ویتامین E

با شنیدن اسم ویتامین E احتمالا تعداد زیادی ماهی جلوی چشممان رژه می روند، چون یکی از منابع اصلی آن، انواع ماهی ها به ویژه ماهی های چرب است. البته مصرف این ماهی ها زمانی می توانند تاثیرگذار باشند که برای پختن آن از روش مناسب استفاده کنیم. به غیر از ماهی، منابع دیگری نیز حاوی این نوع ویتامین هستند که بهتر است قبل از پرداختن به آنها ، درباره این ویتامین مهم بیشتر بدانیم. این ویتامین سال های پیش، یعنی در سال1936 میلادی از جوانه گندم جدا شد. پس از آن با نام " آلفاتوکوفرول" شناخته شد. نوع آلفا و گامای آن نیز بعد از این نوع شناخته شد، که البته تاثیرشان کمتر از نوع آلفاست. این ویتامین یکی از ویتامین های محلول در چربی است. عمده ترین محل تجمع این ویتامین دیواره سول هاست. وجود این ویتامین مانع از آسیب به سلول ها می شود.

نقش ویتامین E چیست؟

اشاره کردیم که این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان است. به همین دلیل این ویتامین می تواند بدن را در مقابل آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند. یکی دیگر از ویژگی های این ترکیبات یعنی ویتامین هایی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، محافظت از قلب است. این ویژگی باعث حفظ سلامت رگ ها نیز می شود. ویتامین E خاصیت ضد انعقادی دارد. این خاصیت باعث جلوگیری از چسبندگی پلاکت ها و ایجاد لحته های خونی می شود. مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین E به ارتقای سطح سیستم ایمنی بدن کمک می کند. از سوی دیگر استفاده از این خوراکی ها و تامین ویتامین E مورد نیاز به تسریع روند بهبود زخم ها کمک می کند. از سوی دیگر به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، باعث حفظ سلامت سلول های پوست و کمک به شادابی آن می شود. یادمان باشد مصرف مواد غذایی یا کپسول های حاوی ویتامین E روند پیری سلول های پوست را به تعویق می اندازد. در افراد مبتلا به بیماری پوستی" لوپوس" مصرف مقدار کافی از مواد غذایی حاوی ویتامین E می تواند عوارض ناشی از این بیماری را تخفیف دهد. مصرف مقدار مناسب از ویتامین E می تواند مانع از ابتلا به بیماری " آلزایمر" شود. از طرفی این ویتامین به حفظ سلامت سلول های مغز کمک می کند. به همین دلیل مانع از بروز سکته های مغزی می شود. پژوهش ها نشان می دهد مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینE یا مکمل های حاوی این ویتامین با تجویز متخصص تغذیه، خطر ابتلا به "التهاب پروستات" را کاهش می دهد. این تاثیر به حدی است که در افرادی که به طور مرتب از مواد غذایی حاوی این ویتامین استفاده می کنند، خطر ابتلا به بیماری التهاب پروستات تا53 درصد کاهش می یابد. کودکانی که مادرانشان در دوره جنینی به میزان کافی ویتامین E دریافت کرده اند، در مقایسه با آنهایی که مادرانشان این ویتامین را دریافت نکرده اند یا کمتر دریافت کرده بودند، پنج برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری " آسم" قرار دارند. خوردن میزان کافی از مواد غذایی حاوی ویتامینE باعث تنظیم قاعدگی و کاهش علائم در افراد مبتلا به سندروم پیش قاعدگی می شود. دریافت میزان کافی ویتامینE روی بارداری نیز تاثیر مثبت دارد.

ویتامین E

کمبود ویتامین E

کمبود دریافت ویتامین E اثرات ویژه خودش را در بدن به جا می گذارد. این اثرات از خفیف تا پیشرفته متفاوت هستند. کمبود دریافت ویتامینE روی سلامت پوست تاثیر منفی دارد. به این دلیل که با کاهش دریافت ویتامین E روند پیری سلول های پوست تسریع می شود. نبود یا کمبود این ویتامین روی تولید مثل تاثیر منفی دارد، در مواردی نیز این کمبود می تواند باعث سقط جنین شود. با کاهش دریافت ویتامین E خطر بروز سکته های قلبی و مغزی به دلیل بالا رفتن خطر ایجاد لخته های خون افزایش می یابد. عدم پاسخگویی به محرک های محیطی، اختلالات بینایی، ضعف عضلات، عدم توانایی در حفظ تعادل و کند شدن درمان زخم های پوستی، از دیگر مشکلات کمبود ویتامینE است.

میزان مورد نیاز ویتامین E

میزان نیاز روزانه به ویتامین ای بین هفت تا نه میلی گرم است که البته این میزان برای افراد در شرایط مختلف مانند زنان باردار و سالخوردگان متفاوت است. همانطور که کمبود مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد، دریافت بیش از حد این ویتامین نیز می تواند باعث بروز مشکلاتی شود. البته از آنجا که بدن تحمل مقادیر نسبتا زیاد این ویتامین را دارد، ازدیاد آن کمتر از سایر ویتامین ها مشکل مشکل ساز است.

آشنا شویم: ویتامین ای هلث برست

منابع ویتامین E

انواع ماهی ها به ویژه ماهی های چرب، روغن آفتابگردان، زیتون، ذرت، آجیل های خام مانند فندق، پسته، بادام، گردو، اسفناج، انواع کلم، سویا و سیب زمینی سرشار از ویتامین E هستند. به غیر از ماهی،" سبوس گندم" مهمترین منبع سرشار از ویتامین E است. هلو و مارچوبه نیز به طور نسبی حاوی این ویتامین هستند. جوانه گندم تازه نیز سرشار از این ویتامین است. یادمان باشد برای دریافت ویتامینE لازم است شیوه پخت غذاها درست و اصولی باشد. مثلا ماهی را باید به صورت بخارپز طبخ کرد.

منبع: سلامانه

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید