مراحل رشد نوزاد

مراحل رشد نوزاد در 2 ماهگی سریعتر است و نوزاد هوشیارتر می شود. آنها صدای بیشتری را تولید می کنند و در حرکت بدن، مهارت بیشتری دارند. آنها هنوز هم گریه می کنند اما احتمالا دیده اید که اولین لبخند (معمولا در 6 هفتگی) تاحدودی همه کارهای سخت را آسان می کند. تا 2 ماهگی، نوزاد کمی سنگینتر شده و گرد و تپلی به نظر می رسد. زمانی که عضلات او رشد می کند، دست و پاهای او بتدریج آزادتر حرکت می کند و می تواند آنها را بکشد بطوری که دست و پاها بلندتر و لاغرتر به نظر می رسند.

مراحل رشد نوزاد در 2 ماهگی

در طول 2 ماهگی، مراحل رشد نوزاد سریع تر می شود بطوری که وزن او 900 گرم و قد او 2.5 تا 3.8 سانتی متر افزایش می یابد. اغلب نوزادان در حدود 6 هفتگی رشد انفجاری دارند که این رشد، آنها را به هیاهو و جنب وجوش می آورد چون آنها می خواهند بیشتر از حدمعمول شیر بخورند. احساس می کنید که تمام وقت باید به او شیر بدهید بخصوص در اوقات خاصی از روز. اگر نوزاد، زبانش را به بیرون می آورد و یا در حال مکیدن است، می توان گفت که او گرسنه است. اگر نوزاد می خوابد یا سرش را بر می گرداند، او سیر است. در 6 تا 8 هفتگی، نوزاد نیاز به واکسن تزریقی و خوراکی روتاویروس دارد.

نوزاد 2 ماهه چه کارهایی می تواند انجام دهد؟

تا 2 ماهگی، نوزاد انگشتان دست و پا را کشف خواهد کرد. او دستانش را باز می کند و یک شی را بر می دارد (اگرچه نمی داند که چگونه باید آن را حرکت دهد). گاهی اوقات هر دو دست را بهم می کوبد. نوزاد 2 ماهه بتدریج هماهنگی حرکات را می آموزد. او بجای تند دست و پا زدن هنگام تولد می تواند حرکات آرام و یکدست و حتی حرکت چرخشی را انجام دهد. نوزاد 2 ماهه هر دو پایش را محکم تکان می دهد و جنب و جوش زیادی دارد. او روی زمین غلت می خورد بنابراین او را روی میز رها نکنید. گردن او قویتر می شود. در طول زمان شکم، نوزاد سرش را بالا می برد و آن را از یک طرف به طرف دیگر حرکت می دهد. برخی نوزادان می توانند سینه شان را از روی زمین بلند کنند. برخی نوزادان تا رسیدن به 2 ماهگی می توانند تمام شب را بخوابند. حتی اگر شما یکی از والدین خوش شانس نباشید، نوزاد حداقل تا پاسی از شب می خوابد. نوزادان 2 تا 4 ساعت می خوابند و در طول روز بیدار و هوشیار هستند، اگرچه الگوی خواب نوزادان در این سن تغییر می کند. اکثر اوقات چشم نوزاد در این سن باهم حرکت می کنند. آنها به وضوح شما را می شناسند، هنگامی که با او حرف می زنید، او به شما نگاه می کند و می تواند شما را به چشمانش دنبال کند. نوزاد، نگاه کردن به چهره شما را دوست دارد و حتی لبخند دوست داشتنی به شما می زند. آنها به اشیای رنگی با الگوهای پیچیده نگاه می کنند. نوزاد 2 ماهه صداهای بیشتری مثل آ یا او را تولید می کند و به صدای شما گوش می دهد.

مراحل رشد نوزاد

چگونه به مراحل رشد نوزاد کمک کنیم؟

زمانی که نوزاد بیشتر از حد معمول رشد می کند، متوجه می شوید که او در طول روز هوشیار است. بنابراین شما وقت بیشتری برای ارتباط و تعامل با او می گذارید و این به رشد او کمک می کند. برای نوزاد، لالایی بخوانید و با او حرف بزنید. با این روش، او به صداها و حرف های شما عادت می کند و بتدریج مهارت های کلامی و ارتباطی او رشد می کند. شما می توانید با نوزاد بازی کنید. اجازه بدهید که او به اشیای گوناگون با طرح ها، رنگ ها و اشکال مختلف نگاه کند و آنها را لمس کند. اسباب بازی های پلاستیکی و توپ های نرم برای بازی با نوزادان بسیار مفید هستند. نوزاد، نگاه کردن به چهره شما را دوست دارد بنابراین به او لبخند بزنید. این کار باعث آزاد شدن مواد شیمیایی خوب در بدن نوزاد می شود و او ایمنی و امنیت را احساس می کند. شما می توانید با ماساژ دادن نوزاد، او را آرام کنید. ماساژ دادن نوزاد بعد از حمام کردن او بسیار خوب و مفید است. نوزاد را به مدت 1 تا 5 دقیقه روی شکم بگذارید تا عضلات گردن و بالاتنه او تقویت شوند. این روش به رشد عضلات او بخصوص برای نشستن و چهار دست و پا خزیدن کمک می کند. همیشه نوزاد را روی کمر بخوابانید.

آشنایی با مکمل: قطره ویتامین A+D ویواکیدز

علایم اختلال رشد

مراحل رشد نوزاد متفاوت است. اگر در 2 ماهگی با موارد زیر مواجه شدید، به پزشک یا متخصص اطفال رجوع کنید:
نوزاد تا 8 هفتگی نمی خندد
وقتی نوزاد را در بغل می گیرید و سعی می کنید او را آرام کنید، نوزاد حتی برای یک لحظه کوتاه آرام نمی گیرد
یک طرف از بدن نوزاد قویتر از طرف دیگر است
نوزاد انگشتانش را به حالت مشت نگه می دارد
صداهای ناگهانی، او را از از جا تکان نمی دهد
نوزاد بدرستی شیر نمی خورد
نوزاد بدنی شل و آویزان یا سفت دارد

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه و نظرات

زینب
نظر شما 'خیر'.
سلام چه چیزی به نوازد بدیم برای رشد
پوراطب گستر
با سلام بستگی به سن نوزاد دارد. برای بالای 6 ماه می تونید از قطره مولتی ویتامین ویواکیدز استفاده کنید.
فرشته
با سلام بچه‌ من د ماه و دوازده روزشه بعد از واکسن دو ماهگی کاملا بی اشتها شده چون رفلاسش تشدید شده الان چهار روزه مدام میخوابه بعضی وقتا برای شیر هم بیدار نمیشه چکار کنم
ادمین سایت
باسلام با مشورت پزشک براش قطره مولتی ویتامین ویواکیدز تهیه کنید.
بانو
نوزاد ۵۰ روزه ای دارم که یک پلکش یکم افتاده است و باعث تفاوت دوچشم شده ۸نیاز به مراجعه پزشک داره؟
پوراطب گستر
با سلام بهتره به پزشک مراجعه کنید.
ناشناس
سلام کودک من یک دستش را خوب تکان نمی دهد
ادمین سایت
باسلام اگر حالتی غیر عادی دارد با متخصص کودکان مشورت کنید.
امین دنگچی زاده
باسلام و خدا قوت. نوزادی دارم ۵۰روزه ک در بعضی از وقتها احساس میکنم دستش را زیاد به صورت می‌کشد..این طبیعی است؟ تشکر
ادمین سایت
با سلام به نظر که مشکل خاصی ندارد اما با یک متخصص کودکان مشورت کنید.

ارسال دیدگاه جدید