رژیم کتوژنیک

یکی از راهکارهای موثر برای برخی افراد، رژیم کتوژنیک است. همه می توانند رژیم کتوژنیک را امتحان کنند. رژیم کتو، یک مد فرهنگی است که می تواند افکار ما را درگیر کند. رژیم کتوژنیک، یک رژیم طبی یا درمانی است. بنابراین این رژیم برای افرادی با بیماری های خاص بسیار مفید و سودمند است.

در رژیم کتوژنیک چه غذاهایی باید مصرف شوند؟

رژیم کتوژنیک لزوما یک رژیم با چربی بالاست. وعده های غذایی حاوی 70 یا 80 درصد چربی، 20 درصد پروتئین و حدود 5 درصد کربوهیدرات هستند. رژیم کتو، یک رژیم غنی از پروتئین نیست. رژیم کتو، انرژی را از طریق سوزاندن گلوکز (توسط کربوهیدرات ها) به سوزاندن کتون ها (که چربی تولید می کنند) تامین می کند. وقتی این رژیم را دنبال می کنید، اتفاقات جالبی مثل افزایش سرعت متابولیسم و سوخت و ساز بدن، گرسنگی کمتر، افزایش توده عضلانی و کاهش خطر فشارخون و بیماری قلبی دیده می شود.

چرا خوردن چربی به چربی سوزی کمک می کند؟

بیولوژی یک علم هوشمند است. در طول تاریخ، علم بیولوژی به اندام های بدن اجازه داده تا خودشان را با دوره های فراوانی به کمبود تطبیق دهند و از متابولیسم (سوخت و ساز) کربوهیدرات به متابولیسم (سوخت و ساز) چربی حرکت کنند. وقتی بشر، میوه های وحشی را پیدا کرد و آنها را مصرف کرد، کربوهیدرات به صورت چربی در بدن او ذخیره شد. بعدها و در طول کمبود، او از این چربی به عنوان منبع انرژی استفاده کرد. خوردن چربی به اندازه خوردن کربوهیدرات یا پروتئین موجب بالارفتن انسولین نمی شود. بنابراین رژیم کتوژنیک ، سطح انسولین را بالا نمی برد و چربی در بدن ذخیره نمی شود بلکه این چربی می سوزد و کتون هایی را تولید می کند که باعث ایجاد یک محرک متابولیکی موثر و مفید در بدن می شود.

رژیم کتوژنیک

آیا می توان رژیم کتو را امتحان کرد؟

به دلایل زیر باید رژیم کتو را امتحان و دنبال کرد:
دیابت نوع 2: نتیجه یک مطالعه نشان داد که 60 درصد بیماران دیابتی که رژیم کتو را به مدت 1 سال دنبال کردند، بهبود یافتند. بیماران دیابتی که وزنشان را به اندازه 30 پوند کاهش دادند، نیاز کمتری به انسولین داشتند و حتی مصرف داروهای هایپوگلیسمیک را کنار گذاشتند. پیگیری رژیم کتو راحت و آسانتر از رژیم کم کالری یا رژیم پروتئین است.
بیماری چاقی: اگر شاخص توده بدن بیشتر از 40 باشد و یا اگر بدون داشتن دیابت نوع 2، مقاومت انسولین دارید، رژیم کتو می تواند بسیار مفید و سودمند باشد. رژیم کتو یک راهکار کوتاه مدت برای تنظیم متابولیسم بدن است. بنابراین مجبور نیستید که آن را برای همیشه ادامه دهید. رژیم کتوژنیک، یک رژیم استاندارد برای مراقبت از تشنج مقاوم به درمان است. اما فواید و مزیت های آن در سایر بیماری های عصبی مشاهده می شود. تحقیقات نشان می دهند که رژیم کتوژنیک می تواند موجب بهبود بیماری آلزایمر، اوتیسم یا سرطان های مغز مثل گلیوبلاستوما شود. بنابراین رژیم کتو می تواند یک مداخله قوی و قدرتمند باشد. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا بیماری چاقی می توانند این رژیم را دنبال کنند (حقیقت این است که یک دوم شهروندان امریکایی درمرحله پیش دیابت یا مبتلا به دیابت نوع 2 هستند و 70 درصد آنها دچار اضافه وزن می باشند).

بیشتر بدانیم: شل شدن پوست بعد از رژیم کاهش وزن

چه کسانی نباید از رژیم کتوژنیک استفاده کنند؟

پاسخ هرفرد به رژیم کتوژنیک متفاوت است. این پاسخ براساس بیولوژی، متابولیسم و احساسات فردی تعیین می شود. برخی افراد می توانند این رژیم را در بلندمدت دنبال کنند. برخی دیگر نمی توانند آن را پیگیری کنند. به عنوان مثال اگر من چربی زیاد و کربوهیدرات کمتری می خورم، وزن زیادی را از دست می دهم. اگر شما بسیار لاغر هستید و اگر دچار اختلال خوردن هستید و یا اگر مشکل متابولیکی دارید، رژیم کتو برای شما خطرناک است. بنابراین مراقب باشید. قبل از امتحان کردن این رژیم، با متخصص تغذیه مشورت کنید. کودکان را تحت رژیم کتو قرار ندهید مگراینکه مبتلا به دیابت نوع 2 باشند و یا دچار اضافه وزن هستند. با این وجود درمورد امتحان کردن این رژیم روی کودکان با پزشک اطفال صحبت کنید.

آیا رژیم کتوژنیک در بلندمدت ایمن و بی خطر است؟

با گذشت 20 تا 30 سال، هنوز اطلاعات کافی در مورد موثر و ایمن بودن رژیم کتوژنیک در دسترس نیست. اما اگر دچار اضافه وزن هستید و یا دیابت دارید، این رژیم می تواند به شما در بهبود مشکلات متابولیکی کمک کند و شما را سالم تر نگه دارد. نکته قابل توجه این است که وقتی رژیم کتو را دنبال می کنید، خوردن غذاهای ارگانیک، سالم و کامل و تازه بسیار مهم است. این غذاها شامل سبزیجات غیرنشاسته ای هستند (کربوهیدرات موجود در کلم بروکلی بسیار متفاوت از کربوهیدرات موجود در نوشابه کولاست). غذاهای فریزشده خوب هستند اما نباید از غذاهای فرآوری شده استفاده کرد. بنابراین مهم نیست که از کدام رژیم، کتو، رژیم مدیترانه ای یا رژیم کم چربی استفاده کنید، مهم این است که به کیفیت موادغذایی توجه کنید.

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: clevelandclinic

دیدگاه و نظرات

المیرا کریمی
انواع رژیم کتو یا رژیم غذایی کم کربوهیدارت و با پروتئین بالا، مانند SKD، CKD و TKD روش‌های درمانی ساده‌ای است که بدن را به سمت سوازندن چربی‌های اضافه سوق می‌دهد: همانطور که می‌دانید ما برای متابولیسم نیاز به سوخت داریم و چربی‌های اضافه می‌توانند بهترین سوخت برای بدن باشند و به مرور شاهد کاهش وزن خواهیم بود. ساختار رژیم غذایی کتوژنیک به این صورت است که با کم کردن مصرف کربوهیدارت، چربی را جایگزین آن می‌کند.

ارسال دیدگاه جدید