کاهش وزن

بهترین شیوه کاهش وزن آهسته و پیوسته است که در آن عادت‌های غذایی تغییر کند، غذاهای کم کالری و سبزی و میوه بیشتر مصرف شود و فست فود مصرف نشود. بررسی‌ها نشان داده است کاهش وزن شدید در زمان کوتاه به بدن آسیب می‌رساند و احتمال برگشت به وزن قبلی هم بیشتر است. کاهش وزن انگیزه می‌خواهد. علت اصلی موفقیت افرادی که وزن کم می‌کنند این است که انگیزه لازم و کامل در آنها ایجاد شده است. ممکن است فرد توسط پزشک، دوستان، بستگان و اطرافیان مشورت‌ها و کمک‌هایی بگیرد اما مهم‌ترین نکته این است که خود فرد به این نتیجه برسد که باید وزن کم کند و انگیزه لازم در او ایجاد شود.
انگیزه می‌تواند درونی یا بیرونی باشد. معمولا افراد با انگیزه‌های بیرونی مانند پادرد،‌ کمردرد،‌ بالا رفتن فشار خون، تنگی نفس، اختلالات خواب و مشکلات قلبی و عروقی به فکر کاهش وزن می‌افتند و وقتی به مرور زمان به دلیل اختلالات عادتی مانند پرخوری دچار مشکل جدی می‌شوند برای کاهش گرفتاری‌ها و بیماری‌ها به پزشک مراجعه می‌کنند و چون متوجه می‌شوند علت مشکلاتشان افزایش وزن است و باید وزن کم کنند برای کاهش وزن اقدام می‌کنند. گاهی نیز وقتی فرد می‌بیند به دلیل افزایش وزن توانایی‌اش کم می‌شود و نمی‌تواند کارهایی مانند بالا رفتن از پله و کوهنوردی که قبلا انجام می‌داد را انجام دهد یا ممکن است به عنوان فرد چاق مورد تمسخر دیگران قرار بگیرد و ارتباطات اجتماعی‌اش کم شود با انگیزه درونی به کنترل خود و کاهش وزن تمایل پیدا می‌کند. اگر ما انگیزه لازم برای انجام کاری را داشته باشیم به بهترین شکل آن را انجام خواهیم داد.

یک انگیزه قوی برای کاهش وزن

من همیشه برای بیماران این مثال را می‌زنم که اگر در مسابقه دو شرکت کنید و بخواهید تند بدوید حداکثر 6 کیلومتر در ساعت می‌دوید ولی اگر در موقعیتی قرار بگیرید که یک حیوان وحشی شما را دنبال کند احتمالا رکورد ماراتن را هم می‌شکنید! انگیزه‌ای که موجب تصمیم‌سازی در فرد می‌شود خیلی مهم است. سلامت خود فرد، حرف مردم، موقعیت خاصی که برای فرد پیش آمده یا حرفی که زده است بسته به اینکه موضوع برای خود فرد چقدر اهمیت دارد می‌تواند ایجاد انگیزه کند. افرادی که مدت طولانی اضافه وزن داشته‌اند خودشان می‌دانند چاقی چه عوارضی دارد و حداقل عوارض ملموس را بیش از هر کسی احساس می‌کنند. طبیعی است که هرچقدر سن بالاتر برود چاقی عوارض بیشتری ایجاد خواهد کرد و به سیستم تنفسی و قلب و عروق آسیب می‌رساند.

کاهش وزن

بدون استرس باشید

خیلی افراد رژیم را شروع می‌کنند اما بعد از مدت کوتاهی به دلیل سخت و غیرقابل اجرا بودن رژیم غذایی آن را رها می‌کنند و دوباره به وزن قبلی برمی‌گردند. به نظر می‌رسد علاوه بر رژیم غذایی، ورزش و فعالیت فیزیکی هم می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد. گاهی نیز استرس در ایجاد چاقی موثر است. بیشتر مراجعان چاق و دارای اضافه وزنی که استرس دارند اعلام می‌کنند که با خوردن استرس‌شان کم می‌شود و احساس لذت می‌کنند. این حالت شرطی‌سازی موجب می‌شود خوردن ادامه پیدا کند و چاقی تشدید شود. بنابراین اگر افراد زمینه استرسی دارند لازم است با مراجعه به مشاور و روان‌پزشک برای کم کردن و کنترل عوامل استرس‌زا اقدام کنند.

کاهش وزن تدریجی

توصیه دیگر این است که به تدریج وزن کم کنند. بدن تحمل کاهش وزن شدید و ناگهانی در زمان کوتاه را ندارد. بررسی‌ها نشان داده است کاهش وزن شدید در زمان کوتاه به بدن آسیب می‌رساند و احتمال برگشت به وزن قبلی هم بیشتر است. محدودیت شدید ممکن است نهایتا به عطش و اشتیاق به مصرف و خوردن غیرقابل کنترل منجر شود. بهترین شیوه کاهش وزن آهسته و پیوسته است که در آن عادت‌های غذایی تغییر کند، غذاهای کم کالری و سبزی و میوه بیشتر مصرف شود و فست فود مصرف نشود. در این صورت ذائقه بعد از مدتی تغییر می‌کند. همچنین بررسی‌ها نشان داده است طعم غذا برای افراد چاق لذیذتر از سایر افراد است و یک تا یک سال و نیم طول می‌کشد تا ذائقه‌ شان تغییر کند.

بیشتر بدانیم: همه راه های کاهش وزن

خاطرات چاقی را مرور کنیم

افرادی که وزن کم می کنند بعد از مدتی به مرور زمان مشکلات را فراموش می‌کنند و دوباره شروع به خوردن می‌کنند. به همین خاطر ما توصیه می‌کنیم عکس‌ها و آزمایشات زمان چاقی را مرور کنند و با گفتن فواید کاهش وزن به افرادی که وزن بالا دارند انگیزه‌شان را حفظ و از افزایش وزن مجدد پیشگیری کنند. بررسی‌ها نشان داده است امکان کاهش وزن در افرادی که چند بار وزن کم کرده‌اند نسبت به افرادی که برای با اول وزن کم می‌کنند کمتر است. برای اینکه تصمیم افراد عوض نشود و بتوانند برنامه غذایی‌شان رعایت کنند و فعالیت فیزیکی منظم داشته باشند توصیه می‌کنیم که عکس‌های زمان چاقی‌‌شان را جایی در معرض دید بگذارند و مشکلات زمان چاقی را روی کاغذی یادداشت کنند و روزی چند بار نگاه کنند تا برایشان یاداوری شود زمانی که چاق بوده‌اند چه مشکلات و مسایلی داشته‌اند. این کار حتی به افرادی که اضافه وزن دارند و عواقبی متوجه‌شان است کمک می‌کند بتوانند از لذت موقت و کوتاهی که با غذا خوردن احساس می‌شود بگذرند. یک ضرب المثل انگلیسی می‌گوید غذا 60 ثانیه بیشتر در دهان نمی‌ماند ولی 60 سال باید عوارض غذایی که به شکل چربی به بدن‌تان اضافه می‌شود را همراه خود بکشید.
بنابراین یک حساب و کتاب ساده نشان می‌دهد که کنترل وزن چقدر می‌تواند در حفظ سلامت موثر باشد. باز هم تاکید می‌کنم اگر خود فرد به این نتیجه برسد و انگیزه لازم در او ایجاد شود قطعا دیگر دوست ندارد تجربیات تلخی که ناشی از افزایش وزن بوده است دوباره در او ایجاد شود.

منبع: سلامانه

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید