پیشگیری از پوکی استخوان

مهم نیست که تراکم استخوانتان چگونه است بلکه مهم این است که همه زنان باید سبک زندگیشان را بهتر کنند تا بتوانند مانع از بین رفتن استخوان هایشان شوند و از این طریق به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کنند.

درمان شکستگی ها:

هدف ما، پیشگیری از شکستگی استخوان می باشد اما گاهی اوقات به رغم همه تلاش ها، شکستگی اتفاق می افتد. شایعترین شکستگی ها در مچ یا ساعد دست، ستون فقرات و لگن می باشد. شکستگی مچ دست و لگن بسته به نحوه شکستگی استخوان نیازمند گچ گرفتن، بستری شدن در بیمارستان یا عمل جراحی است. شکستگی مهره ها می تواند بسیار دردناک باشد. دراینجا به برخی گزینه ها برای درمان این نوع شکستگی اشاره می کنیم.

راههای پیشگیری از پوکی استخوان در خانم ها

  • انجام ورزش منظم با تمرینات سبک مثل: راه رفتن یا آهسته دویدن، رقصیدن، بلند کردن وزنه، ورزش های راکتی و استفاده از دستگاه های مقاومتی
  • به علاوه مصرف ویتامین دی بقدر کافی بسیار مهم است. توصیه می شود که روزانه 400 واحد و نه بیشتر از 800 واحد ویتامین دی مصرف کنید. جذب ویتامین دی از طریق موادغذایی ممکن است کمی دشوار باشد. منابع اصلی ویتامین دی شامل: شیر غنی شده (1 فنجان حاوی 100 واحد ویتامین دی)، زرده تخم مرغ (حاوی 25 واحد) و ماهی چرب (میزان ویتامین دی در ماهی متغیر است) هستند. قرار گرفتن در نور آفتاب باعث تولید ویتامین دی در پوست می شود اما تاثیر آن بدلیل استفاده از کرم ضدآفتاب خنثی می شود. بیشتر افراد به مکمل ویتامین دی نیاز دارند تا بتوانند ویتامین دی را بقدرکافی جذب کنند. اکثر مولتی ویتامین ها حاوی 400 واحد ویتامین دی هستند.
  • توصیه می شود تا افراد در سن 50 سالگی روزانه 1000 میلی گرم کلسیم و در سن بالاتر از 65 سالگی روزانه 1200 تا 1500 میلی گرم کلسیم مصرف کنند. طبق دستورالعمل رژیم غذایی، مصرف کلسیم موجب حفظ سلامت استخوان می شود.   

آشنایی با مکمل: سافت ژل ویتامین D3 _ 1000 واحد ویواتیون

درمان پوکی استخوان با کمک دارو:

دارو:

اگر توده استخوان شما و عوامل خطر، شما را در معرض خطر شکستگی استخوان قرار داده، پس با مراجعه به پزشک می توانید داروهایی را برای درمان یا پیشگیری از استئوپروز مصرف کنید. دراینجا برخی داروها وجود دارند که همگی خطرات و مزیت هایی را بهمراه دارند. شما و پزشک می توانید داروی مناسب را انتخاب کنید.

  • استروژن: استروژن که یک هورمون زنانه است، برای پیشگیری در از بین رفتن استخوان بخصوص در دوره یائسگی بسیار موثر است. استروژن می تواند به افزایش توده استخوان در زنان سالمند کمک کند. استروژن، شکستگی استخوان لگن و ستون فقرات را تا 30 -40 درصد کاهش می دهد. مصرف استروژن میتواند ریسک ابتلا به سرطان سینه، بیماری های عروقی مثل حملات قلبی و سکته و همچنین خطر ایجاد لخته در عروق را به مقدار کم افزایش دهد. خطرات و مزیت های مصرف استروژن باید با دقت برای همه زنان بررسی شود.  
  • بیس فسفانات: این داروها در افزایش توده استخوان در همه سنین و کاهش شکستگی استخوان تا 40-50 درصد بسیار موثر است. بیس فسفانات که برای درمان استئوپروز تایید شده، شامل آلندرونات و ریسیدرونات می باشد. این داروها بسختی جذب می شوند و باید به صورت ناشتا و معده خالی در صبح با آب مصرف شوند. بعد از خوردن دارو حداقل 30 دقیقه صبر کنید و سپس هرنوع غذا یا نوشیدنی را می توانید مصرف کنید. این داروها بندرت باعث تحریک و زخم مری می شوند. مصرف این داروها می تواند به صورت روزانه و هفتگی باشد که هردو در افزایش تراکم استخوان تاثیر یکسانی دارند.
  • کلسیتونین: این دارو به شکل اسپری بینی است و برخی شواهد نشان می دهند که این دارو می تواند شکستگی مهره ها را کاهش دهد گرچه مطالعات در این زمینه اندک است. برخلاف سایر داروها، به نظر می رسد که این دارو می تواند به کاهش درد ناشی از شکستگی کمک کند.
  • رالوکسیفن : این دارو همانند استروژن در برخی از بخش های بدن (استخوان، قلب) عمل می کند و اثرات استروژن را در سایر بخش ها (سینه و رحم) معکوس می کند. این دارو، خطر شکستگی مهره ها را تا 40 درصد کاهش می دهد. این دارو همانند استروژن، خطر لخته شدن خون را افزایش داده و اگر نزدیک به دوران یائسگی استفاده شود، حالت گرگرفتگی را افزایش می دهد. به نظر می رسد که این دارو، خطر سرطان سینه را در زنانی که در معرض خطر کمتری هستند تا 75 درصد کاهش می دهد. اثرات این دارو بر شکستگی لگن مورد آزمایش قرار نگرفته است.
  • هورمون پاراتیروئید (PTH): تری پاراتید، شکلی از هورمون پاراتیروئید است که تشکیل استخوان را تحریک می کند و تراکم موادمعدنی در استخوان را افزایش می دهد. در زنان یائسه که این دارو را مصرف می کردند، کاهش شکستگی استخوان لگن، ستون فقرات، پا، مچ دست (ساعد) و دنده به میزان 50 تا 70 درصد مشاهده شد. تری پاراتید به صورت تزریق روزانه تا دو سال مصرف می شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

کایفوپلاستی (Kyphoplasty):

یک روش جدید برای درمان شکستگی ستون فقرات در استئوپروز، کایفوپلاستی نامیده می شود. کایفوپلاستی یک عمل کم تهاجمی است که در آن، برش های نازکی صورت می گیرد. از طریق یک برش، یک بالون کوچک در استخوان آسیب دیده گذاشته می شود تا شکل استخوان به حالت اولیه بازگردد. سپس استخوان با یک ماده پر می شود که این ماده، استحکام استخوان را بیشتر کرده و به رشد آن کمک می کند. کارآزمایی های طولانی روی این عمل در حال انجام است.

درمان استئوپروز برای مردان:

مهم نیست که تراکم استخوانتان چگونه است بلکه مهم این است که همه مردان باید سبک زندگیشان را بهتر کنند تا بتوانند مانع از بین رفتن استخوان هایشان شوند. این سبک زندگی شامل موارد زیر است:

  • انجام ورزش منظم با تمرینات سبک مثل راه رفتن یا آهسته دویدن، بلند کردن وزنه، ورزش های راکتی و استفاده از دستگاه های مقاومتی
  • توصیه می شود که روزانه 400 واحد و نه بیشتر از 800 واحد ویتامین دی مصرف کنید. جذب ویتامین دی از طریق موادغذایی ممکن است کمی دشوار باشد. منابع اصلی ویتامین دی شامل شیر غنی شده (1 فنجان حاوی 100 واحد ویتامین دی)، زرده تخم مرغ (حاوی 25 واحد) و ماهی چرب (میزان ویتامین دی در ماهی متغیر است) هستند. قرار گرفتن در نور آفتاب باعث تولید ویتامین دی در پوست می شود اما تاثیر آن بدلیل استفاده از کرم ضدآفتاب خنثی می شود. بیشتر افراد به مکمل ویتامین دی نیاز دارند تا بتوانند ویتامین دی را بقدرکافی جذب کنند. اکثر مولتی ویتامین ها حاوی 400 واحد ویتامین دی هستند.
  • توصیه می شود که افراد تا سن 50 سالگی روزانه 1000 میلی گرم کلسیم و در سن بالاتر از 65 سالگی روزانه 1200 تا 1500 میلی گرم کلسیم مصرف کنند. طبق دستورالعمل رژیم غذایی، مصرف کلسیم موجب حفظ سلامت استخوان می شود.  

آشنایی ما مکمل: قرص استـی کـپ ویواتیون

درمان شکستگی ها:

 هدف ما، پیشگیری از شکستگی استخوان می باشد اما گاهی اوقات به رغم همه تلاش ها، شکستگی اتفاق می افتد. شایعترین شکستگی ها در مچ یا ساعد دست، ستون فقرات و لگن می باشد. شکستگی مچ دست و لگن بسته به نحوه شکستگی استخوان نیازمند گچ گرفتن، بستری شدن در بیمارستان یا عمل جراحی است. شکستگی مهره ها می تواند بسیار دردناک باشد. دراینجا به برخی گزینه ها برای درمان این نوع شکستگی اشاره می کنیم.

دارو:

اگر توده استخوان شما و عوامل خطر، شما را در معرض خطر شکستگی استخوان قرار داده، پس با مراجعه به پزشک می توانید داروهایی را برای درمان یا پیشگیری از استئوپروز مصرف کنید.
منبع: ucsfhealth
تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)
 

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید