کمبودهای شایع رژیم غذایی مردان

رژیم غذایی سالم می تواند مواد مغذی موردنیاز بدن را برای داشتن سلامتی تامین کند که این موادمغذی شامل درشت مغذی ها (کربوهیدرات، چربی و پروتئین) و ریزمغذی ها (ویتامین و موادمعدنی)، فیبر و آب می باشد. معمولا در رژیم غذایی مردان برخی عناصر ضروری وجود ندارند که از آن جمله می توان به مواردی مانند: کمبود ویتامین دی، منیزیم، ویتامین ب 12 پتاسیم و ید اشاره کرد.

کمبودهای شایع رژیم غذایی مردان

ویتامین دی: این ویتامین، التهاب را در شریان ها کاهش می دهد و استخوان ها را قوی می کند اما نه فقط مردان بلکه همه مردم ممکن است دچار کمبود این ویتامین باشند زیرا آنها اشعه ماورابنفش را به مقدار کافی از نور آفتاب بدست نمی آورند. برخی غذاهای غنی از ویتامین دی شامل ماهی سالمون، گوشت، تخم مرغ، لبنیات و قارچ هستند. شما می توانید از پزشکتان بخواهید تا سطح ویتامین دی خونتان را آزمایش کند.
منیزیم: این ماده مغذی در بیش از 300 فرایند بدن دخالت دارد. پایین آمدن سطح منیزیم ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. طبق مطالعات، اکثر مردان فقط حدود 80درصد منیزیم توصیه شده را مصرف می کنند. لوبیاها و ماهی هالیبوت منبع منیزیم هستند اما بدست آوردن منیزیم فقط با خوردن موادغذایی کار راحتی نیست. بنابراین اگر فکر می کنید دچار کمبود منیزیم هستید، با پزشکتان صحبت کنید.
ویتامین B12: از منابع ویتامین B12 می توان به گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی و صدف، پنیر، ماست و شیر و غلات غنی شده اشاره کرد اما برای آزمایش سطح این ویتامین با پزشکتان صحبت کنید.
پتاسیم: این ماده مغذی به سلول ها کمک می کند تا از گلوکز برای تولید انرژی استفاده کند. بیشتر مردان پتاسیم را به مقدار کافی مصرف نمی کنند. پتاسیم، سدیم خون را پایین می آورد بنابراین اگر رژیم غذاییتان غنی از سدیم است، با پزشکتان صحبت کنید. آووکادو، سیب زمینی و موز از منابع پتاسیم هستند. 
ید: غده تیروئید برای تولید هورمون های T3 و T4 نیاز به ید دارد. این دو هورمون به کنترل سوخت و ساز کالری کمک می کند. ناکافی بودن سطح این هورمون ها باعث افزایش وزن و خستگی می شود. تخم مرغ، شیر و ماست از منابع ید هستند اما برای آزمایش سطح ید با پزشکتان صحبت کنید. 

رژیم غذایی مردان

دیگر خطرات رژیم غذایی برای سلامتی

تغذیه ضعیف بزرگترین عامل مرگ و میر در جهان است. از دیگر دلایل مرگ ومیر می توان به مصرف سیگار، فشارخون بالا و چاقی اشاره کرد. خوردن سبزیجات فراوان همراه با میوه، غلات کامل، گوشت کم چرب، مغزها و لبنیات (جایگزین لبنیات) به بهبود رژیم غذایی کمک می کند و باعث کاهش مصرف غذاهای غنی از چربی اشباع شده، غذاهای شیرین و پرنمک و مشروبات الکلی می شود. داشتن تحرک و فعالیت همواره برای حفظ سلامتی مهم است. حداقل 30 دقیقه را به انجام ورزش های متوسط مثل پیاده روی اختصاص دهید. 

برای تکمیل رژیم غذایی آقایان از کپسول  مولتی فورهیم ویتالی تون کمک بگیرید.

دراینجا نکاتی وجود دارد که می تواند به شما در حفظ سلامتیتان کمک کند:

همیشه صبحانه بخورید (غذاهای سالم) و غذا را به آرامی و با آرامش میل کنید.
وقتی سیر شدید یا حتی قبل از سیرشدن، دست از خوردن بکشید.
بعد از خوردن یک وعده غذایی یا میان وعده (بجای وقتی که گرسنه هستید) به خرید بروید و لیستی از موادغذایی را تهیه کنید تا کمتر وسوسه خرید غذاهای متفرقه داشته باشید. 
برای روزهای پرکار و پرمشغله، وعده های غذایی سالم، سریع و آسان را تهیه کنید. 
سعی کنید وعده های غذایی را در کنار اعضای خانواده میل کنید نه اینکه آنها را جلوی تلویزیون یا دیگر وسایل بخورید
غذاهای سالم تهیه کنید. غذاهای کبابی یا بخارپزشده، غذاهای سالم هستند. اندازه وعده های غذایی را مشخص کنید و اگر دسر دارید، مقداری از آن را به دوستتان بدهید. 
آب را جایگزین نوشیدنی ها کنید
وقتی گرسنه هستید، خود را با میوه و سبزیجات سیر کنید.
به طور منظم بایستید. برای مدت طولانی ننشینید. تا آنجا که می توانید، هر روز فعالیت و تحرک داشته باشید. پیاده روی کنید. بازی های پرتحرک انجام دهید. دوچرخه سواری کنید. کارهای باغبانی را انجام دهید.
از دوستتان بخواهید تا به شما در عادت کردن به خوردن غذاهای سالم و انجام فعالیت بدنی کمک کند. 

inner2_22_20.jpg

یادمان باشد که در رژیم غذایی مردان

نیازهای تغذیه برحسب سن و جنسیت متفاوت است. نیازهای تغذیه تان را بدانید و یک الگوی تغذیه مناسب را برای خودتان طراحی کنید. رژیم غذایی سالم برای مردان می تواند نیازهای جسمیشان را برطرف کند، متناسب با سبک زندگیشان باشد و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد.
اندازه وعده های غذایی و مقدار غذای موردنیازتان را مشخص کنید. اگر نگران کمبود موادمغذی هستید، با پزشکتان برای انجام آزمایشات صحبت کنید.

تنظیم: زهرا محبی( کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: betterhealth

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید