خوراکی های خنک در تابستان

در این مقاله خوراکی های خنک در تابستان را به شما معرفی می کنیم. فصل تابستان از هیجان انگیزترین فصولی است که میوه های تازه، ما را احاطه می کند. در این فصل، انواع میوه های تازه، خوشمزه و سالم تولید می شود. بیشتر میوه ها و سبزیجات تابستانی فواید و مزیت های فراوانی برای سلامتی دارند که در اینجا به برخی از این میوه ها، سبزیجات و خوراکی ها اشاره می کنیم.

خوراکی های خنک در تابستان : هندوانه

حفظ رطوبت بدن باعث افزایش حافظه و ثبات خلق و خو می شود. بنابراین مصرف آب در فصل تابستان و در ماه های گرم، بدن را خنک نگه می دارد. خبر خوب این است که شما مجبور نیستید آب بنوشید، بلکه می توانید با خوردن برخی خوراکی ها، رطوبت بدن خود را حفظ کنید. هندوانه حاوی لیکوپن است که می تواند از پوست محافظت کند. این میوه حاوی 92 درصد آب است. تحقیقات نشان می دهد که خوردن میوه های آبدار می تواند به کم شدن کالری کمک کند.

ذرت

فصل تابستان فصل ذرت شیرین و تازه است. آیا می دانید که دو آنتی اکسیدان لوتئین و زآکسانتین در ذرت می تواند همانند یک عینک آفتابی طبیعی عمل کند و موجب تشکیل رنگدانه های چشم شود که از اشعه های آفتاب عبور می کنند. همین آنتی اکسیدان ها به کاهش خطر ابتلا به بیماری تحلیل چشم ناشی از بالارفتن سن کمک می کند. این بیماری اولین عاملی است که موجب نابینایی افراد بالاتر از 60 سال می شود (گرچه بیشتر آسیب ها در دهه های اول رخ می دهد).

خوراکی های خنک در تابستان : گوجه فرنگی

بدون شک ضدآفتاب ها اولین گزینه ای هستند که می توانند از شما در برابر آفتاب سوزان فصل تابستان محافظت کنند. اما گوجه فرنگی می تواند یک محافظ بسیار خوب باشد. گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است. لیکوپن نوعی کاروتنوئید است که رنگ گوجه فرنگی را قرمز می کند. مصرف لیکوپن بیشتر، پوست را در برابر آفتاب سوزان حفاظت می کند. در یکی از مطالعات، افرادی که در معرض اشعه ماورابنفش بودند، بعد از مصرف 2 و نیم قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به مدت 10 تا 12 هفته (یا مصرف روزانه 1 2/3 فنجان آب هویج) قرمزی پوستشان به میزان 50 درصد کمتر شد. اما مصرف مکمل ها موثر نبود. در همین مطالعه، افرادی که مکمل لیکوپن یا لیکوپن مصنوعی مصرف کرده بودند، هیچ تاثیری را در برابر تابش آفتاب مشاهده نکردند.

خوراکی های خنک در تابستان

خوراکی های خنک در تابستان : بلوبری

بلوبری های تازه که از درخت چیده شده، یک میوه خاص برای درمان محسوب می شود. اخیرا طبق تحقیقاتی که در نیوزلند انجام شد، آنتی اکسیدان های موجود در این میوه به کاهش خستگی عضله و آزاد شدن رادیکال های آزاد اضافی که توسط عضلات در طول ورزش تولید می شود، کمک می کند.

خوراکی های خنک در تابستان : گیلاس

تابستان فصل انواع میوه های ترش و شیرین است. نوشیدن آب گیلاس ترش می تواند به بهتر شدن خواب شبانه و کاهش درد عضلات ناشی از انجام ورزش کمک کند. آیا می دانید که ترکیبات موجود در گیلاس ترش موجب لاغری می شود؟ آنتوسیانین های موجود در گیلاس ترش با فعال کردن یک مولکول موجب سوخت و ساز چربی و کاهش ذخایر چربی می شود. گیلاس شیرین نیز غنی از پتاسیم بوده و می تواند بهترین کاهنده طبیعی فشار خون باشد. همچنین گیلاس شیرین حاوی بتاکاروتن، ویتامین ث، آنتی سیانین و کوئرستین است که همه اینها درکنار هم از بروز سرطان جلوگیری می کنند.

خوراکی های خنک در تابستان : قهوه سرد

شربت های تقویتی یخ، بهترین گزینه برای شروع یک صبح تابستانی است. نوشیدن یک فنجان قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. نتیجه یکی از تحقیقات که روی بیش از 93 هزار زن انجام شد و در ژورنال پیشگیری از سرطان در اروپا به چاپ رسید، نشان داد زنانی که روزانه یک فنجان قهوه کافئین دار مصرف می کنند، حدود 10 درصد کمتر دچار سرطان پوست غیرملانوما می شوند. بنابراین با مصرف روزانه قهوه یا نوشیدن 6 فنجان می توان خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد. این نتیجه در مورد قهوه فاقد کافئین صدق نمی کند.

بیشتر بدانیم: تقویت سیستم ایمنی بدن با غذا

خوراکی های خنک در تابستان : تمشک

تمشک منبع فیبر بوده و به شکل پکتین حلال پذیر است و می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. یک فنجان تمشک معادل 8 گرم فیبر است. نتیجه یکی از پژوهش ها در ژورنال تغذیه نشان داد که مصرف فیبر از افزایش وزن جلوگیری کرده و یا حتی موجب کاهش وزن می شود. محققان طی 2 سال به این نتیجه رسیدند که با مصرف 8 گرم فیبر به ازای هر 1000 کالری، حدود 4 و نیم پوند از وزن کم می شود. بنابراین شما هم این روش را امتحان کنید. اگر روزانه 2 هزار کالری مصرف می کنید، مصرف فیبرتان را تا 16 گرم افزایش دهید.

خوراکی های خنک در تابستان : چای سرد

مطمئنا یک لیوان چای سرد در روزهای گرم تابستان حس طراوت و شادابی و تازگی را ایجاد می کند اما می دانید که چای سرد می تواند بدن را سالم و در وضعیت مطلوبی نگاه دارد؟ مطالعات نشان می دهند که اگر به طور منظم چای بنوشید، خطر ابتلا به آلزایمر و دیابت کاهش می یابد، سلامت دهان و دندان بهبود یافته و استخوان ها قویتر می شوند. چای غنی از آنتی اکسیدان هایی بنام فلاونوئید است. صرفنظر از نوع آن یعنی سبز، سیاه، سفید یا گیاهی بودن آن، با نوشیدن چای می توان قدرت فلاونوئیدها در بدن را افزایش داد و احساس تازگی و شادابی کرد. اگر می خواهید چای سرد را در یخچال نگه دارید، مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید. اسید سیتریک و ویتامین ث موجود در آب لیمو یا نارنج می تواند به حفظ فلاونوئیدها کمک کند.

گردآورنده: زهرامحبی(کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید