طرز تهیه شیرینی عید

یکی از فواید تهیه شیرینی های عید در خانه این است که می توانید برای تهیه آنها از روغن های با کیفیت بالا استفاده کنید و یا میزان شکر آنها را با توجه به ذائقه افراد تنظیم کنید. در این مقاله طرز تهیه شیرینی عید به همراه خواص هر یک از ترکیبات آن ذکر شده است. این شیرینی های خوشمزه را می توانید به راحتی در خانه درست کنید و از طعم دلنشین آنها لذت ببرید مراقب باشید که در مصرفشان افراط نکنید.

طرز تهیه شیرینی عید در خانه

1.    لوز زعفرانی 

لوز زعفرانی تبریز یکی از شیرینی‌های سنتی و مشهور آذربایجان شرقی است که در بسیاری از مجالس و مهمانی‌ها برای پذیرایی از آن استفاده می‌شود به خصوص پذیرایی با این شیرینی در عید نوروز بسیار مرسوم است.  

مواد لازم:

پودر بادام                        ۳۰۰ گرم حدودی
پودر قند                          ۳۰ گرم
شکر                               یک و نیم پیمانه
آب                                  سه چهارم پیمانه
پودر زعفران                     ۲ گرم
پسته خرد شده (برای تزئین)    به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی عید

شکر را با آب مخلوط کنید و با شعله ملائم روی گاز قرار دهید تا کمی بجوش آید و شکر کاملا در آب حل شود و کمی قوام پیدا کند. بعد شیره تهیه شده را کنار بگذارید تا کاملا خنک شود سپس به مدت یک ربع با همزن برقی شیره را بزنید تا کاملا سفید رنگ شود. سپس زعفرانی که با یک قاشق غذا خوری آب دم کرده اید را به شربت اضافه کنید و پودر بادام را به مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا شیره کاملا با پودر بادام مخلوط گردد. سپس نایلونی را در یک ظرف پهن کنید و خمیر به دست آمده را روی آن پهن کنید و روی آن را با پشت قاشق کاملا صاف کنید و مقداری خلال پسته را برای تزیین روی آن بریزید و کمی فشار دهید. شیرینی را برای 12 ساعت در یخچال قرار دهید و بعد از یخچال خارج کرده و به صورت لوزی برش دهید. این شیرینی بسیار خوشمزه را می توانید به راحتی و بدون نیاز به فر در خانه درست کنید.

خواص بادام:

اگرچه بادام یک خوراکی پرچرب است اما بیشتر این چربی ها از نوع چربی تک غیراشباع است که با حفظ سطح کلسترول HDL (لیپوپروتئین با تراکم بالا) در برابر کلسترول LDL (لیپوپروتئین با تراکم پایین) که غالبا به آن کلسترول بد گفته می شود، به محافظت از قلب کمک می کند. و مصرف متعادل آن می تواند بسیار مفید باشد.

خواص زعفران:

سفران ماده ای است که طعم و عطر متمایزی را به زعفران می دهد. تحقیقات نشان می دهند که این خوراکی می تواند به بهبود خلق وخو، حافظه و توانایی یادگیری کمک کند و از سلول های مغز در برابر استرس اکسیداتیو حفاظت کند. 

2.    سوهان آجیلی

یکی از انواع سوهان ها است که با انواع مختلف مغزها تهیه می شود و می تواند پیشنهادی مقوی و خوشمزه برای شیرینی عید باشد.

مواد لازم:

کنجد سفید               ۲ پیمانه
بادام زمینی             ۱ پیمانه
پودر نارگیل            ۱/۳ پیمانه
خلال پسته             ۱/۲ پیمانه
شیره انگور           ۳ قاشق غذا خوری
عسل                   ۲ قاشق غذا خوری
ارده                   ۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه شیرینی عید

ابتدا کنجد ها را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود مراقب باشید که رنگ کنجدها تغییر نکند. سپس سایر مغزها اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه مغزها خنک شدند ارده و عسل و شیره انگور را افزوده و به مدت 4 تا 5 دقیقه دائما هم بزنید تا ترکیبی منسجم ایجاد شود سپس یک نایلون را در قالب پهن کنید و مواد را که کمی خنک شده است را روی آن پهن کنید و با پشت قاشقی که کمی چرب شده است آن را کاملا صاف کنید و برای یک ساعت در یخچال قرار دهید و سپس بیرون آورید و برش بزنید.

خواص کنجد:

سه قاشق غذاخوری معادل 30 گرم کنجد حاوی 3.5 گرم فیبر است که مقدار جذب روزانه آن 12درصد است. فیبر برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. به علاوه شواهد نشان می دهند که فیبر می تواند نقش مهمی در کاهش خطر بیماری قلبی، سرطان ها، چاقی و دیابت نوع2 داشته باشد. فشارخون بالا یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته است. کنجد سرشار از منیزیم است که می تواند به پایین آوردن فشارخون کمک کند. به علاوه لیگنان، ویتامین E و دیگر آنتی اکسیدان های موجود در کنجد می توانند به پیشگیری از تشکیل پلاکت در شریان ها و سالم نگه داشتن فشارخون کمک کنند. 

آشنا شویم با خواص کنجد: خواص کنجد برای پوست

3.   نان پنجره ای

نان پنجره ای و یا شیرینی پنجره ای را می توانید به سادگی در خانه تهیه کنید. این شیرینی با بافت ترد و طعم خوشمزه ای که دارد طرفداران فراوانی دارد.

مواد لازم

تخم ‌مرغ                             ۳ عدد
شیر                                  ۲ سوم پیمانه
نشاسته گل                          ۱/۲ پیمانه
گلاب                                 ۱ سوم پیمانه
آرد سفید قنادی                    ۱ پیمانه
وانیل                                سر چاقو
روغن مایع برای سرخ ‌کردن    به مقدار کافی
پودر قند و دارچین برای تزئین  به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی عید

شیر و نشاسه را با هم کاملا مخلوط کنید و سپس گلاب و وانیل را اضافه کنید و آرد سفید را روی این ترکیب الک کنید و هم بزنید و و تخم مرغ ها را تک به تک به مخلوط افزوده و هم بزنیئ تا یک مایع کاملا یک دست ایجاد شود ظرف گود نچسبی را انتخاب کنید و روغن را در آن ریخته و روی گاز قرار دهید قالب نان پنچره ای را داخل روغن داغ زده و پس از اینکه کاملا داغ شد در مواد فرو کنید توجه داشته باشید که مواد تنها باید به دیواره های غالب بچسبد تا راحت از غالب جدا شود و حالا غالب آغشته به موارد را در روغن زده و با کمک چنگال آن را از غاب جدا کنید و اجازه دهید در روغن سرخ شود و بعد آن را روی دستمالی قرار دهید تا روغن اضافه آن گرفته شود و می توانید روی آن را با پودرقند و کمی دارچین تزیین کنید.

خواص تخم مرغ:

سفیده و زرده تخم مرغ غنی از موادمغذی از جمله پروتئین ها، ویتامین ها و موادمعدنی هستند. زرده تخم مرغ حاوی ویتامین های محلول در چربی (مثل ویتامین های دی و E) و اسیدهای چرب ضروری است درحالیکه اکثر پروتئین ها در سفیده تخم مرغ یافت می شود.
تخم مرغ یک خوراکی مهم است که در پختن موادغذایی از آن استفاده می شود و ترکیبات شیمیایی موجود در این خوراکی، کلید بیشتر واکنش های مهم در فرایند پخت وپز موادغذایی است. 

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)
 

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید