همه چیز درباره چای سبز

تفاوت بین چای سبز و سیاه ناشی از فرایند ساخت و تولید است. چای سیاه تحت فرایند تخمیر قرار می گیرد که طی این فرایند، رنگ و طعم آن تغییر می کند ضمن اینکه چای سبز بدون فرآوری بوده و رنگ خود را حفظ می کند. چای سبز در مکان های مرتفع بخصوص مناطق کوهستانی آسیای شرقی رشد می کند. برگ های چای سبز با دست چیده می شوند و چای هایی که با دست چیده و برداشت می شوند، تلخی کمتری داشته و مزه شیرین تر و بهتری دارند. عوامل دیگری مثل اقلیم و خاک می تواند بر طعم و مزه چای تاثیر بگذارد. سنچا (Sencha) مشهورترین چای سبز در ژاپن است. درجات متعددی از این چای وجود دارد که می تواند بر قیمت و کیفیت آن تاثیرگذار باشد. برگ های سنچا ابتدا بخار می شوند و سپس شکل می گیرند. چای سنچا یک چای سبز/ زرد روشن با طعم شیرین و قابض است. 
ماچا از برگ های چای سبز که در سایه رشد کرده، بدست می آید. برگ های این چای دارای مقدار زیادی کلروفیل هستند که به چای، رنگ سبز می دهد. برای آنکه چای ماچا درست کنیم، ابتدا کل برگ ها ساییده می شود و به پودر تبدیل می شود. سپس این پودر با آب جوش مخلوط می شود و به آرامی همزده می شود و سپس مصرف می شود. طعم این چای شیرین بوده و امروزه به دسرها و نوشیدنی های شیرین افزوده می شود.    
 

چای سبز     

با چای سبز آشنا شویم

هنگام خرید چای سبز به چه نکاتی باید توجه کرد؟

این چای را می توان به صورت برگ های تازه یا به صورت کیسه ای که معمولا با طعم هایی مثل لیمو یا زنجبیل آمیخته شده، مصرف کرد. هنگام خرید برگ های چای، از برگ های کهنه و مانده خودداری کنید. همین اصل را باید درمورد دانه های قهوه نیز رعایت کرد. برگ چای باید از نوع درجه یک و اعلی باشد و برگ هایی که بیش از 4 ماه در انبار نگهداری شده اند، تازگی لازم را ندارند. بعد از خرید چای، برگ های آن را در یک ظرف دربسته و در جای خشک و خنک نگه دارید تا از واکنش هایی که می تواند میزان موادمغذی چای و طعم و بوی آن را تغییر دهد، جلوگیری شود. 

چگونه چای سبز را آماده کنیم؟

چایی که استفاده می کنید، دما و زمان دم کردن آن همگی بر سطح آنتی اکسیدان چای تاثیر دارند. دمای گرم و دمای محیط بهترین دما برای حفظ و ماندگاری آنتی اکسیدان هاست. اجازه دهید آب جوش قبل از ریختن روی برگ های چای اندکی خنک شود و سپس اجازه دهید تا برگ های چای در آب به مدت 2 تا 3 دقیقه خیس بخورد.  

آیا چای سبز می تواند بر سطح آهن تاثیر بگذارد؟

این چای همانند همه چای ها حاوی تانین است. تانین می تواند در جذب آهن تداخل ایجاد کند بنابراین سعی کنید چای را با یک وعده غذای غنی از آهن مصرف نکنید و دستکم یک ساعت قبل از نوشیدن چای و بعد از یک وعده غذای غنی از آهن فاصله بگذارید.   

مطالعه بیشتر: خواص چای سبز برای سلامتی چیست؟

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: bbcgoodfood

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید