رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم یک اصل اساسی برای ادامه بقا در جوامع مختلف است. طی دهه های اخیر، رژیم غذایی به طور چشمگیری دستخوش تغییر شده و عادات غذا خوردن در نتیجه جهانی شدن، مهاجرت به شهرها و رشد درآمد نیز تغییر یافته است. ما از غذاهای فصلی و عمدتا گیاهی و غنی از فیبر به غذاهای غنی از نشاسته، قند، چربی، نمک، غذاهای فراوری شده، گوشت و سایر محصولات حیوانی گرایش یافته ایم. امروزه وقت کمتری صرف تهیه و پخت موادغذایی در خانه برای اعضای خانواده بخصوص در مناطق شهری می شود و وابستگی ها به سوپرمارکت، غذاهای بیرون بر، فست فودها و رستوران ها بیشتر شده است. ترکیبی از غذاها و خوراکی های ناسالم و سبک زندگی ناسالم باعث افزایش نرخ چاقی نه تنها در کشورهای توسعه یافته شده است بلکه این معضل در کشورهای کم درآمد نیز رواج یافته، به طوری که گرسنگی و چاقی در کنار هم رو به رشد و افزایش هستند. در حال حاضر بیش از 670 میلیون بزرگسال و 120 میلیون دختر و پسر 5 تا 19 سال چاق هستند، بیش از 40 میلیون کودک زیر 5 سال دچار اضافه وزن هستند و بیش از 820 میلیون نفر از گرسنگی رنج می برند.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم چیست؟

یک رژیم غذایی سالم می تواند نیاز افراد به مواد مغذی را با مصرف غذاهای متنوع، ایمن و کافی تامین کند و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد و منجر به یک زندگی فعال شود.  رژیم غذایی سالم شامل میوه ها، سبزیجات، حبوبات، مغزها، دانه ها، غلات سبوس دار و خوراکی های کم چرب (به خصوص چربی های اشباع)، کم قند و کم نمک می باشد. خوراکی های مغذی که جزو یک رژیم غذایی سالم هستند، در اختیار بیشتر افراد قرار ندارند و یا در دسترس آنها نیستند.

بیشتر بدانیم: کاهش بیماری قلبی با رژیم غذایی

رژیم غذایی ناسالم

یک رژیم غذایی ناسالم عامل خطر برای ابتلا و ایجاد بیماری های قلب-عروق، دیابت و سرطان و منجر شونده به مرگ است. یک پنجم مرگ و میرها ناشی از غذا خوردن ناسالم است که سالانه حدود 2 ترلیون دلار برای حوزه سلامت و بهداشت هزینه دارد. تقریبا یک سوم افراد دچار چاقی و سوءتغذیه هستند. برآوردها نشان می دهد که این رقم تا سال 2025 به یک دوم خواهد رسید. اما خبر خوب این است که راه حل هایی برای کاهش سوء تغذیه وجود دارد اما این راه حل ها نیازمند تعهد و اقدامات جهانی است.

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: FAO

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید