فواید ورزش برای دیابت

از فواید ورزش برای دیابت می توان به کاهش قند خون و سبک زندگی سالم اشاره کرد. فعالیت بدنی و تمرینات ورزشی نکته کلیدی در مدیریت قند خون و حفظ سلامت عمومی در افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت می باشد، که به کنترل قند خون و HbA1c، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مدیریت وزن در این افراد کمک شایانی می کند.

فواید ورزش برای دیابت

توصیه های ورزشی برای افراد دیابتی با توجه به وضعیت سلامت و میزان کنترل قند خون متفاوت است. حال این سوال مطرح است که چه تفاوتی میان فعالیت بدنی و فعالیت ورزشی وجود دارد. فعالیت بدنی به کلیه حرکاتی اطلاق می شود که منجر به صرف انرژی می شود در حالی که فعالیت ورزشی، فعالیت بدنی برنامه ریزی شده و منظم است که در قالب ساختاری مشخص تعریف می شود.

inner2_22_15.jpg

فواید ورزش برای دیابت نوع 2

عالیت ورزشی به صورت روزانه و یا به گونه ای که بیش از دو روز بین جلسات ورزشی فاصله نباشد در بهبود عملکرد انسولین موثر است. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، فعالیت های هوازی و قدرتی به صورت توامان کمک شایانی به مدیریت قند خون می کند. در افراد با خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2، حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت ورزشی منظم و تغییر در شیوه زندگی شامل تغذیه مناسب به گونه ای که منجر به کاهش وزن 5-7 درصدی گردد از ابتلا به دیابت نوع 2 پیشگیری کرده و یا آن را به تعویق می اندازد.

فواید ورزش برای دیابت

فواید ورزش برای دیابت نوع 1

پاسخ قند خون به فعالیت بدنی و ورزشی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 براساس نوع فعالیت و زمان آن کاملا متغیر می باشد. مصرف کربوهیدرات مازاد و یا کاهش دوز انسولین دریافتی حین و بعد از فعالیت ورزشی حائز اهمیت می باشد. اندازه گیری منظم قند خون برای تعیین میزان کربوهیدرات و یا تنظیم دوز انسولین مورد نیاز ضروری است.

با چه قند خونی مجاز به ورزش کردن می باشیم؟

در صورتی مجاز به شروع فعالیت ورزشی می باشیم که قند خون بین mg/dl 250 mg/dl-90 باشد. اگر قند خون کمتر از mg/dl 90 باشد باید 30-15 گرم کربوهیدرات ساده پیش از شروع فعالیت ورزشی براساس سایز و فعالیت مد نظر مصرف شود. برای فعالیت هایی که کمتر از 30 دقیقه به طول می انجامند ممکن است نیازی به دریافت این مقدار کربوهیدرات نباشد. اگر قند خون بالاتر از mg/dl 250 باشد در اولین قدم تست کتون ادرار انجام شود و فعالیت ورزشی تا مدیریت قند خون و رسیدن آن به بازه مجاز انجام نشود.

آشنا شویم: قرص دیابتس نوتری پک ویواتیون

توصیه های کلی

اگر برنامه درمانی شما شامل تزریق انسولین می باشد، در صورتی که قصد ورزش کردن دارید، توصیه می شود انسولین در نواحی کمتر فعال تزریق شود و بهترین مکان ناحیه شکم می باشد. در هنگام انجام فعالیت های ورزشی، حتما مربی و یا همراه خود را از دیابتی بودن خود مطلع نموده و کارت شناسایی دیابت خود را همراه داشته باشید. به هیچ وجه تنها ورزش نکنید. جهت مراقبت از پاهای خود، انتخاب کفش ورزشی و جوراب مناسب ضروری بوده و بهداشت و معاینه منظم پاها حائز اهمیت است.

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید