کوآنزیم کیوتن

کوآنزیم کیوتن که به CoQ10 نیز معروف است، ترکیبی است که به تولید انرژی در سلول ها کمک می کند. بدن شما به طور طبیعی کوآنزیم کیوتن تولید می کند اما میزان تولید آن با بالا رفتن سن کاهش می یابد. خوشبختانه شما می توانید CoQ10 را از طریق مکمل ها یا موادغذایی دریافت کنید.
بیماری هایی مثل بیماری قلبی، اختلالات مغزی ، دیابت و سرطان با سطح پایین CoQ10 ارتباط دارند. البته مشخص نیست که آیا سطح پایین CoQ10 باعث بروز این بیماری ها می شود یا در نتیجه آنها ایجاد می شود.
یک چیز مسلم است: بسیاری از تحقیقات، طیف گسترده ای از مزایای CoQ10 را برای سلامتی نشان داده اند. در اینجا به آنجه باید در مورد CoQ10 بدانید، اشاره می کنیم.

کوآنزیم کیوتن چیست؟ 

کوآنزیم کیوتن ترکیبی است که در بدن ساخته شده و در میتوکندری سلول ها ذخیره می شود. میتوکندری ها مسئول تولید انرژی هستند. با بالارفتن سن، تولید CoQ10 کاهش می یابد. بنابراین به نظر می رسد که افراد مسن در معرض کمبود این ترکیب هستند.

برخی از دلایل کمبود کوآنزیم کیوتن عبارتند از:

  • کمبودهای تغذیه ای مانند کمبود ویتامین B6
  • نقص های ژنتیکی در ساخت یا استفاده از CoQ10
  • نیاز شدید بافتها در نتیجه بیماری
  • بیماریهای میتوکندری
  • استرس اکسیداتیو ناشی از پیری یا کهولت سن

عوارض جانبی درمان های استاتین تحقیقات نشان دادند که CoQ10 نقش های کلیدی در بدن ایفا می کند.

یکی از وظایف اصلی آن، کمک به تولید انرژی در سلول هاست. این ماده در ساختن آدنوزین تری فسفات (ATP) که در انتقال انرژی به سلول ها دخیل است، نقش دارد. نقش دیگر آن، این است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند.
وجود مقادیر زیادی از رادیکال های آزاد منجر به آسیب اکسیداتیو می شود که می تواند در عملکرد منظم سلول ها اختلال ایجاد کند.  مشخص شده که رادیکال های آزاد باعث بروز بسیاری از بیماری ها می شوند.
با توجه به اینکه از ATP برای انجام کلیه عملکردهای بدن استفاده می شود و آسیب اکسیداتیو برای سلول ها مخرب است ، جای تعجب نیست که برخی بیماری های مزمن با سطح پایین CoQ10 مرتبط بوده اند. 
CoQ10  در هریک از سلول های بدن شما وجود دارد. با این حال، بیشترین مقدار آن در بافت هایی با بیشترین نیاز به انرژی مثل قلب ، کلیه، ریه و کبد مشاهده می شود.

آشنا شویم با: کپسول کوآنزیم کیوتن هلث برست

کوآنزیم کیوتن

منابع غذایی کیوتن: درمان بیماری قلبی با رژیم غذایی سالم

در حالی که CoQ10 را می توانید به صورت مکمل مصرف کنید اما این ترکیب را می توانید در موادغذایی پیدا کنید. به نظر می رسد که  CoQ10به شکل کپسول یا از طریق غذا به یک اندازه جذب می شود .

غذاهای زیر حاوی کوآنزیم کیوتن(CoQ10) هستند:

  • گوشت بافت ها : قلب ، جگر و کلیه
  • گوشت های ماهیچه ای:  گوشت گاو و مرغ
  • ماهی چرب: ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ماکرو و ساردین
  • سبزیجات: اسفناج، گل کلم و کلم بروکلی
  • میوه : پرتقال و توت فرنگی
  • حبوبات: سویا، عدس و بادام زمینی
  • مغزها و دانه ها: کنجد و پسته
  • ​​​​​​​روغن ها: روغن سویا و کانولا

کیوتن (کوآنزیم کیوتن) یک ترکیب محلول در چربی و شبه ویتامین است که فواید زیادی برای سلامتی دارد.
این ترکیب در تولید انرژی سلولی نقش دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. همین خواص باعث شده تا این ترکیب برای حفظ سلول ها و پیشگیری و درمان برخی بیماری های مزمن مفید باشد.
کوکیوتن به بهبود سلامت قلب و تنظیم قند خون، پیشگیری و درمان سرطان و کاهش دفعات میگرن کمک می کند. همچنین این ترکیب می تواند آسیب اکسیداتیو که منجر به خستگی عضلات، آسیب پوست و بیماری های مغزی و ریوی شود را کاهش دهد.
CoQ10 را می توان به صورت مکمل مصرف کرد و بدن بخوبی می تواند آن را تحمل کند.  به علاوه این ترکیب را می توان در برخی غذاها مانند بافت های حیوانی ، سبزیجات و حبوبات پیدا کرد.
از آنجایی که تولید CoQ10 با یالارفتن سن کاهش می یابد، بزرگسالان در هر سنی می توانند از آن بهره بیشتری ببرند.
مهم نیست که شما CoQ10 را از طریق خوردن غذاهای حاوی این ترکیب یا مکمل مصرف می کنید، مهم این است که این ترکیب می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

تنظیم : زهرا محبی
منبع: healthline

دیدگاه و نظرات

هستی
سلام این مکمل برای باراداری خوبه
پوراطب گستر
با سلام بهتر است ببینید نظر پزشکتان چیست.
نرگس
سلام خوبین من در اثر ویروس یک گوشم عصب آن از بین رفته ..رفتم دکتر گفت این قرص رو داد گفت برا تقویت عصب گوش دیگ خوبه ...ابا واقعا همینطوره ؟
پوراطب گستر
با سلام ممکن است موثر باشد.
نازی
با سلام انزیم کیوتن را می توان با زینک به بچه سه ساله داد؟ منظورم از لحاظ تداخل ترکیبات هست؟!
پوراطب گستر
با سلام بهتر است بین این دو، دو ساعت فاصله باشد.
میهمان
سلام روز بخیر.دکتر این دارو رو به دخترم که ۱۳سالش هست داده برای رشد قد .ممکنه برای عوارضی داشته باشه؟
پوراطب گستر
با سلام خیر عوارضی ندارد.
صادقی
سلام ببخشید کیو تن با امیتریپتلین تداخل نداره؟
پوراطب گستر
با سلام متاسفانه در حوزه کاری ما نیست و باید با پزشک صحبت کنید.

ارسال دیدگاه جدید