بهترین نوشیدنی ورزشی

اگر ورزش تماشا می کنید، احتمالا ورزشکارانی را دیده اید که قبل، حین یا بعد از مسابقه نوشیدنی های ورزشی می نوشند. بهترین نوشیدنی ورزشی می تواند نیاز بدن به الکترولیت ها پس از تعریق را تامین کند. بسیاری از مردم بر این باورند که این نوشیدنی ها اکسیر جادویی برای بهبود عملکرد ورزشی هستند، حتی اگر ورزشکار نباشند. در این مقاله قصد داریم در مورد این نوشیدنی ها صحبت کنیم.

ترکیبات اصلی بهترین نوشیدنی ورزشی

آب بهترین نوشیدنی ورزشی است، اما حاوی مواد دیگری از جمله کربوهیدرات ها و الکترولیت ها هستند که عملکرد فرد را بهبود می بخشند. کربوهیدرات های موجود در این نوشیدنی ها اغلب به شکل قندهایی مانند گلوکز، ساکارز و فروکتوز هستند، اما ممکن است در اشکال دیگر نیز یافت شوند. به طور معمول، نوشیدنی های ورزشی 6-8 درصد کربوهیدرات دارند. یک محلول 6 درصد حاوی حدود 14 گرم کربوهیدرات در هر 240 میلی لیتر است. با این حال، برخی از نوشیدنی‌ های ورزشی کربوهیدرات کمی دارند تا برای کسانی که آب و الکترولیت‌ های بدون کالری اضافی می‌خواهند جذاب باشند. الکترولیت های اصلی موجود در نوشیدنی های ورزشی سدیم و پتاسیم هستند.

با نوشیدنی های ورزشی آشنا شوید: ایزودیرینک ویواپاور

نوشیدنی های ورزشی می تواند برای ورزشکاران مفید باشد

آب و الکترولیت ‌ها در عرق از بین می‌ روند و جایگزینی آنها، به ‌ویژه در طول ورزش طولانی‌ مدت، مهم است. بدن کربوهیدرات هایی به نام گلیکوژن را در ماهیچه ها و کبد ذخیره می کند که برای سوخت در طول ورزش استفاده می شود. مصرف کربوهیدرات قبل یا حین ورزش می تواند به کاهش سرعت تمام شدن ذخایر کربوهیدرات در بدن کمک کند. نوشیدنی های ورزشی برای ارائه این سه ماده مهم با هدف بهبود عملکرد ورزشی یا ریکاوری طراحی شده اند.

ورزش کوتاه مدت

مشخص نیست که آیا نوشیدنی های ورزشی برای ورزش کوتاه مدت مفید هستند یا خیر. یک مطالعه، دوچرخه سواری شدید یا دویدن به مدت 30 تا 60 دقیقه را مورد بررسی قرار داد. نتیجه نشان داد نوشیدنی های ورزشی برای عملکرد ورزشی مفید هستند. با این حال، همه شرکت کنندگان ورزشکاران آموزش دیده بودند که تمرینات شدید انجام می دادند. یک مطالعه روی دوچرخه ‌سواران آموزش دیده نشان داد که یک نوشیدنی ورزشی در طول یک ساعت دوچرخه ‌سواری شدید، در مقایسه با دارونما، حدود 2 درصد عملکرد را بهبود می‌ بخشد.

ورزش تیمی و متناوب

استفاده از بهترین نوشیدنی ورزشی در ورزش های گروهی مانند فوتبال، بسکتبال و والیبال بسیار رایج است. این ورزش ها شامل فعالیت های متناوب بین ورزش شدید و استراحت هستند. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف بهترین نوشیدنی ورزشی می تواند خستگی را کاهش و عملکرد را در ورزش هایی مانند فوتبال و راگبی بهبود بخشد.

با بهترین نوشیدنی ورزشی آشنا شویم

 

ورزش مداوم و طولانی مدت

برخلاف ورزش متناوب، ورزش مداوم بدون دوره استراحت انجام می شود. بسیاری از مطالعات اثرات نوشیدنی ‌های ورزشی را در طول ورزش مداوم 1 تا 4 ساعت یا بیشتر مانند دویدن و دوچرخه ‌سواری بررسی کرده ‌اند. اکثر این مطالعات بهبود عملکرد را هنگام مصرف این نوشیدنی ها نشان می دهد. به همین ترتیب، ورزشکاران در ورزش های گروهی که بیشتر شبیه به ورزش مداوم طولانی مدت هستند، از نوشیدنی های ورزشی سود می برند. نوشیدنی‌ های ورزشی کربوهیدرات‌ ها را برای تولید انرژی فراهم می ‌کنند، زیرا ذخایر بدن در ورزش طولانی کم می‌ شود و به جلوگیری از کم‌ آبی بدن کمک می ‌کند.

ممکن است بر کاهش وزن تاثیر بگذارند

برای کسانی که سعی در حفظ یا کاهش وزن دارند، عامل مهم دیگری که باید در نظر گرفته شود تعادل انرژی یا تعادل بین تعداد کالری مصرفی و سوزانده شده است. اگر تمایل به کاهش وزن دارید، باید کالری بیشتری در روز نسبت به کالری مصرفی خود بسوزانید. اگر نوشیدنی ‌های ورزشی برای نوع تمرینی که انجام می ‌دهید ضروری نیستند، مصرف آنها کالری‌ غیرضروری در اختیار بدن قرار می ‌دهد که می ‌تواند مانع از کاهش وزن شود. با این حال، برخی تحقیقات نشان داده ‌اند که مصرف نوشیدنی ‌های ورزشی در حین تمرین‌ هایی مانند دویدن تاثیری در کاهش وزن ندارد. برای مثال، یک فرد 68 کیلوگرمی ممکن است هنگام دویدن به مدت 30 دقیقه حدود 240 کالری بسوزاند . مصرف 355 میلی لیتر از یک نوشیدنی ورزشی معمولی ممکن است حدود 20 گرم کربوهیدرات و تنها 80 کالری را تامین کند. با این حال، درک این نکته مهم است که برخی از فعالیت ها ممکن است کالری زیادی را بسوزانند. برای مثال، در تمرین با وزنه در 30 دقیقه حدود 120 کالری سوزانده می شود. قبل از مصرف نوشیدنی های ورزشی به این فکر کنید که آیا نوع و مدت تمرینی که انجام می دهید نیاز به نوشیدنی ورزشی دارد و از میزان کالری دریافتی از این نوشیدنی ها آگاه باشید.

هیدراته ماندن

میزان تعریق می تواند بر اساس عوامل زیادی از جمله مدت زمان و شدت ورزش، سطح تمرین و محیط متفاوت باشد. میزان تعریق در انسان ممکن است از حدود 0.3 لیتر تا 2.4 لیتر در ساعت متغیر باشد. نوشیدنی های ورزشی می تواند به هیدراته ماندن بدن بعد از تعریق کمک کند.

inner2_22_25.jpg

گزینه های دیگر برای هیدراته ماندن

محققان دریافتند که شیر، آب پرتقال و محلول آبرسانی خوراکی بیشترین میزان هیدراتاسیون را فراهم می کنند. محلول های آبرسانی خوراکی به طور خاص برای ایجاد احتباس مایعات و حاوی سطوح بالاتر سدیم و پتاسیم نسبت به یک نوشیدنی ورزشی معمولی طراحی شده اند. همچنین محققان دریافتند که در مطالعه هیچ تفاوتی در توانایی آبرسانی آب، نوشیدنی های ورزشی و چای وجود نداشت. مهم است که توجه داشته باشید که بیشتر نوشیدنی ها می توانند به نیاز روزانه شما به مایعات و هیدراته نگه داشتن شما کمک کنند.

لذت بردن از نوشیدنی

یکی دیگر از عواملی که باید در نظر بگیرید این است که لذت از نوشیدنی های خاص می تواند بر میزان نوشیدن مایعات تاثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده است که طعم نوشیدنی ‌های ورزشی باعث می ‌شود ورزشکاران بیشتر از زمانی که به تنهایی آب مصرف می‌کردند، بنوشند. در نتیجه، نوشیدنی هایی که طعم بهتری دارند ممکن است برای افزایش مصرف مایعات در افرادی که احتمالا در معرض خطر کم آبی هستند مفید باشد.

کلام آخر
نوشیدنی های ورزشی در بین ورزشکاران بسیار محبوب هستند. اجزای اصلی بهترین نوشیدنی ورزشی آب، کربوهیدرات ها و الکترولیت ها هستند. تحقیقات از مزایای آنها در ورزشکاران و کسانی که ورزش طولانی یا شدید انجام می دهند حمایت می کند. مقدار توصیه شده بر اساس نوع ورزش متفاوت است. با این حال، اکثر افراد به اندازه ای ورزش نمی کنند که نیاز به نوشیدنی های ورزشی داشته باشند.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع:healthline

دیدگاه و نظرات

اردلان محمدی
برای افزایش حجم چ مکملی رو پیشنهاد میکنید
پوراطب گستر
با سلام می توانید از پروتئین وی ویواپاور استفاده کنید.

ارسال دیدگاه جدید