علائم پوکی استخوان

آگاهی از علائم پوکی استخوان می تواند به شما در انجام اقدامات صحیح برای قوی نگه داشتن استخوان ها کمک کند. درمان استئوپروز در مراحل اولیه، بهترین روش برای پیشگیری از برخی عواقب و پیامدهای جدی مثل کوتاه شدن قد یا شکنندگی استخوان می باشد.
اگرچه استخوان هایتان معمولا قوی هستند اما از بافت ها و سلول های زنده ای تشکیل شده اند که پیوسته از بین رفته و و بازسازی می شوند. با بالارفتن سن، این احتمال وجود دارد که استخوان های فرسوده، سرعت از بین رفتن سلول های استخوانی بیشتر از سرعت بازسازی آنها باشد.
همین مسئله باعث تشکیل سوراخ هایی در استخوان و شکننده شدن آنها می شود که به آن، استئوپروز یا پوکی استخوان می گویند.

علائم پوکی استخوان در مراحل اولیه

علایم اولیه از بین رفتن استخوان نادر است. اغلب افراد نمی دانند که دارای استخوان های ضعیف و شکننده هستند تا زمانی که استخوان های لگن، ستون فقرات یا مچ دستشان دچار شکستگی شود. اگر استخوان فکتان در حال از بین رفتن است، لثه به عقب کشیده می شود. از دندانپزشک بخواهید تا آزمایش غربالگری از بین رفتن استخوان را در فکتان انجام دهد. در یک مطالعه روی تراکم مواد معدنی در استخوان زنان یائسه، محققان نشان دادند که کم شدن قدرت دست در گرفتن اشیا با کم شدن تراکم موادمعدنی در استخوان ارتباط دارد. به علاوه کم شدن قدرت دست می تواند خطر زمین خوردن را افزایش دهد و علائم پوکی استخوان  باشد. استحکام ناخن می تواند نشانه سلامت استخوان باشد اما باید عوامل بیرونی مثل شنا کردن، باغبانی و سایر تمریناتی که می تواند بر ناخن ها تاثیر بگذارد را مدنظر قرار دهید. غیر از تغییراتی که در تراکم استخوان رخ می دهد، استئوپروز معمولا باعث بروز علایم اولیه نمی شود. بهترین کار برای تشخیص استئوپروز در مراحل اولیه، مراجعه به پزشک است بخصوص اگر یکی از اعضای خانواده به شکستگی های فشاری دچار شده باشد.   
 

آشنا شویم با مکمل: قرص جوشان کلسیم +ویتامین د ویتافیز پلاس

علایم شکستگی های فشاری در مراحل پیشرفته تر:

وقتی استخوان به طور قابل توجهی از بین می رود، بتدریج علایم آشکارتری را تجربه می کنید که این علایم پوکی استخوان شامل موارد زیر هستند:

علائم پوکی استخوان

کوتاه شدن قد:

شکستگی های فشاری دراثر فشار وارده بر ستون فقرات باعث کوتاه شدن قد می شود. این یکی از علایم پوکی استخوان است.

شکستگی در اثر زمین خوردن:

شکستگی استخوان، یکی از شایعترین علایم استخوان های سست و شکننده است. شکستگی می تواند با افتادن بر زمین یا یک حرکت کوچک مثل: عبور از لبه جدول یک خیابان اتفاق بیافتد. برخی شکستگی ها ناشی از استئوپروز، بواسطه یک عطسه محکم یا سرفه شدید اتفاق می افتد.

درد کمر یا گردن:

پوکی استخوان می تواند باعث شکستگی فشاری ستون فقرات شود. این شکستگی ها می تواند بسیار دردناک باشد زیرا مهره های ضعیف و شکننده ممکن است عصب هایی را تحت فشار قرار دهند که از نخاع بیرون می زند. علایم درد می تواند از خفیف و جزئی تا شدید متغیر باشد.

خمیده شدن یا شکستگی در اثر فشار:

فشار مهره ها باعث ایجاد یک خمیدگی اندک در ناحیه فوقانی کمر می شود. به کمر خمیده شده، کایفوسیس (kyphosis) گفته می شود. کایفوسیس باعث کمر درد یا گردن درد می شود و حتی می تواند بر تنفس بدلیل فشار زیاد روی مجرای تنفسی تاثیر بگذارد و انبساط ریه را محدود کند.

منبع خبر: healthline
تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)
 

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید