افزایش قد در بزرگسالی

افزایش قد در بزرگسالی از جمله سوالات متداولی است که تبلیغات بسیاری پیرامون آن نیز انجام می شود در این مقاله سعی شده که عوامل مختلف موثر بر رشد قد را شرح دهیم. عوامل متعددی می توانند به رشد بهتر و افزایش قد کمک کنند. تصور می شود که عوامل ژنتیکی حدود 60 تا 80درصد در طول قد افراد نقش دارند. برخی عوامل محیطی اعم از تغذیه و ورزش معمولا بقیه درصدها را بخود اختصاص می دهند.
بین یک سالگی و بلوغ، اکثر افراد هرساله حدود 5 سانتی متر افزایش قد دارند. با رسیدن به مرحله بلوغ، شما هرساله حدود 10 سانتی متر افزایش قد را تجربه می کنید. با این حال هرکسی با سرعت متفاوتی رشد می کند.
برای دختران، این رشد انفجاری معمولا در اوایل نوجوانی شروع می شود. پسران ممکن است افزایش ناگهانی قد را در پایان دوره نوجوانیشان تجربه کنند.
به طورکلی رشد و افزایش قد بعد از گذراندن دوره بلوغ متوقف می شود. این بدین معناست که در بزرگسالی، بعید است که قدتان رشد کند و بلندتر شود.
با این حال کارهایی وجود دارند که شما می توانید در طول دوره نوجوانی انجام دهید تا ظرفیت رشدتان به حداکثر برسد. شما باید این کارها را تا دوره بزرگسالی ادامه دهید تا از تقویت سلامت و حفظ قدتان بهره مند شوید.
 

افزایش قد در بزرگسالی

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید

در طول سالهای رشد، شما باید همه موادمغذی موردنیاز بدنتان را مصرف کنید. رژیم غذایی شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • میوه های تازه
  • سبزیجات تازه
  • غلات کامل و سبوس دار
  • پروتئین ها
  • لبنیات

شما باید خوردن غذاهای زیر را کمتر کرده ویا از مصرف آنها پرهیز کنید:

  • قند
  • چربی های ترانس
  • چربی های اشباع شده

اگر داشتن بیماری یا سن بالا باعث شده تا قدتان تحت تاثیر تراکم استخوان کوتاه شود، مصرف کلسیم را افزایش دهید. غالبا توصیه می شود که زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال باید 1200 میلی گرم کلسیم را هر روز مصرف کنند.
ویتامین دی نیز برای سلامت استخوان مفید است. از منابع ویتامین دی می توان به ماهی تن، شیر غنی شده و زرده تخم مرغ اشاره کرد. اگر شما ویتامین دی را به مقدار کافی از رژیم غذایی جذب نمی کنید، با پزشک در مورد مصرف مکملی که بتواند نیاز بدنتان را برآورده سازد، صحبت کنید.

 افزایش قد در بزرگسالی

با مکمل های مناسب افزایش قد آشنا شوید:
مکمل هایی مانند قرص بون ساپورت ویتالی تون که حاوی کلسیم، منیزیم و زینک هستند مکمل های مناسبی برای افزایش قد هستند. علاوه بر این قرص ال آرژنین هلث برست با افزایش هورمون رشد می تواند به افزایش قد کمک کند.

از مکمل ها با احتیاط استفاده کنید

در بعضی موارد ممکن است مصرف مکمل ها برای رشد و افزایش قد کودکان و مقابله با کوتاه قد شدن سالمندان متناسب باشد.
به عنوان مثال اگر شما بیماری دارید که بر تولید هورمون رشد (HGH) تاثیر گذاشته، پزشک می تواند مکمل حاوی HGH را برای شما تجویز کند.
به علاوه سالمندان ممکن است بخواهند ویتامین دی یا مکمل های کلسیم را برای کاهش خطر استئوپورز (پوکی استخوان) مصرف کنند.

خواب کافی و مناسب داشته باشید

گاهی اوقات کم خوابی هیچ اثری بر رشد و افزایش قد در بلندمدت ندارد. اما اگر در طول نوجوانی، ساعات خوابتان کمتر از حد توصیه شده باشد، این ممکن است منجر به بروز مشکلات و برخی عوارض شود. این امر به این دلیل است که بدن درطول خواب، HGH را آزاد می کند. تولید این هورمون و دیگر هورمون ها زمانی که شما خواب کافی نداشته باشید، می تواند کاهش یابد.

تحرک داشته باشید

ورزش منظم فواید و مزیت های فراوانی دارد. ورزش منظم، عضلات و استخوان ها را مقاومتر کرده و به حفظ وزن و سلامت بدن کمک می کند و تولید HGH را تقویت می کند.
کودکان در مدرسه باید حداقل یک ساعت در روز ورزش کنند.
ورزش در بزرگسالی نیز فواید بسیاری دارد. ورزش علاوه بر اینکه سلامت بدن را حفظ می کند، می تواند به کاهش خطر استئوپورز (پوکی استخوان) کمک کند.

خوب نشستن را تمرین کنید

بد نشستن ممکن است قدتان را کوتاهتر از آنچه هست نشان دهد. بنابراین قوز کردن یا خمیده شدن می تواند بر قدتان تاثیر بگذارد.

از یوگا برای افزایش قدتان استفاده کنید

اگر ورزش های مربوط به طرز نشستن، نیازتان را برآورده نمی کند، سعی کنید یوگا را انجام دهید. یوگا که تمرینی برای کل بدن است، می تواند عضلات را تقویت و مقاوم کند، بدنتان را در یک راستا و ردیف قرار دهد و به طرز نشستن شما کمک کند. این ورزش به شما در بلندتر شدن قد کمک خواهد کرد.

کلام آخر:

در اکثر موارد، رشد قد شما تا زمانی که به بلوغ رسیده و این دوره را طی کرده اید، به حداکثر خود رسیده است. اگرچه کارهایی وجود دارند که شما می توانید برای حفظ قدتان در طول دوره بزرگسالی انجام دهید.

منبع:healthline

دیدگاه و نظرات

وفا
سلام خسته نباشی آقای دکتر من یدختر هستم سنم هم ۱۳ سال نشده پریود هم شدم قدم ۱۴۶ هست دکتر غدد و رشد هم رفتم کفت صفحه رشد شما بسته شده تو رو خدا راهی هست
پوراطب گستر
با سلام اگر صفحات رشدتان بسته شده باشد امکان رشد وجود ندارد.
....
سلام من ۱۴ سالمه قدم ۱۵۰ ایا امکان رشد قد هست؟ چه قرصی بخورم رشد کنم؟
پوراطب گستر
با سلام می توانید از قرص بون ساپورت ویتالی تون استفاده کنید.
یکی
سلام من متولد ۸۲ هستم قدم ۱۶۷/۸ هست . کلا ژنتیکی قد کوتاه هستیم . چیکار کنم قدم حداقل ۴ ۵ سانت رشد کنه . ایا اصلا راهی هست؟
پوراطب گستر
با سلام می توانید از قرص بون ساپورت ویتالی تون استفاده کنید.
ناشناس
سلام من ۱۸سالمه قدم ۱۳۵هست کم خونم هستم راهی برای رشد قدم هست؟
پوراطب گستر
با سلام می توانید از قرص بون ساپورت ویتالی تون استفاده کنید.
مهدی
سلام ۱۷ سالمه قدم ۱۷۴ آیا احتمال رشد ۱۵ و ۱۶ سانتی هست واسه من دکتر رفتم گفتن صفحه رشدم بازه
پوراطب گستر
با سلام باید از متخصص غدد بپرسید.

ارسال دیدگاه جدید