ریزش مو

ریزش مو علل متفاوتی دارد. یکی از انواع شایع ریزش مو (کاهش مو) از نوع ارثی است. آنزیمی در ریشه موی بعضی از افراد وجود دارد که باعث تغییراتی در هورمون جنسی در دستگاه گردش خون به طور موضعی می شود که این تغییرات به تدریج باعث کوچک شدن سلول های سازنده ی مو و کل ریشه می شوند. با کوچک شدن ریشه ی مو، مویی که ساخته می شود نیز بالطبع کوچک، ظریف و نازک تر است که وقوع این فرایند به شکل تدریجی است. یعنی موها به تدریج نازک می شوند و این نازک شدن تا جایی ادامه پیدا می کند که موها به حالت کرکی درآمده سپس از بین می روند. آنزیم 5-آلفا ردوکتاز که سبب به وجود آمدن این تغییرات می شود از راه ژن و وراثت منتقل می شود. اما تمام کسانی که این ژن را دارند طاس نمی شوند و هنوز معلوم نیست چرا این ژن در بعضی از اعضای یک خانواده که همگی این ژن را دارند، فعال می شود و در بعضی دیگر خیر. البته فعال شدن ژن این آنزیم در افراد مختلف متفاوت است. به طور مثال ممکن است در فردی در 17 یا 18 سالگی فعال شود و در دیگری در 30 یا 40 سالگی. وقتی می گوییم ریزش موی ارثی، منظور این نیست که تمام فامیل شخص یا پدر و مادرش همگی طاس می شوند، ممکن است آن شخص، اولین فرد خانواده باشد که این ژن را نشان می دهد. البته این نوع ریزش موی ارثی به خوبی قابل پیشگیری و درمان است و این تصور که غیر قابل درمان است، درست نیست. نکته دیگر اینکه داروهایی که برای این نوع ریزش مو وجود دارد تا زمانی که مصرف می شوند موثر هستند، زیرا این داروها آنزیم 5-آلفا ردوکتاز را مهار می کنند و اجازه نمی دهند هورمون تستسترون تبدیل به دی هیدروتستسترون شود، اما اگر داروها مصرف نشوند این آنزیم مجددا فعال می شود.

 کمبود ویتامین باعث ریزش موها می شود

کمبود ویتامین و مواد معدنی می تواند به طور مستقیم روی سلامت مو تاثیر بگذارد. داشتن تغذیه نامناسب می تواند موها را کدر، حساس و شکننده کرده و به ریزش زیاد مو منجر شود. ولی نگران نباشید، ریزش مو به دلیل تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین زودگذر است. راه حل آن جذب آهن، منیزیم، ویتامین B، ویتامین E، کلسیم و ... است. البته توجه داشته باشید قبل از مصرف هر نوع مکمل باید به پزشک مراجعه کنید. زمانی که پزشک تشخیص دهد شما با کمبود ویتامین مواجهید مکمل غذایی را به شما پیشنهاد می دهد یا اینکه از نظر او مشکلتان با مصرف مواد غذایی مناسب حل می شود، بنابراین بدون نظر پزشک اقدام به مصرف خودسرانه مکمل ها نکنید.

کوتاه کردن مو باعث رشد بیشتر آنها می شود!

این یک باور بسیار قدیمیو رایج در افکار عمومی است اما با این وجود باید بگوییم که کوتاه کردن موها تاثیری در رشد و بلند شدن سریع آنها ندارد. درست است که کوتاه کردن موها حجم موها را بیشتر می کند و با از بین رفتن موهای آسیب دیده و موخوره ها، موها سلامتی دوباره به دست می آورند اما کوتاه کردن موها باعث تقویت آنها نمی شود زیرا زنجیره کراتین که در طول سالها رشد می کند به محض جدا شدن از موها حیات خود را از دست می دهد. البته کوتاه کردن موها برای سلامتی مو مفید است اما تاثیری در رشد سریع آنها ندارد. اگر ریزش موهایتان زیاد است به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. متخصصان مراقبت های لازم برای افزایش مقاومت، پر پشت شدن و تحریک رشد موهایتان را به شما توصیه می کنند.

ریزش مو

 

ریزش مو نشانه فشار خون بالاست!

البته شکی نیست که سلامت موها نشانه ای از سلامت بدن است، به همین دلیل وقتی بدن از شرایط خاصی رنج می برد، وضعیت موها نیز تغییر کرده و کدر، خشک، حساس و چرب می شود. در واقع موهای ما آینه ای تمام قد از وضعیت سلامت بدنمان است. اما با این حال هیچ ارتباطی بین فشار خون بالا و ریزش مو به اثبات نرسیده است. البته در سال های اخیر پژوهش هایی انجام شده اند که نشان می دهند ارتباطی بین آلوپسی آندروژنیک و فشار خون وجود دارد اما ارتباط بین طاسی و فشار خون هنوز ناشناخته مانده و به اثبات نرسیده است.

ماساژ پوست جلوی سرعت ریزش مو را می گیرد!

به طور کلی بافت سر و گردن یک بافت پرخون است و احتیاجی به افزایش خون رسانی برای افزایش رشد مو ندارد. تاثیر روش هایی مانند ماساژ پوست سر با دست، استفاده از شانه های تولید کننده گرما و لیزری که در آگهی های بازرگانی به عنوان ابزاری برای افزایش گردش خون پوست سر و تسریع رشد مو معرفی می شود، از نظر علمی اثبات شده نیست.

پیوند زدن مو سبب کاهش ریزش مو می شود!

موهایی که در قسمت جلوی سر قرار دارند –یعنی از قسمت پیشانی تا فرق سر- موهایی هستند که آنزیم 5-آلفا ردوکتاز را دارند، بنابراین مستعد ریزش از نوع ارثی هستند. ولی موهای بقیه قسمت های سر مانند پشت سر، شقیقه و بالای گوش آنزیم یاد شده را ندارند و به همین دلیل فردی که طاس می شود در سنین کهنسالی نیز موهای کناری اش حفظ می شود. وقتی کاشت مو انجام می دهیم موهای پشت سر را به جلوی سر منتقل می کنیم و خوشبختانه ریشه مو خاصیت خود را در حین انتقال حفظ می کند (موهای پشت سر نسبت به ریزش مقاوم هستند) بنابراین نمی ریزند.

سیگار کشیدن باعث ریزش موها می شود!

رابطه بین سیگار و ریزش مو تایید شده است. پوست سر پوشیده از هزاران رگ خونی ریز است. سیگار تاثیرات منفی زیادی روی سلامت بدن می گذارد که یکی از این اثرات شوم بر هم زدن خون رسانی مناسب است. در پوست سر افراد سیگاری خون رسانی در پوست سر به درستی صورت نمی گیرد، در نتیجه فولیکول های مو خوب تغذیه نمی شوند و این امر باعث ریزش موها می شود. آخرین پژوهش های انجام گرفته در خصوص ارتباط بین ریزش مو و مصرف توتون نشان داده اند احتمال ریزش مو در افراد سیگاری که به طور روزانه یک پاکت سیگار می کشند، به طور قابل ملاحظه ای بیشتر است. اگر دنبال راه حلی می گردید از همین امروز سیگار را ترک کنید. ریزش مو تنها جنبه ظاهری قضیه است. در واقع خالی شدن سر، صورت دیگری از اثرات منفی و مخرب سیگار روی بدن ماست.
 

کندن موی سفید باعث افزایش موهای سفید می شود!

پیاز مو یا فولیکول بافت ثابتی است که از دوران جنینی تا زمان مرگ در پوست سر وجود دارد. زندگی مو از سه مرحله آناژن (رشد)، کاتاژن(استراحت) و در نهایت تلوژن(ریزش) تشکیل شده است. موها در مرحله رشد (که در انسان چند سال طول می کشد) به رشدشان ادامه می دهند بعد وارد کاتاژن و تلوژن می شوند. حدود 80 تا 90 درصد ریشه های مو در هر مقطع زمانی در مرحله آناژن (رشد) هستند. در انتهای مرحله تلوژن، در فولیکول و ریشه مو یک جوانه موی دیگر ظاهر شده سپس وارد مرحله آناژن می شود و موی پیر قبلی می ریزد. به همین دلیل اگر روزی بین 100 تا 150 تار مو از سر فرد بریزد، کاملا طبیعی است. مویی که می ریزد فقط تار موست، اما بدون ریشه. زائده سفید رنگی که در انتهای موها دیده می شود و همه فکر می کنند ریشه موست، در واقع قسمتی از موست که داخل پوست قرار دارد و وقتی مو کشیده می شود آن زائده سفید رنگ (که ساختمانش کمابیش شبیه لایه شاخی پوست است) دور مو جمع می شود و همراه آن از پوست سر خارج می شود. این باور وجود دارد که وقتی موی سفید را می کنیم، آن را از ریشه در می آوریم. اما نگران نباشید، پیاز مو سرجایش است و با کندن یک مو، موی دیگری به جای آن رشد می کند. بنابراین با کنده شدن یا کندن موهای سفید تعدادشان زیاد نمی شود.

بیشتر بدانیم: توصیه هایی برای مقابله با موی سفید

استرس، ریزش مو را بیشتر می کند!

استرس آسیب های زیادی به بدن می زند که یکی از این آسیب ها ریزش مو است. اگر می پرسید چرا و چگونه، باید بگوییم زمانی که بدن دچار اضطراب و استرس می شود در وضعیتی قرار می گیرد که مصرف آندروژن بالا می رود و همین امر باعث کاهش عمر موها و در نهایت بیشتر شدن ریزش آنها می شود. البته باید بگوییم استرس و فشارهای روحی شدید موجب ریزش موی شدید و طاسی می شود. معمولا ریزش موی شدید دو تا چهار ماه بعد از عوامل استرس زا رخ می دهد. البته اضطراب های روزمره معمولا تاثیر چندانی در ریزش مو ندارند ولی عوامل استرس زایی مانند فوت نزدیکان، تصادف های شدید، وارد آمدن شوک، احساس کمبود زیاد یا بیماری هایی که با تب بالا همراه است، نقش بسیار مهمی در شدت گرفتن ریزش موها دارند.

ریزش مو در شیمی درمانی اجتناب ناپذیر است!

در شیمی درمانی داروهایی استفاده می شود که مانع از رشد سلول های سرطانی شده و آنها را از بین می برد. اما این داروها روی قسمت های دیگر مانند ریشه مو که رشد سریعی دارند نیز تاثیر می گذارند، به همین دلیل طی شیمی درمانی فرد دچار ریزش مو و مشکلات گوارشی می شود. اما مصرف موادی مانند فولیک اسید عوارض آن را کاهش می دهد.

قرص های ضد بارداری باعث ریزش مو می شوند!

درست است اما بستگی به قرص مصرفی دارد. همه قرص های ضد بارداری باعث ریزش مو نمی شوند. زمانی این قرص ها باعث ریزش مو می شوند که با سیستم بدن سازگار نباشند، در این صورت چرخه هورمونی به هم می ریزد و موها دچار ریزش می شوند. ریشه موها به اختلال های هورمونی حساسند و زمانی که این موضوع رخ دهد ریزش مو ها شدت می گیرد. بنابراین سعی کنید قرص مناسبی انتخاب و مصرف کنید. البته جای نگرانی نیست زیرا در موارد این چنین ریزش مو زودگذر است. اگر از این قرص های ضد بارداری استفاده می کنید و به نظرتان ریزش موهایتان غیرطبیعی است، موضوع را با متخصص زنان در میان بگذارید. اگر مشکل از عدم سازگاری قرص باشد پزشک قرص مناسبی را تجویز خواهد کرد.

دیدگاه و نظرات

مدثر
ریزش مودارم ۱۶ساله چکاربایدکنم
پوراطب گستر
با سلام می توانید از قرص هیرایکس ویواتیون استفاده کنید.
حسین
سلام .متشکرم از مطالب خوبی رو در مورد ریزش مو بیان نمودید. جای بحث است که با این همه پیشرفت ها و تحقیقات علمی و پزشکی چرا برای ریزش مو راه کار موثری پیدا نشده و اکثر دارو و درمانها به نتیجه کاملی نرسیده اند.
هومن
سلام. فکر زیاد هم تاثیری در ریزش مو دارد ؟ مثلا افراد درونگرا که کم حرف می زنن و بیشتر افکار ذهنی دارن.
پوراطب گستر
با سلام استرس می تواند دخیل باشد ولی درونگرایی و برونگرایی خیر تاثیری ندارد.

ارسال دیدگاه جدید