خواص جینسینگ

قرن هاست که از خواص جینسینگ در طب سنتی چین مورد استفاده می باشد. این گیاه کوتاه با رشد آهسته و ریشه های گوشتی بسته به مدت زمان رشد را می توان به سه دسته تقسیم کرد: جینسینگ تازه، جینسینگ سفید یا قرمز. جینسینگ تازه قبل از سال چهارم برداشت می شود درحالیکه جینسینگ سفید بین 4 تا 6 سال برداشت می شود و جینسینگ قرمز بعد از 6 یا چند سال برداشت می شود. جینسینگ های امریکایی و آسیایی از لحاظ میزان ترکیبات فعال و تاثیر بر بدن متفاوت هستند. باورها نشان می دهد که جینسینگ امریکایی همانند یک ماده آرامبخش عمل می کند ضمن اینکه جینسینگ آسیایی اثر تقویت کننده دارد. جینسینگ حاوی دو ترکیب است: جینسنوساید و جینتونین. این ترکیبات مکمل یکدیگر بوده و مزیت هایی برای سلامتی دارند.
 

7 مورد از خواص جینسینگ برای سلامتی:

1. آنتی اکسیدان قوی که می تواند التهاب را کاهش دهد
 

جینسینگ خواص آنتی اکسیدان و ضدالتهاب دارد. برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان دادند که عصاره جینسینگ و ترکیبات جینسنوساید می توانند از التهاب جلوگیری کنند و ظرفیت آنتی اکسیدان را در سلول ها افزایش دهند. عصاره جینسینگ قرمز کره ای، التهاب را کاهش داد و فعالیت آنتی اکسیدان را در سلول های پوست افراد مبتلا به اگزما بهبود بخشید. محققان به این نتیجه رسیدند که جینسینگ قرمز می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو بواسطه افزایش فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان کمک کند.
خلاصه: جینسینگ به کاهش نشانگرهای التهابی کمک کرده و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند. 

2. جینسینگ می تواند برای عملکرد مغز مفید باشد
 

جینسینگ می تواند به بهبود عملکرد مغز مثل حافظه، رفتار و خلق وخو کمک کند. برخی مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهند که ترکیبات موجود در جینسینگ مثل جینسنوساید و پتاسیم می تواند از مغز در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد حفاظت کند.  
یک مطالعه روی 30 فرد سالم که هر روز 200 میلی گرم panax ginseng به مدت 4 هفته مصرف می کردند، انجام شد. در پایان مطالعه، این افراد با بهبود سلامت روان، وظایف و مسئولیت اجتماعی و خلق وخو مواجه شدند. دوز 200 میلی گرمی بر خلاف دوز 400 میلی گرمی در بهبود عملکرد ذهنی و خستگی بسیار موثر بود. جینسینگ به جذب قندخون بواسطه سلول ها کمک می کند که این می تواند عملکرد را تقویت کند و خستگی ذهنی را کاهش دهد. اما هنوز مشخص نیست که چرا دوز کمتر موثرتر از دوز بیشتر است. 
خلاصه: جینسینگ برای عملکرد ذهنی، احساس آرامش و خلق وخو در افراد سالم و بیماران آلزایمری مفید است.

3. جینسینگ می تواند اختلال نعوظ را بهبود بخشد

تحقیقات نشان دادند که جینسینگ می تواند یک گزینه مفید برای درمان اختلال نعوظ در مردان باشد. به نظر می رسد که ترکیبات موجود در جینسینگ می تواند از استرس اکسیداتیو در عروق و بافت های خونی در آلت مردان جلوگیری کند و به احیای عملکرد طبیعی آن کمک کند.  
به علاوه مطالعات نشان دادند که جینسینگ می تواند تولید اکسید نیتریک را تقویت کند. اکسید نیتریک یک ترکیب است که باعث شل شدن عضله در آلت مردان شده و گردش خون را افزایش می دهد.  یک مطالعه نشان داد مردانی که با جینسینگ قرمز کره ای درمان شدند، بهبود 60درصدی در علایم اختلال نعوظ را تجربه کردند درحالیکه میزان بهبودی با استفاده از دارو برای درمان اختلال نعوظ 30درصد بود. به هرحال مطالعه دیگر نشان داد 86 مرد دچار اختلال نعوظ، بهبود قابل توجهی را در عملکرد نعوظ و رضایت از مصرف 1000 میلی گرم عصاره جینسینگ به مدت 8 هفته تجربه کردند. با این حال مطالعات بیشتری نیاز است تا اثرات جینسینگ بر اختلال نعوظ مورد بررسی قرار گیرد.
خلاصه: جینسینگ ممکن است علایم اختلال نعوظ را بواسطه کاهش استرس اکسیداتیو در بافت ها و تقویت جریان خون در عضلات جنسی مردان بهبود بخشد.  

4. جینسینگ می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند

خواص جینسینگ

جینسینگ می تواند سیستم ایمنی را قوی کند. برخی مطالعات با کشف اثرات جینسینگ بر سیستم ایمنی بر بیماران سرطانی که تحت عمل جراحی یا شیمی درمانی قرار گرفتند، متمرکز شدند.  نکته جالب اینجاست که این افراد با بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کمتر شدن دفعات بروز علایم مواجه شدند. مطالعه دیگر، اثر عصاره جینسینگ قرمز را بر نشانگرهای سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به سرطان معده از نوع پیشرفته که تحت جراحی و شیمی درمانی قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار داد.
بعد از سه ماه، نشانگرهای سیستم ایمنی در افرادی که عصاره جینسینگ قرمز را مصرف کرده بودند،در مقایسه با گروه کنترل یا دارونما بهتر شد. به علاوه یک مطالعه نشان داد افرادی که جینسینگ مصرف می کردند، تا 35درصد شانس زنده ماندن به مدت 5 سال را بعد از جراحی و تا 38درصد شانس زنده ماندن را در مقایسه با افرادی که جینسینگ مصرف نکرده بودند، تجربه کردند.  به نظر می رسد که عصاره جینسینگ می تواند اثر واکسیناسیون را بر بیماری هایی مثل آنفلوآنزا تقویت کند. حتی اگر این مطالعات، بهبود نشانگرهای سیستم ایمنی را در بیماران سرطانی نشان دهند اما تحقیقات بیشتری نیاز است تا اثربخشی جینسینگ در مقابله با عفونت ها در افراد سالم نشان داده شود. 
خلاصه: جینسینگ می تواند سیستم ایمنی را در بیماران سرطانی قوی کند و اثرات واکسن های خاص را تقویت کند.

5. جینسینگ می تواند مزیت های بالقوه ای برای سرطان داشته باشد

جینسینگ می تواند در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مفید باشد. جینسنوساید در این گیاه به کاهش التهاب کمک کرده و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. چرخه سلول، فرایندی است که بواسطه آن، سلول ها رشد می کنند و تقسیم می شوند. جینسنوساید می تواند برای این چرخه بواسطه جلوگیری از تولید و رشد غیرطبیعی سلول مفید و مطلوب باشد. جینسینگ می تواند به بهبود سلامت بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند، کمک کند و عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش دهد و اثر برخی داروها را تقویت کند.
خلاصه: به نظر می رسد که جینسنوساید در جینسینگ می تواند التهاب را تنظیم کند، خاصیت آنتی اکسیدانی را حفظ کند و سلامت سلول ها را حفظ نماید که این می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش دهد. با این وجود تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

6. جینسینگ می تواند با خستگی مقابله کند و سطح انرژی را افزایش دهد. 

جینسینگ به مقابله با خستگی کمک کرده و انرژی را افزایش می دهد. مطالعات حیوانی به رابطه برخی ترکیبات در جینسینگ مثل پلی ساکاریدها و الیگوپپتیدها با کمتر شدن استرس اکسیداتیو و افزایش تولید انرژی در سلول ها اشاره کردند که این می تواند به مقابله با خستگی کمک کند.
خلاصه: جینسینگ می تواند به مقابله با خستگی و تقویت فعالیت جسمی بواسطه کم کردن آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو و افزایش تولید انرژی در سلول ها کمک کند.

7. جینسینگ می تواند قندخون را پایین بیاورد

به نظر می رسد که جینسینگ در کنترل گلوکزخون در افراد سالم و دیابتی مفید است. جینسینگ امریکایی و آسیایی، عملکرد سلول پانکراس را بهبود می بخشد، تولید انسولین را تقویت می کند و جذب قندخون در بافت ها را بهتر می کند. به نظر می رسد که جینسینگ قرمز تخمیرشده می تواند در کنترل قندخون موثرتر باشد. جینسینگ تخمیرشده با کمک باکتری زنده تولید می شود که این باکتری، جینسنوساید را به یک شکل قوی و قابل جذب تبدیل می کند. در واقع یک مطالعه نشان داد که مصرف 7/2 گرم جینسینگ قرمز تخمیرشده در پایین آوردن سطح قندخون و افزایش سطح انسولین بعد از مصرف یک وعده غذایی در مقایسه با دارونما موثر است. 
خلاصه: جینسینگ بخصوص جینسینگ قرمز تخمیرشده می تواند به افزایش تولید انسولین، تقویت جذب قندخون در سلول ها و حفاظت از خاصیت آنتی اکسیدان کمک کند. 

آشنا شویم با مکمل مخصوص آقایان: سافت ژل مولتی فور هیم ویتالی تون

عوارض جانبی

طبق تحقیقات، جینسینگ یک گیاه ایمن بوده که عوارض جانبی جدی را بوجود نمی آورد. با این حال بیماران دیابتی که دارو مصرف می کنند، هنگام استفاده از جینسینگ باید سطح قندخونشان را به طور منظم کنترل و چک نمایند تا از تعادل سطح قندخونشان اطمینان حاصل کنند. به علاوه جینسینگ می تواند اثربخشی داروهای ضدانعقاد را کمتر کند. به همین دلیل قبل از مصرف جینسینگ با پزشکتان صحبت کنید. توجه کنید که بدلیل نبود مطالعات مربوط به ایمنی این گیاه دارویی، توصیه می شود که از دادن جینسینگ به کودکان یا زنان باردار یا شیرده خودداری کنید.
شواهد نشان می دهد که استفاده زیاد و طولانی از جینسینگ می تواند اثربخشی آن را در بدن کمتر کند. برای به حداکثر رساندن مزیت های جینسینگ برای سلامتی، باید جینسینگ را 2تا3 هفته مصرف کرد و سپس یک یا دو هفته بین آن استراحت کرد. 
خلاصه:  درحالیکه جینسینگ یه گیاه ایمن و بی خطر است اما افرادی که داروهای خاص مصرف می کنند، باید به تداخلات دارویی توجه نمایند.

تنظیم: زهرا محبی
منبع: healthline

دیدگاه و نظرات

محمد
سلام خسته نباشید. چطوری جیسینگ تهیه کنم؟
پوراطب گستر
با سلام می توانید با داروخانه ذاکری با شماره 02189318318 تماس بگیرید.
خسرو
سلام من جیسینگ استفاده مکنم آیا برای قوای بدنی زن قبل بارداری خوب است ودر دوران بارداری هم میشه استفاده کرد وطریقه مصرف رو هم بهم بگید ممنون میشم
پوراطب گستر
با سلام بهتر است با متخصص زنان صحبت کنید.

ارسال دیدگاه جدید