بد"، افزایش سطح کلسترول "خوب"، کاهش خطر بیماری قلبی و کاهش خطر سرطان کمک می کند.
امگا 9 (اسید اولئیک) توسط بدن تولید می شود و بنابراین ضروری محسوب نمی شود. اما مصرف غذاهای غنی از این اسید چرب دارای مزایای زیادی است. تحقیقات نشان داده است امگا9 با از بین بردن پلاک های ایجاد شده در شریان ها به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته کمک می کند.

4 دلیل برای اجتناب از کپسول امگا 3-6-9

بسیاری معتقد هستند مصرف کپسول امگا 3-6-9 ضروری نیست و در این بخش از مقاله به چهار دلیل مهم برای تایید این موضوع می پردازیم. مکمل امگا 3 اهمیت بسیار بالایی برای بدن دارد ولی ترکیب امگا3 و 6 و 9 نمی تواند ترکیب جذا و مفیدی باشد.

1. به اندازه کافی امگا6 دریافت می کنید

امگا 6 یک ماده مغذی ضروری در رژیم غذایی است ولی کمبود آن بسیار نادر است چرا که در طیف وسیعی از مواد غذایی وجود دارد. رژیم غذایی مدرن حاوی مقدار زیادی امگا 6 است. این اسید چرب در انواع مواد غذایی از جمله روغن های گیاهی، مغزها، غلات، نان، لبنیات، تخم مرغ و گوشت به وفور یافت می شود. متاسفانه امروزه ما بیش از حد امگا 6 می خوریم، که ما را به دلیل دوم اجتناب از مکمل امگا 3-6-9 می رساند.

2. مصرف زیاد امگا 6 مضر است

بدن انسان طوری طراحی شده است که نسبت 1:1 امگا 3 به امگا 6 را مدیریت کند. واقعیت این است که این نسبت در یک فرد معمولی در دنیای مدرن نزدیک به 1:20 است، به این معنی که ما تا 20 برابر بیشتر از امگا3، امگا 6 می‌خوریم. اسید لینولئیک (امگا 6) در مقادیر زیاد باعث ایجاد اثر التهابی در بدن می شود. پاسخ های التهابی در بدن با انواع بیماری ها مانند بیماری قلب و عروقی، سکته، دیابت نوع 2، چاقی، سندرم روده تحریک‌پذیر، روماتیسم مفصلی و انواع خاصی از سرطان مرتبط است.
برخلاف امگا 6، چربی های امگا 3 پاسخ ضد التهابی دارند و به مقابله با اثرات التهاب سلولی و دفاع در برابر بیماری ها کمک می کنند. با این حال، امگا 3 و امگا 6 از نظر ساختار شیمیایی بسیار شبیه هستند و برای آنزیم های گوارشی با هم رقابت می کنند. این بدان معناست که اگر 20 برابر بیشتر از امگا 6 مصرف کنیم، امگا 3 نقش خود را از دست می دهد و فواید ضد التهابی از بین می روند. 
بنابراین به جای مصرف مکمل 3-6-9، بهتر است برای ایجاد تعادل مجدد نسبت 1:1 هزینه کنیم. بهترین راه افزایش مصرف امگا3 و کاهش امگا6 است.

3. نیازی به مصرف مکمل امگا 9 نیست

امگا 3 و 6 اسیدهای چرب ضروری هستند زیرا بدن نمی تواند آنها را بسازد و باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی مصرف شود. امگا 9 اسید چرب ضروری نیست، بدن می تواند آن را بسازد. علاوه بر این، در بسیاری از منابع غذایی مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان، آووکادو و سویا یافت می شود. بنابراین، اگر امگا 9 توسط بدن ساخته می شود و در غذا رایج است، مصرف مکمل آن چه فایده ای دارد؟ معمولا امگا 9 در یک مکمل غذایی تنها برای اهداف بازاریابی استفاده می شود.

کپسول امگا 3-6-9 چیست؟

4. در این مکمل ها امگا 3 به میزان کافی وجود ندارد

امگا 3 مفیدترین بخش مکمل امگا 3-6-9 است و دریافت آن از امگا 6 و امگا 9 سخت تر است. متاسفانه مکمل‌ امگا 3-6-9 اغلب با روغن‌های ارزان‌تر امگا 6 و 9 و فقط مقدار بسیار کمی از امگا 3 پر می‌شوند. علاوه بر این، امگا 3 در این مکمل ها معمولا به شکل ALA است که کمترین جذب را دارد. بدن انسان نمی تواند مستقیما از ALA استفاده کند و باید به DHA و EPA تبدیل شود. ما حداقل به 250 میلی گرم امگا 3 از نوع  DHA و یاEPA  در روز نیاز داریم.

با انواع مفید مکمل های امگا3 آشنا شویم: سافت ژل امگافلکس هلث برست

کپسول امگا 3-6-9 برای گیاهخواران مفید است؟

یک رژیم غذایی گیاهی متنوع و متعادل حاوی میزان کافی امگا 6 و 9 است. این اسیدهای چرب از مواد غذایی مانند دانه شاهدانه، تخمه کدو تنبل، تخمه آفتابگردان، گردو، سویا و تقریبا هر نوع روغن گیاهی دریافت می شوند. امگا 6 همچنین در بسیاری از غذاهای فرآوری شده رایج وجود دارد. اما گیاهخواران نیز امگا 3 کمی در رژیم غذایی خود دارند. رژیم غذایی گیاهی معمولا سرشار از ALA است زیرا دانه‌ها، مغزها و روغن‌ها سرشار از ALA هستند. متأسفانه، این مواد غذایی تقریباً فاقد EPA یا DHA هستند. فقط ماهی های روغنی و سایر انواع غذاهای دریایی حاوی مقادیر قابل توجهی EPA و DHA هستند. بدن می‌تواند مقداری ALA را به EPA و DHA تبدیل کند، اما تحقیقات نشان داده است که این مقدار بسیار محدود است و گیاه‌خواران سطوح پایین‌تری از EPA و DHA نسبت به افرادی دارند که از رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی ماهی‌های چرب پیروی می‌کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که ماهی چرب تنها راه برای دریافت DHA است. در حقیقت، امگا 3 ابتدا توسط جلبک ها تولید  می شود و سپس ماهی ها و سخت پوستان کوچک از این جلبک ها تغذیه می کنند و ازین طریق امگا 3 دریافت می کنند. ساده ترین راه برای افزودن DHA به رژیم غذایی مصرف مکمل امگا 3 مبتنی بر جلبک است.

کلام آخر
مصرف کپسول امگا 3-6-9 از نظر منطقی کار درستی نیست چرا که نمی تواند امگا3 کافی به بدن برساند و از طرفی سرشار از امگا6 و 9 است که به میزان کافی در رژیم غذایی وجود دارد و نیاز نیست از طریق مکمل ها مصرف شود. بنابراین به همه افراد توصیه می شود از مکمل های امگا3 بدون هیچ ماده افزوده دیگری استفاده کنند. با توجه به اینکه در رژیم غذایی ما ماهی های چرب بسیار کم مصرف می شوند، مصرف مکمل های امگا3 می تواند اثربخش باشد.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع: omvits

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید