غربالگری مردان

غربالگری مجموعه ای از آزمایش ها و تست ها و سونوگرافی ها و تصویربرداری ها است که برای تشخیص سریع و به موقع بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. غربالگری به هنگام قبل از بروز علائم به شما کمک می کند که روند درمان بیماری را سریع تر شروع کنید و آن را راحتتر درمان کنید

غربالگری‌ برای سلامت مردان

غربالگری سرطان پروستات

تمامی مردان 50 الی 70 ساله باید به صورت سالانه آزمایش PSA بدهند. در صورت داشتن سابقه خانوادگی سرطان پروستات یا سایر علایم قدیمی ناشناخته باید از سنین پائین‌تری انجام دهند.

غربالگری سرطان ریه

سرطان ریه عموماً در مردان سیگاری یا افرادی که به صورت ثانویه در معرض دود سیگار یا مواد شیمیایی مضر قرار دارند، اتفاق می‌افتد.

سرطان روده بزرگ

تمامی مردان 50 سال به بالا باید کولونوسکوپی انجام دهند. افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان کولون داشتند، کولونوسکوپی را باید از سنین پایین‌تری انجام دهند.

بیماری‌های عفونی 

بسته به نوع زندگی و سابقه پزشکی، ممکن است نیاز به غربالگری عفونت‌هایی مانند سفلیس، کلامیدیا، اچ آی وی، هپاتیت C و همچنین سایر عفونت‌ها داشته باشید.

بیماری‌های قلبی عروقی 

کلسترول خون و فشار خون‌تان را از سنین 20 سالگی به بعد به صورت سالانه بررسی کنید. کلسترول بالا و پرفشاری خون از مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

غربالگری دیابت

اگر BMI بالای 25 یا سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت دارید، حتماً سالانه قند خون‌تان را پایش کنید.

معاینه چشمی 

در سنین 40 تا 54 سالگی هر 2 تا 4 سال و در سنین 55 تا 64 سالگی هر 1 تا 3 سال برای معاینه چشم‌هایتان اقدام کنید.

معاینه دهان و دندان 

سالی 1 الی 2 بار برای بررسی سلامت دهان و دندان‌تان به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک بررسی می‌کند که آیا به ویزیت‌های مکرر نیاز دارید یا خیر.

غربالگری پوکی استخوان

اگر بین 50 تا 70 سال هستید و استفاده طولانی مدت از استروئیدها، وزن پائین، استعمال سیگار، مصرف الکل، شکستگی استخوان بعد از 50 سال یا سابقه خانوادگی استئوپروز دارید، حتماً غربالگری لازم را انجام دهید.

غربالگری

آشنا شویم با: مولتی کامپلیت هلث برست

غربالگری‌ برای سلامت زنان

غربالگری سرطان پستان

تست غربالگری سرطان پستان شامل معاینات بالینی و ماموگرافی است. در سنين 20 تا 40 سالگی بايد هر1 تا 3 سال سينه‌های‌تان توسط متخصص زنان معاينه كلينيكی شود. از 40 سالگی به بعد نیز بايد سالی 1 بار ماموگرافی انجام دهيد. ماموگرافی می‌تواند توده را قبل از اينكه متوجه آن شويد، تشخيص دهد.

غربالگری سرطان دهانه رحم

انجام پاپ‌اسمير پس از ازدواج و شروع اولين رابطه زناشویی، حداقل هر 2 سال یک‌بار تا 30 سالگی توصيه می‌شود. از 30 سالگی به بعد نيز اگر نتيجه سه‌بار پاپ‌اسمير پشت سر هم طبيعی باشد می‌توان هر 3 سال يک‌بار آن را تكرار كرد. 

سرطان روده بزرگ

اغلب سرطان‌های روده بزرگ از پوليپ (توده‌های غير طبيعی در لايه داخلی روده بزرگ) ايجاد می‌شوند. البته همه پوليپ‌ها سرطان‌زا نيستند اما نوع سرطان‌زای آن می‌تواند به بخش‌های ديگر بدن هم منتقل شود. يكی از راه‌های معمول برای تشخص پوليپ استفاده از كولونوسكوپی يا سيگموئيدوسكوپی است.

تراکم استخوان

زنان 65 سال به بالا باید از نظر پوکی استخوان مورد آزمایش قرار گیرند. اگر تا به حال شکستگی استخوان را تجربه کردید، پس از یائسگی باید تست تراکم استخوان انجام دهید. اگر زیر 65 سال سن دارید و خطر شکستگی استخوان در شما بالاست هم باید این سنجش را انجام دهید.

فشار خون

فشار خون ايده‌آل برای خانم‌ها كمتر از 12/8 است. هر خانمی بايد از سن 18 تا 40 سالگی حداقل هر 2 سال يک‌بار فشار خونش را اندازه‌گيری كند. از 40 سالگی به بعد هم بايد سالی 1 بار فشار خون اندازه‌گيری شود. اگر فشار خون‌تان در دو مرتبه اندازه‌گيری بالای 14/9 باشد بايد برای درمان به پزشک مراجعه كنيد.

غربالگری سطح کلسترول خون

بالا بودن كلسترول خون می‌تواند باعث ايجاد پلاک و بسته شدن عروق شود.  زنان باید از سن 20 سالگی به بعد هر 4 تا 6 سال یک‌بار مرتباً چکاپ شوند، بعد از 45 سالگی، غربالگری کلسترول دارای اهمیت زیادی می‌شود، زیرا با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد.

دیابت

اگر در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت (عدم تحرک بدنی، چاقی شدید، داشتن یک خویشاوند درجه یک مبتلا به دیابت) هستید، باید از 40 سالگی هر 3 سال یک‌بار از نظر بیماری‌های دیابت و پیش دیابت غربالگری شوید. اگر فشار خون شما بالاتر از 135/80 باشد یا سطح کلسترول شما بالا باشد، احتمال دارد پزشک از نظر دیابت نوع 2 شما را غربالگری کند. 

غربالگری چشم

در صورت استفاده از عینک یا لنزهای چشمی، هر سال یک بار تست بینایی انجام دهید. اگر مشکلات بینایی ندارید، غربالگری لازم نیست. با این وجود در صورت بروز هرگونه مشکل یا نگرانی باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

غربالگری دهان و دندان

شما باید هر ساله برای سلامت دهان و دندان‌تان به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک بررسی می‌کند که آیا به ویزیت‌های مکرر نیاز دارید یا خیر.

تهیه: نازنین امتی
منبع: healthgrades
 

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید