کپسول پیاسکلیدین چیست؟

کپسول پیاسکلیدین 300 برای درمان علائم بیماری های درگیر کننده استخوان و مفاصل استفاده می شود و با ترکیبات اصلی آووکادو و روغن سویا غیرصابونی تولید شده است. سویا و آووکادو غیر صابونی شونده‌ اغلب به عنوان ASU شناخته می شود. ASU اثرات مفیدی بر برخی از علائم استئوآرتریت دارد و ممکن است پیشرفت این بیماری را کند کند. در این مکمل 100 میلی گرم روغن آووکادو و 200 میلی گرم روغن سویا غیرصابونی شونده استفاده شده است. پیاسکلدین در درمان علامتی آرتروز، به ویژه مفاصل بزرگ مانند مفاصل ران و زانو اثر کندی دارد. به دلیل این خاصیت کند اثر، هنگام شروع درمان با پیاسکلیدین، پزشکان آن را در ترکیب با یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی یا مسکن استفاده می کنند.
ASU حاوی آووکادو و سویا غیرصابونی است. چون نمی توانند به صابون تبدیل شوند ترکیب منحصر به فردی محسوب می شوند. کارشناسان مطمئن نیستند که کدام ماده شیمیایی خاص در این ترکیب، ماده مؤثره است. اما اثرات ASU شامل کاهش تجزیه غضروف و ارتقاء ترمیم غضروف است و سلول های التهابی و پروتئین هایی که در تخریب غضروف در آرتروز نقش دارند را کاهش می دهد.

مکانیسم اثر کپسول پیاسکلیدین 300

کپسول پیاسکلیدین از طریق افزایش سنتز پروتئوگلیکان ها (PG) و مهار حاد تخریب آنها، سنتز کلاژن را توسط سلول های غضروفی مفصلی و سلول های سینوویال تحریک می کند. اثر پیاسکلیدین بر روی کلاژن به دلیل کاهش سنتز PGE2 توسط کندروسیت ها، کاهش اثر مهاری IL-1 و مهار کلاژناز نوع II در مفاصل است. تحریک فعالیت مهارکننده فعال کننده پلاسمینوژن 1 (PAI-1) و TGFβ1 و TGFβ2 منجر به بازیابی سریع و محافظت از ماتریکس خارج سلولی می شود. استفاده از کپسول پیاسکلیدین به بهبود درمان بیماری های التهابی و آرتروز کمک می کند، زیرا می تواند باعث تحریک سنتز ماتریکس غضروف مفصلی و کاهش دژنراسیون غضروف با کاهش واسطه های التهابی شود و در نتیجه علائم درد مفاصل را بهبود بخشد. پیاسکلیدین به درمان پریودنتیت، درمان فشار خون بالا، علائم یائسگی و سطح کلسترول بالا کمک می کند.

چگونه مکمل پیاسکلیدین را خریداری کنیم؟: کپسول پیاسکلیدین 300

نتیجه تحقیقات در مورد اثربخشی کپسول پیاسکلیدین 300

یک مطالعه تحقیقاتی شش ماهه، اثرات ASU را بر روی زنان مبتلا به استئوآرتریت مفصل گیجگاهی فکی ارزیابی کرد. در طول کارآزمایی، شرکت‌کنندگانی که از ASU استفاده می‌کردند، در مقایسه با شرکت‌کنندگان دیگر بهبود کیفیت زندگی، کاهش درد و کاهش استفاده از داروهای ضد درد مانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) را گزارش کردند. یک مطالعه سه ساله گروهی از شرکت کنندگان را که به آرتروز مفصل ران مبتلا بودند، دنبال کرد. گروهی که از ASU استفاده کردند نسبت به گروهی که از مکمل استفاده نکردند به میزان مختصری کاهش فضای مفصلی کمتری داشتند. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که استفاده از ASU در مراحل اولیه استئوآرتریت به صورت پیشگیرانه نیز می‌تواند مفید باشد.
ASU را می توان به تنهایی یا همراه با سایر داروهای مورد استفاده در درمان استئوآرتریت مصرف کرد. ترکیب  ASU و گلوکزامین و یا کندرویتین سولفات بی خطر است و می تواند تاثیر درمان را افزایش دهد.

کپسول پیاسکلیدین

هشدارها و اقدامات احتیاطی

اگر بیماری کبد یا کیسه صفرا دارید یا تحت درمان با داروهای ضد انعقاد هستید، قبل از مصرف پیاسکلدین به پزشک اطلاع دهید.
این مکمل برای افراد زیر 18 سال مناسب نیست.
استفاده از پیاسکلدین در دوران بارداری، شیردهی و زنانی که اقدام به بارداری کرده اند، توصیه نمی شود.

روش مصرف کپسول پیاسکلیدین 300 میلی گرم

توصیه می شود روزانه یک کپسول وسط غذا میل شود. کپسول باید با یک لیوان بزرگ آب بلعیده شود و نباید جویده شود. مدت زمان درمان با توجه به نتایج بالینی تعدیل می شود، اصولا اثر آن دو ماه بعد از استفاده دیده می شود.
مصرف بیش از حد پیاسکلیدین ممکن است باعث ایجاد یا تشدید اختلالات گوارشی و کبدی شود. اگر مصرف پیاسکلیدین را فراموش کردید برای جبران دوزی که فراموش کرده اید دوز اضافه مصرف نکنید.

عوارض جانبی احتمالی کپسول پیاسکلیدین چیست؟

مانند همه داروها، این دارو نیز می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، اگرچه همه افراد دچار آن نمی شوند. شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده با پیاسکلیدین اسهال، درد شکم و حالت تهوع است.
در صورت بروز علائم واکنش های آلرژیک مانند خارش، کهیر، بثورات، قرمزی، تورم صورت و مشکل در تنفس درمان را متوقف و با پزشک تماس بگیرید. در صورت مشاهده علائم اختلالات انعقادی و خونریزی دهنده مانند لکه های قرمز یا بنفش روی پوست، کبودی خود به خودی و خونریزی از غشاهای مخاطی درمان را متوقف و با پزشک تماس بگیرید.

نحوه نگهداری کپسول پیاسکلدین 300 میلی گرم

این دارو را دور از دید و دسترس کودکان نگهداری کنید. پیاسکلیدین را پس از تاریخ انقضای درج شده روی بسته مصرف نکنید. تاریخ انقضا به آخرین روز آن ماه اشاره دارد.

محتویات بسته و سایر اطلاعات
ماده فعال: 300 میلی گرم عصاره غیرصابونی آووکادو سویا
روغن آووکادو غیرصابونی: 100 میلی گرم
روغن سویا غیرصابونی: 200 میلی گرم
اجزای دیگر: سیلیس بی آب کلوئیدی، هیدروکسی تولوئن بوتیله
پوسته کپسول: ژلاتین، پلی سوربات 80، دی اکسید تیتانیوم، اریتروزین، اکسید آهن زرد.
این دارو به شکل کپسول نارنجی و آبی می باشد و در جعبه های 15، 30، 60 یا 90 کپسولی موجود می باشد.

کلام آخر
استئوآرتریت یک بیماری تخریب کننده یا دژنراتیو است که در طول سال ها پیشرفت می کند و باعث درد، ناراحتی و به دلیل تجزیه غضروف باعث کاهش تحرک می شود. تعدادی از داروها، مکمل‌ها، ورزش‌ها، فیزیوتراپی و تغییرات سبک زندگی می‌تواند به کنترل علائم و کند کردن پیشرفت بیماری کمک کند. در حال حاضر، ASU به عنوان یک گزینه مفید در درمان آرتروز در نظر گرفته می شود، اما هنوز مشخص نیست که مزایای آن طولانی مدت باشد.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع: verywellhealth

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید