تغذیه ناسالم در سالمندان

داشتن یک رژیم غذایی صحیح و یک زندگی سالم بخصوص برای سالمندان بالاتر از 65 سال لازم و ملزوم یکدیگر هستند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) اکثریت بیماری هایی که سالمندان از آنها رنج می برند، درنتیجه تغذیه ناسالم در سالمندان است. به عنوان مثال چربی موادغذایی با سرطان پروستات، کولون و پانکراس ارتباط دارد. بیماری های تحلیل رونده مثل استئوپورز (پوکی استخوان) و دیابت با رژیم غذایی بخصوص با ریزمغذی ها ارتباط دارند. کمبود ریزمغذی ها در بین سالمندان بدلیل عواملی مثل کاهش جذب موادغذایی و نبود تنوع در رژیم غذایی آنها مشترک است. 
 

چالش های مرتبط با تغذیه ناسالم در سالمندان

چالش های مرتبط با سن که مانع تغذیه صحیح و سالم می شود:

کاهش حساسیت

هرچه سن بالاتر می رود، حساسیت شما کمتر می شود بطوری که هدف قرار دادن یک محرک به زمان و انرژی بیشتری نیاز است. حس بویایی و چشایی با کاهش اشتها کمتر می شود.در برخی موارد شما ممکن است در تشخیص غذاهای تازه از غذاهای مانده با مشکل مواجه شوید زیرا حسیات شما دچار اختلال شده است. بدون تردید این موضوع برای سلامتی شما مضر است. 

عوارض جانبی داروها 

برخی داروها باعث تهوع، کاهش اشتها و تغییر ذائقه می شوند. در این صورت عوارض جانبی دارو می تواند شما را از خوردن دلسرد و ناامید کند و درنتیجه شما وعده های غذایی را کنار می گذارید.

تغذیه ناسالم در سالمندان

سلامت دندان

با بالارفتن سن، مسئله دهان و دندان اهمیت زیادی پیدا می کند. مسئله دهان و دندان شامل از دست دادن دندان ها، به عقب رفتن لثه ها که باعث لق شدن دندان می شود، آفت های دهانی و درد فک هستند.همه این عوامل، عمل جویدن را دردناک و آزاردهنده می کند که این احتمال خوردن غذاهای سالم را در بین سالمندان کاهش می دهد. 

نبود منابع مالی

سالمندان منابع محدودی در اختیار دارند و بیشتر نگران منابع مالی و پول هستند. بنابراین آنها هنگام خرید اقلام غذایی، غذاهای ارزانتر را می خرند که در اکثر موارد نیز این موادغذایی حاوی کمترین مواد مغذی هستند. این سبک زندگی منجر به کمبود بیشتر مواد مغذی می شود.

نبود سیستم حمل ونقل

برای رفتن به فروشگاه و خرید اقلام غذایی تازه، مجبورید سوار ماشین شوید و به فروشگاه بروید یا اینکه ساعت ها در ترافیک بمانید و ماشینتان را دور از فروشگاه پارک کنید.اگر هوا بارانی یا برفی باشد، مشکلات بیشتر می شود چون احتمال سرخوردن و افتادن روی زمین بیشتر می شود. این فعالیت ها ممکن است شما را از رفتن به فروشگاه و خرید اقلام غذایی ناامید و دلسرد کند. 

مشکلات جسمی

سالمندان با بالارفتن سنشان ضعیفتر می شوند بخصوص وقتی که درگیر شرایطی مثل آرتروز و ناتوانی های جسمی هستند. درد و کم شدن قدرت جسمی می تواند انجام کارهای ساده را سخت و دشوار کند.  انجام کارهای اصلی مثل ایستادن طولانی مدت هنگام پختن موادغذایی، حمل اقلام غذایی یا حتی پوست کندن یک میوه ممکن است به وظایف اضطراب آوری تبدیل شوند.

از دست دادن حافظه

از دست دادن حافظه، زوال عقل و بیماری آلزایمر در بین سالمندان بسیار شایع و معمول است. یک فرد سالمند ممکن است دنبال کردن یک برنامه غذایی، خوردن یک وعده غذایی یا حتی خرید اقلام غذایی از فروشگاه را فراموش کند. این ها یک چالش غذایی را بوجود می آورند.  

آشنا شویم با: کپسول نرم ژلاتینی امگا3 High DHA ویواتیون

افسردگی

هرچه سن بالاتر می رود، تغییرات زیادی نیز رخ می دهد (فرزندانتان از شما جدا می شوند و شما دوستان و عزیزانتان را بدلیل مرگ از دست می دهید و احساس تنهایی می کنید بخصوص اگر شما در کنار فرزندان و عزیزانتان زندگی می کنید، تغییرات جسمی را تجربه می کنید).همه این مسایل منجر به افسردگی می شوند. سالمندان ممکن است نسبت به سلامتیشان بی تفاوت و بی احساس شوند و از خوردن اجتناب کنند. اگر افسردگی آنها درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات بیشتر و جدی تری شود. 

تنظیم: زهرا محبی
منابع: elderly-nutrition

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید