قرص کروم

کروم یک ماده معدنی کمیاب است که بدن برای عملکرد مناسب به مقدار کم به آن نیاز دارد. کنترل قند خون و دیابت، سلامت قلب، مدیریت وزن و سلامت مغز همگی از مزایای شناخته شده کروم هستند. کروم در مسیرهای سیگنال دهی انسولین نقش دارد و به بدن اجازه می دهد میزان قند دریافتی را کنترل کرده و به تعادل سطح گلوکز خون و بهبود انرژی کمک کند. تحقیقات نشان می دهد قرص کرومیوم می تواند به محافظت از کروموزوم های DNA در برابر آسیب کمک کند، یعنی ممکن است بتواند جهش های سلولی را متوقف کند. علاوه بر این، به دلیل نقش داشتن در متابولیسم چربی پروتئین، کربوهیدرات و سایر مواد مغذی، با طول عمر مرتبط است.

کرومیوم چیست؟

دو نوع کروم وجود دارد. کروم سه ظرفیتی (کروم 3+)، که از نظر بیولوژیکی فعال است و در مواد غذایی یافت می شود و شش ظرفیتی (کروم 6+) که سمی و ناامن است و کاربرد صنعتی دارد. کروم به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی از جمله مخمر آبجو، غلات کامل، بروکلی، انگور، سیب زمینی، سیر، ریحان، گوشت گاو تغذیه شده با علف، پرتقال، بوقلمون، لوبیا سبز، شراب قرمز، سیب و موز وجود دارد. کروم بیشتر از طریق رژیم غذایی وارد بدن می شود، زیرا از خاک و سنگ به مواد غذایی که می خوریم نفوذ می کند و ذخیره می شود.

علائم کمبود کروم

مقدار توصیه شده برای کرومیوم در سنین 9 ساله به بالا، 21 تا 25 میکروگرم برای زنان و 25 تا 35 میکروگرم برای مردان می باشد. علائم رایج کمبود کروم شامل نوسان گلوکز خون، از دست دادن استخوان، انرژی کم، خستگی، مشکلات پوست، کلسترول بالا و عوارض قلبی، تمرکز کم و حافظه ضعیف، مشکلات چشم، تغییرات خلقی مانند افزایش اضطراب، تغییرات در اشتها، تغییرات وزن، کاهش رشد و تاخیر در بهبود زخم ها است.

بهترین قرص کرومیوم را بشناسید:

قرص کرومیوم هلث برست حاوی 500 میکرو گرم کرومیوم است که برای بهبود متابولیسم و کمک به حفظ میزان گلوکز خون در حد نرمال مناسب است و برای بیماران مبتلا به قند خون و تخمدان پلی کیستیک موثر است.

 

قرص کرومیوم

 

مزیت ها و خطرات قرص کرومیوم

کرومیوم پیکولینات یکی از مکمل های مشهور است که غالبا برای عضله سازی یا کاهش وزن استفاده می شود. برخی بدنسازان و ورزشکاران، این مکمل را برای تقویت عملکرد و افزایش انرژی استفاده می کنند.

1. کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت

کروم می تواند به تقویت نقش انسولین و رساندن گلوکز به سلول ها  و کاهش قند خون کمک کند. کروم به جذب و توزیع بهتر مواد مغذی از کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین های موجود در رژیم غذایی کمک می کند. به عنوان مثال، مخمر آبجو منبع بالایی از کروم می باشد و به متابولیسم قند خون کمک می کند، که برای جلوگیری از عدم تحمل گلوکز مفید است. 

2. کمک به کاهش کلسترول

کروم برای متابولیسم چربی و کلسترول مورد نیاز است. تحقیقات ارتباط بین مصرف بیشتر کروم و عروق سالم تر و کلسترول کمتر را نشان می دهد. حتی برخی از مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بر اثر بیماری قلبی می‌میرند، در زمان مرگ سطوح پایین‌تری از کروم در خون دارند. هنگامی که محققان اثرات مکمل کروم را در بزرگسالان طی یک دوره 42 روزه آزمایش کردند، شرکت کنندگان در مقایسه با دارونما سطوح پایین تر کلسترول تام و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که به آن کلسترول بد گفته می شود، داشتند.

3. کمک به جلوگیری از افزایش وزن و پرخوری

کروم به شکل کروم پیکولینات با کاهش خطر چاقی و افزایش وزن همراه است و ممکن است بر مصرف غذا تأثیر مثبت بگذارد. مکانیسم دقیق تأثیر کروم بر گرسنگی و وزن هنوز ناشناخته است، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف بیشتر کروم با کاهش بافت چربی و کنترل بهتر غذا خوردن مرتبط است. یک مطالعه نشان داد که مکمل‌های کروم به تعدیل مصرف غذا در زنان سالم دارای اضافه وزن و بالغ که هوس مصرف کربوهیدرات دارند، کمک می‌کند.

4. حفظ سلامت مغز و مبارزه با زوال شناختی

از آنجایی که کروم قادر به بهبود سطوح گلوکز و پاسخ انسولین است، ممکن است به عنوان یک تعدیل کننده مفید عملکرد مغز عمل کند و موجب کاهش تغییرات مرتبط با افزایش سن در مغز شود. کروم با عملکردهای هیپوتالاموس مرتبط است. هیپوتالاموس بخش مرکزی سیستم عصبی خودمختار است که به کنترل دمای بدن، تشنگی، گرسنگی، خواب و فعالیت عاطفی کمک می کند. تحقیقات نشان می‌دهد که کروم می‌تواند به حفظ هیپوتالاموس در حالت جوان‌تر، تنظیم بهتر اشتها در افراد مسن و جلوگیری از اثرات منفی روی نورون‌های مغزی ناشی از افزایش سن کمک کند. کروم ممکن است روی غده صنوبری (Pineal gland) و تیموس نیز تاثیر بگذارد.

5. بهبود سلامت پوست و پیشگیری از آکنه

تغییرات سریع در سطح قند خون با آکنه و سایر واکنش های پوستی مرتبط است، بنابراین کروم با تعدیل قند خون به بهبود پوست کمک می کند. مواد غذایی غنی از کروم معمولا حاوی مواد مغذی گیاهی و آنتی اکسیدان های دیگری هستند که می توانند ظاهر پوست را بهبود بخشند.

6. بهبود متابولیسم و سطح انرژی

دریافت مواد معدنی مانند کروم، کلسیم و منیزیم برای افراد فعال مهم است. مخصوصا افرادی که برای کاهش وزن رژیم غذایی محدودی دارند و ورزش می کنند باید مواد غذایی غنی از کروم میل کنند تا متابولیسم خوبی داشته باشند. مصرف کروم برای جبران کروم از دست رفته که از طریق ادرار و عرق پس از ورزش دفع می شود، مهم است.

آیا قرص کرومیوم ایمن است؟

قرص کرومیوم شامل پیکولینات کروم، پلی نیکوتینات کروم و چندین نوع دیگر است. اکثر مطالعات نشان می‌دهند که کروم در مقادیر متوسط ایمن است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث مسمومیت و برخی عوارض جدی شود. خوشبختانه، مصرف بیش از حد کروم بسیار نادر است. کروم اضافی می تواند وارد سلول ها شده و منجر به آسیب DNA  شود. اصولا 200 میکروگرم کروم در روز به عنوان بخشی از مولتی ویتامین توصیه می شود و در برخی موارد دوزهای بالا تا 1000 میکروگرم برای مبتلایان به دیابت نوع 2 یا سندرم متابولیک تجویز می شود.

عوارض جانبی قرص کرومیوم

مصرف کروم از طریق منابع غذایی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اما مصرف سطوح بالای مکمل می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد. کروم بیش از حد گاهاً با مشکلات گوارشی مانند معده درد و نیز کاهش قند خون مرتبط است. مسمومیت کروم می تواند باعث آسیب به اندام های حیاتی مانند کبد، کلیه ها و قلب شود. اگرچه مسمومیت کروم نادر است، همیشه سعی کنید از مقادیر زیاد کروم استفاده نکنید.

تنظیم: نگار رفیعی
منبع: draxe

دیدگاه و نظرات

فتاحی
همسرم میل شدید به شیرینی جات دارم و تمام علایم کمبود کروم داره با چه ازمایشی مشخص میکنه و چه مکملی پیشنهاد میدید
پوراطب گستر
با سلام برای آزمایش باید به پزشک مراجعه کنند. می توانند از مکمل کروم هلث برست استفاده کنند.
سمیرا
سلام من آلرژی پوستی دارم و کبدم گرید۲ هست مشکلی نداره استفاده کنم
پوراطب گستر
با سلام بهتر است قبل از مصرف با پزشک صحبت کنید.
طاها
سلام من ورزشکارم و میل به شیرینی دارم میخام برای کنترل این مسله این قرص رو مصرف کنم ایا در دوره حجم میشه از این قرص مصرف کرد؟
پوراطب گستر
با سلام مشکلی ندارد ولی بهتر است پیش از مصرف با پزشک صحبت کنید.
میهمان
با سلام بنده علاقه شدیدی به شیرینی جات دارم ....و شنیدم با مصرف یک ماه هرروز یک عدد قرص کروم میلم به شیرینی کم میشود...آیا صحت دارد؟
پوراطب گستر
با سلام بله کرومیوم ممکن است میل به شیرینی جات را کاهش دهد ولی الزاما برای همه اثربخش نیست.
ناهید
سلام مصرف این دارو برا بیمارانی ک کم کاری تیرویید دارند و قرص لووتروکسین استفاده میکنن مشکلی نداره؟
پوراطب گستر
با سلام این افراد بهتر است قبل از مصرف کرومیوم با پزشک مشورت کنند.

ارسال دیدگاه جدید