درمان طبیعی اندومتریوز

بسیاری از زنان مبتلا به اندومتریوز از درمان طبیعی اندومتریوز و مکمل برای مدیریت علائم خود و بهبود کیفیت زندگی استفاده می کنند. در آندومتریوز، درمان‌های طبیعی اغلب برای کمک به مدیریت یک علامت خاص مانند درد قاعدگی یا مشکلات باروری استفاده می‌شود. درمان همچنین ممکن است بر ویژگی ‌های معمول این بیماری مانند التهاب متمرکز باشد.
علیرغم استفاده رایج از درمان‌های طبیعی در مدیریت آندومتریوز متاسفانه تحقیقات با کیفیت خوب در این زمینه وجود ندارد. برای نتیجه گیری در این زمینه به تحقیقات وسیع تری مورد نیاز است. درمان ‌های ذکر شده در این مقاله فقط باید توسط یک پزشک مجرب، ترجیحا با تخصص آندومتریوز و سلامت زنان، تجویز شود.

مکمل های پیشنهادی برای درمان طبیعی اندومتریوز

هنگام استفاده از درمان طبیعی اندومتریوز ملاحظات ایمنی اهمیت دارد. به خاطر داشته باشید که فقط به این دلیل که یک محصول "طبیعی" است یا توسط دوست، عضو خانواده و همسایه شما استفاده می شود، به این معنی نیست که برای شما بی خطر است. به علاوه لازم است؛ پزشک خود را در جریان تمام درمان های طبیعی و مکملی که استفاده می کنید، قرار دهید.

اسیدهای چرب امگا 3 و مکمل های روغن ماهی

اعتقاد بر این است که التهاب یک فرآیند اساسی آندومتریوز و عامل اصلی علائم آن از جمله درد مزمن است. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف مقدار بیشتری از اسیدهای چرب امگا 3 در مقایسه با اسیدهای چرب امگا 6 منجر به کاهش التهاب در بدن می شود. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی‌ های چرب، بذر کتان و روغن آن، شاهدانه، گردو و همچنین مکمل های حاوی امگا 3 اغلب در مدیریت آندومتریوز توصیه می ‌شوند، زیرا تصور می‌شود به کاهش التهاب و درد مزمن کمک می ‌کنند. در حالی که، اسیدهای چرب امگا 6 موجود در روغن آفتابگردان و روغن ذرت با بروز التهاب و درد لگن مرتبط هستند. 
اگرچه برخی مطالعات نشان می دهند مصرف منابع امگا 3 با کاهش خطر ابتلا به آندومتریوز همراه است؛ شواهد بالینی برای حمایت از این الگوی غذایی، یا مصرف مکمل های روغن ماهی به جهت درمان آندومتریوز، بسیار محدود است.

داروهای گیاهی

داروهای گیاهی که به طور سنتی برای کاهش التهاب و درد استفاده می شود شامل زنجبیل و زردچوبه هستند. به طور کلی مطالعاتی در خصوص استفاده از این گیاهان دارویی در شرایط التهابی وجود دارد. همچنین برخی از مطالعات به بررسی اثرات زردچوبه در آندومتریوز اشاره کرده اند. گل همیشه بهار یکی دیگر از داروهای گیاهی است که اغلب برای درمان علائم رایج آندومتریوز شامل درد مبهم همراه با خونریزی شدید استفاده می شود. با این حال، هیچ مطالعه بالینی با کیفیت مطلوب در زمینه آندومتریوز انجام نشده است و هیچ مدرکی وجود ندارد که اثبات نماید این گیاهان واقعا موثر هستند.

درمان های طبیعی اندومتریوز

منیزیم

در حال حاضر، هیچ کارآزمایی برای بررسی اثربخشی مکمل‌های منیزیم در آندومتریوز وجود ندارد. چند مطالعه کوچک اثرات مکمل های منیزیم در کاهش درد عمومی قاعدگی را بررسی کرده اند. به طور کلی، نتایج نشان داد که منیزیم ممکن است یک درمان امیدوارکننده برای درد قاعدگی باشد، با این حال تحقیقات بیشتر برای تایید این یافته ‌ها و مزایای آن برای کاهش دردهای مربوط به آندومتروز مورد نیاز است.

طب سوزنی

یک بررسی اخیر، که شامل 10 مطالعه کوچک بود، نشان داد که طب سوزنی ممکن است درد مرتبط با اندومتریوز را کاهش دهد. با این حال، این تحقیق محدود بوده و کیفیت پایینی دارد. برای تایید این یافته ها به تحقیقات بیشتر و آزمایشات بالینی بزرگتر نیاز است.

ویتامین های گروه B و B6

ویتامین های گروه B معمولا برای بیماری‌ مشکلات هورمونی زنانه مانند آندومتریوز تجویز می‌شود. ویتامین B6 (همچنین به عنوان پیریدوکسین شناخته می شود) اغلب برای سلامت زنان به طور کلی و به طور خاص برای آندومتریوز استفاده می شود. اگرچه این ویتامین در کاهش التهاب نقش دارد که ممکن است رشد آندومتریوز را کاهش دهد، با این حال، اثربخشی ویتامین B6 در مدیریت علائم مرتبط با آندومتریوز هنوز مشخص نیست؛ زیرا تا به امروز هیچ کارآزمایی بالینی با کیفیت بالایی انجام نشده است که اثربخشی مصرف ویتامین B6 را در کاهش درد قاعدگی و یا درد مربوط به آندومتریوز بررسی کند.

با مکمل های ویتامین ب آشنل شوید: کپسول ب کمپلکس هلث برست

رژیم غذایی سالم و فعالیت فیزیکی

بسیاری از کارشناسان سلامت ادعا می‌کنند که برخی تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند به عنوان درمان طبیعی اندومتریوز در نظر گرفته شود. با این حال، در واقع مطالعات بسیار کمی برای حمایت از چنین پیشنهاداتی وجود دارد. حتی اگر هیچ شواهد مستقیمی مبنی بر اینکه یک سبک زندگی خاص می تواند شدت آندومتریوز را کاهش دهد وجود نداشته باشد، هنوز هم تلاش برای داشتن یک زندگی سالم، مهم است. فعالیت بدنی مطلوب، داشتن خواب با کیفیت، استفاده از یک رژیم غذایی سالم و یافتن راه هایی برای مدیریت استرسی که آندومتریوز می تواند ایجاد کند، همگی برای حفظ سلامت عمومی مهم هستند و می توانند به درمان طبیعی آندومتریوز کمک کنند.

کاهش خطر ابتلا به اندومتریوز

برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که برخی از انواع مواد غذایی و عوامل سبک زندگی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به اندومتریوز کمک کنند. این عوامل عبارتند از:
- افزایش مصرف ماهی و چربی های امگا 3 (2 تا 3 وعده ماهی چرب در هفته)
- افزایش مصرف سبزیجات و میوه ها، به ویژه سبزیجات سبز و مرکبات مانند پرتقال
- کاهش مصرف چربی های ترانس که اغلب در غذاهای سرخ شده، کیک های بسته بندی شده، بیسکوییت ها و شیرینی ها وجود دارد
- کاهش مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده
- ورزش منظم و فعالیت بدنی

کلام آخر
توجه به این نکته که برای اثبات تاثیر عواملی مانند رژیم غذایی و سبک زندگی در درمان طبیعی اندومتریوز و یا کاهش علائم آن، به تحقیقات گسترده تری نیاز است، حائز اهمیت است. تا به امروز مطالعات علمی به وضوح مزایای بالقوه و مضرات استفاده از درمان ‌های جایگزین را مشخص نکرده ‌اند. طیف گسترده ای از درمان ها مانند طب سوزنی، یوگا و داروهای گیاهی ممکن است در مقابله بهتر با اندومتریوز کمک کننده باشند.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع: jeanhailes

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید