آزمایش های دوران سالمندی

آزمایش های دوران سالمندی اهمیت زیادی برای تشخیص و درمان بیماری ها در این سن دارد. اگرچه این موضوع به دوران سالمندی یعنی تقریبا به سنین بعد از 65 سالگی اختصاص دارد ولی بعضی از آزمایش های دوران سالمندی باید خیلی زودتر از این دوران انجام شوند و مهم تر اینکه پیشینه خانوادگی از لحاظ بیماری باید مدنظر قرار گیرد.

آزمایش های دوران سالمندی ، آزمایش خون

یکی از بهترین، کم هزینه ترین و ساده ترین آزمایش های دوران سالمندی که می تواند اطلاعات خوبی درباره وضعیت بدن انسان بدهد آزمایش خون است. در آزمایش خون، سطح گلبول های قرمز، پلاکت ها و گلبول های سفید خون را اندازه گرفته و بسیاری از بیماری ها مانند کم خونی، علت ضعف ، عفونت و ... مشخص می شود. سنجش قند خون نیز از طریق آزمایش خون میسر است، سالمندان به خصوص آنهایی که اضافه وزن هم داردند در معرض ابتلا به دیابت هستند، بنابراین با آزمایشات دوره ای سنجش قند خون که اغلب هر 6 ماه یک بار انجام می شود می توان میزان افزایش اندک قند خون یا مرحله پیش دیابت را تشخیص داد و با کم کردن وزن یا اقدام به موقع مانع از ورود بیمار به مرحله دیابت شد. توجه داشته باشید که برای تعیین قند خون باید ناشتا باشید زیرا قند خون به راحتی تحت تاثیر مواد غذایی شیرین یا حاوی کربوهیدرات ها قرار می گیرد، بنابراین از مصرف آنها قبل از انجام آزمایش خون خودداری کنید. موادی که خوردن آنها می تواند به سرعت میزان قند خون را افزایش دهد و در نتیجه آزمایش خلل ایجاد کند عبارت است از آبمیوه های صنعتی، چای با قند یا شکر، قهوه شیرین یا همراه با شیر و خامه ، انواع نان یا غلات بدون سبوس و ...
آزمایش چربی خون نیز شامل اندازه گیری گلیسیرید و تری گلیسیرید خون است. بالا رفتن این دو فاکتور باعث رسوب چربی در عروق می شود و احتمال سکته قلبی را بیشتر می کند. در صورت بالا بودن چربی خون با تجویز دارو و کاهش وزن ، می توان میزان آن را کاهش داد. برای انجام آزمایش خون نیز باید حتما ناشتا بودن 6 تا 8 ساعت و گاهی حتی 12 ساعت است اما بهتر است زمان دقیق آن را از آزمایشگاه یا پزشک معالج سوال کنید.
با آزمایش های دوران سالمندی همچنین می توان از تغییر سطح آنزیم های کبدی، بیلی روبین و بیلی وردین خون، کراتین و اوره، هورمون ها، الکترولیت ها و سطح پتاسیم، کلسیم ، فسفر ، منیزیم، بیکربنات، کلر و... نیز اطلاع یافت.

آزمایش ادرار دوران سالمندی

رنگ غیر طبیعی ادرار، غیرشفاف بودن ادرار، وجود بوی بد، کاهش وزن مخصوص ادرار، وجود قند،پروتئین و گلبول های قرمز و سفید در ادرار، کاهش یا افزایش PH و... می تواند نشانه وجود بیماری در سالمندان باشد. آزمایش ادرار روش تشخیصی مناسبی برای وجود اختلالات در عملکرد کلیه است.

آزمایش های دوران سالمندی
 

آزمایش مدفوع دوران سالمندی

این آزمایش از بهترین آزمایش های دوران سالمندی است و کارایی زیادی در علم پزشکی دارد ولی مهم ترین نشانه آن در سالمندان وجود خون در مدفوع است. از آنجا که بروز بیماری های روده ای بعد از 60 سالگی بیشتر می شود و متاسفانه در اوایل هیچ علامتی وجود ندارد با آزمایش مدفوع می توان وجود خون نهفته را تشخیص داده و اقدام به موقعی انجام داد.

اندازه گیری فشار خون دوران سالمندی

بسیاری از سالمندان مبتلا به پر فشاری خون هستند. فشار خون طبیعی انسان 120 ( سیستول) بر 80 ( دیاستول) است. اگر فشار خون سالمند از 140 روی 90 فراتر رود یعنی مبتلا به پرفشاری خون است و باید دارو دریافت کند. فشار خون بالا باعث بیماری های قلبی عروقی و نهایتا سکته قلبی یا مغزی خواهد شد،بنابراین بهتر است بیماران ضمن مراجعات ماهانه به پزشک، مصرف نمک خود را محدود کرده و سعی کنند ورزش های ساده هوازی و پیاده روی را انجام دهند. فشار خون بالا یکی از بیماری های دوران سالمندی است.

بیشتر بدانیم: نکاتی در مورد تغذیه سالمندان

معاینه چشم دوران سالمندی

ضعف بینایی شامل نزدیک بینی ، دوربینی، نابینایی، آب مروارید و گلوکوم یا آب سیاه از مشکلات شایعی هستند که با افزایش سن گریبان همه انسان ها را می گیرند. ضعف بینایی و نبود دید علاوه بر اینکه ممکن است باعث صدمه و برخورد فرد سالمند به اجسام شود، در روحیه او نیز تاثیر خواهد گذاشت. برای اینکه از وضعیت بینایی تان مطمئن شوید بهتر است سالی یک بار به متخصص بیماری های چشم مراجعه کنید زیرا اگر در درمان آب مروارید تاخیر صورت بگیرد به آب سیاه تبدیل شده و منجر به کوری سالمند خواهد شد، در حالی که درمان آب مروارید بسیار ساده است و طی یک عمل جراحی کوتاه انجام می شود.

سنجش تراکم استخوان دوران سالمندی

نام دیگر سنجش تراکم استخوان، دانسیتومتری است که معیاری برای اندازه گیری مواد معدنی استخوان جهت تشخیص میزان پوکی استخوان ها شناخته می شود. پوکی استخوان در زنان یائسه بسیار بیشتر از مردان دیده می شود. اغلب افراد دارای پوکی استخوان، با یک بار زمین خوردن ساده دچار شکستگی در ناحیه مچ دست، ستون مهره ها، گردن ، ران و لگن می شوند. متاسفانه شکستگی ها ناتوان کننده هستند و گاهی هم باعث مرگ سالمند می شوند. پوکی استخوان دلایل گوناگونی دارد که عوامل ژنتیکی، سوءتغذیه، ابتلا به برخی بیماری ها و مصرف داروهای کورتونی در دراز مدت در بروز آن نقش دارند. اگر پوکی استخوان ثابت شود بیمار حتما باید تحت درمان قرار بگیرد. خوشبختانه با مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و پروتئین و تجویز دارو می توان از پوکی استخوان پیشگیری کرد. ولی پوکی استخوان درمان قطعی ندارد.

منبع: مجله سلامانه

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید