خواص اینوزیتول چیست؟

اینوزیتول یک کربوهیدرات است که در بدن، غذا و مکمل های غذایی یافت می شود. اشکال مختلفی از این مولکول وجود دارد و هر یک از آنها ساختار شیمیایی مشابه گلوکز دارند. خواص اینوزیتول قابل توجه است چرا که در بسیاری از فرآیندهای بدن نقش دارد. مکمل های اینوزیتول ممکن است به درمان بیماری های خاص از جمله برخی اختلالات اضطرابی و باروری کمک کند.

خواص اینوزیتول

اینوزیتول به خاطر خواص زیادی که دارد به عنوان یک ویتامین دسته بندی شده است. در این مقاله 4 مزیت اینوزیتول بررسی شده است.

1. کاهش اضطراب با تأثیر بر سروتونین

اینوزیتول بر تولید انتقال دهنده های عصبی که مسئول انتقال اطلاعات در مغز هستند، تأثیر می گذارد. سروتونین یکی از انتقال دهنده های عصبی مهم است که تحت تأثیر اینوزیتول قرار می گیرد. این مولکول نقش های زیادی در بدن دارد و در رفتار و خلق و خو موثر است. محققان اثر مکمل های اینوزیتول بر فرایندهای ناشی از سروتونین را که شامل اختلالات اضطرابی مانند اختلال هراس، اختلال وسواسی اجباری (OCD) و استرس پس از سانحه (PTSD) مورد بررسی قرار داده اند. چندین مطالعه نشان داده اند که اینوزیتول ممکن است تعداد حملات عصبی را در مبتلایان به اختلالات پنیک کاهش دهد. مطالعه ای در افراد مبتلا به OCD نشان داد که 18 گرم اینوزیتول در روز علائم آنها را بهبود می بخشد. با این حال، تحقیقات اندکی که به بررسی اینوزیتول و PTSD پرداخته اند، هیچ مزیتی را نشان نداده اند. به طور کلی، اینوزیتول می تواند برای انواع خاصی از اختلالات اضطرابی مزایایی داشته باشد.

2. کنترل قند خون بابهبود حساسیت به انسولین

انسولین هورمونی است که برای کنترل سطح قند خون در بدن اهمیت دارد. مقاومت به انسولین، مشکلی در توانایی بدن برای پاسخ به انسولین است که با شرایطی مانند سندرم متابولیک مرتبط است. از اینوزیتول می توان برای تولید مولکول هایی که در عملکرد انسولین در سلول ها نقش دارند، استفاده کرد. بنابراین، اینوزیتول به دلیل پتانسیل آن برای بهبود حساسیت به انسولین مورد بررسی قرار گرفته است. یک مطالعه شش ماهه روی 80 زن یائسه مبتلا به سندرم متابولیک نشان داد که مصرف 4 گرم اینوزیتول در روز حساسیت به انسولین، فشار خون و سطح کلسترول را بیش از دارونما بهبود می بخشد. تحقیقات دیگر در زنان مبتلا به دیابت بارداری نیز فواید اینوزیتول را برای افزایش حساسیت به انسولین و کنترل قند خون نشان داده است. علاوه بر این، اینوزیتول ممکن است عملکرد انسولین را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بهبود بخشد.

خواص اینوزیتول یا ویتامین B8 چیست؟
 
 

3. نقش اینوزیتول در درمان ناباروری زنان

سندرم تخمدان پلی کیستیک زمانی رخ می دهد که بدن مقادیر غیرطبیعی بالایی از هورمون های خاص تولید می کند. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چندین بیماری و مشکلات ناباروری هستند. مشکلات مربوط به حساسیت به انسولین ممکن است یکی از دلایل کاهش باروری در زنان مبتلا به PCOS باشد. از آنجایی که اینوزیتول ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد، به عنوان یک درمان بالقوه مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعات نشان داده اند که اینوزیتول ممکن است برای بهبود عملکرد تخمدان ها و باروری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مفید باشد. این مطالعات معمولا از دوزهای 2 تا 4 گرم در روز استفاده کرده اند و فواید آن در زنان با وزن طبیعی، اضافه وزن و چاق دیده شده است. به طور کلی، تحقیقات نشان داده است که مکمل های اینوزیتول ممکن است نظم چرخه قاعدگی، تخمک گذاری و باروری را در زنان مبتلا به PCOS بهبود بخشد.

4. کاهش علائم افسردگی

اینوزیتول به دلیل اثراتی که بر انتقال دهنده های عصبی در مغز دارد، به عنوان درمانی برای افسردگی بررسی شده است. برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف 12 گرم اینوزیتول در روز به مدت چهار هفته می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد. مطالعه دیگری گزارش داد که 6 گرم در روز افسردگی را در 9 نفر از 11 شرکت کننده بهبود می بخشد. با این حال، تحقیقات دیگر نشان داده است که افزودن اینوزیتول به داروهای استاندارد افسردگی علائم را بیشتر از داروها به تنهایی بهبود نمی بخشد. علاوه بر این، اینوزیتول در کاهش افسردگی در افرادی که قبلا به داروهای استاندارد پاسخ نداده اند، مؤثر نبوده است.

با مکمل های حاوی اینوزیتول آشنا شوید: قرص هیر ایکس ویواتیون

سایر مزایای اینوزیتول

خواص اینوزیتول از چندین جهت دیگر مورد بررسی قرار گرفته است، از جمله:

کاهش وزن: این مکمل ممکن است باعث کاهش اندکی در وزن زنان مبتلا به PCOS شود.
چربی خون: در برخی مطالعات بهبود پروفایل چربی خون نظیر کلسترول گزارش شده است.
فشار خون: چندین مطالعه کاهش اندک فشار خون را در زنان مبتلا به PCOS گزارش کرده‌اند.

قرص اینوزیتول

اینوزیتول به شکل قرص یا کپسول و تحت عنوان مکمل برای درمان برخی بیماری ها مانند تنبلی تخمدان موجود است و افراد می توانند قرص اینوزیتول را که در دوزهای مختلف وجود دارد را خریداری کرده و استفاده کنند.

میواینوزیتول چیست؟

میواینوزیتول حالت طبیعی اینوزیتول است که در میوه ها و سبزی ها وجود دارد و افراد می توانند ازآن استفاده کنند.

عوارض اینوزیتول

اینوزیتول به طور طبیعی در بدن و در انواع غذاها یافت می شود اما بیشترین میزان در لوبیا، میوه ها، آجیل و غلات دیده می شود. مقدار به دست آمده از غذا بسته به ترکیب رژیم غذایی می تواند از کمتر از 1 گرم تا چند گرم متغیر باشد. زمانی که به عنوان مکمل غذایی مصرف شود، ایمنی بسیار خوبی دارد. در مطالعات تحقیقاتی، دوز آن از حدود 2 تا 18 گرم در روز متغیر بوده است. در دوزهای بالاتر 12-18 گرم، برخی عوارض جانبی خفیف گزارش شده که شامل تهوع، استفراغ، درد و ناراحتی معده و نفخ است. با این حال، به نظر می رسد که کاهش اندک دوز اینوزیتول باعث بهبود این علائم می شود. مکمل های اینوزیتول حتی با دوزهای حدود 4 گرم در روز در زنان باردار هیچ اثر نگران کننده ای ندارد.

گردآورنده: نگار رفیعی (کارشناس ارشد تغذیه)
منبع:healthline

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید