گرمازدگی کودکان

معمولا گرمازدگی کودکان سریعتر از بزرگسالان رخ می دهد. مواقعیکه دمای محیط بسیار بالاست و هوا به قدر کافی تهویه و جابه جا نمی شود مرکز سیستم تنظیم درجه حرارت بدن در هیپوتالاموس مغز از کار می افتد و بطور خودکار افزایش جریان خون به سمت پوست و گشاد شدن عروق سطحی منجر به تعریق می شود. اگر درجه حرارت هوا خیلی بالا باشد، بدن قادر به خنک کردن پوست از طریق تعریق نخواهد بود، بخصوص مواقعیکه مقداری از مایعات بدن دفع شده باشد، حجم خون کم و درجه حرارت بدن افزایش می یابد. به همین دلیل شیرخواران بدلیل وزن کم و کم بودن حجم مایع موجود در خونشان بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند. از طرفی شیرخواران بیشتر از بزرگسالان تنفس می کنند، بنابراین گرمای بیشتری از بدنشان خارج می شود و دمای بدن افزایش می یابد که در پی آن تب و ناراحتی های رفتاری بروز می کند. در صورتیکه گرما بیشتر شود، شیرخوار بدلیل تشنگی به شدت گریه می کند. در پی این حالت ممکن است شاهد بروز خشکی پوست، گودرفتگی و سیاهی زیر چمان شیرخوار باشید.

گرمازدگی کودکان

درمان گرمازدگی کودکان

در صورت بروز چنین حوادثی ابتدا باید لباس های شیرخوار را از تن او درآورده، او را به فضایی خنک ببرید و بدنش را با آب ولرم یا حوله مرطوب خنک شست و شو دهید. آب نباید خیلی سرد باشد زیرا باعث انقباضات عضلات می شود و تنفس را برایش سخت می کند. پارچه مرطوب خنک را روی بدن، گردن و اندام های او قرار دهید و اندام تحتانی را بالا ببرید تا خون به جریان افتد و به مغز برسد. در صورتیکه شیرخوار هوشیار است، به او مایعات خنک بدهید و در صورتیکه هوشیار نیست، هر چه سریعتر او را نزد پزشک ببرید. کنترل درجه حرارت بدن باید هر 10 دقیقه یک بار انجام شود. در صورتیکه دمای بدن کاهش نیابد و حالات نوزاد طبیعی نباشد، باید به پزشک مراجعه کرد. درمان بر حسب شدت گرمازدگی کودکان انجام می شود. در مواقعی که گرمازدگی کودکان شدید باشد، درمان اورژانسی است زیرا به علت اختلالات الکترولیتی سدیم و پتاسیم در شیرخواران که بدلیل کمبود آب و کمبود وزن ایجاد می شود، احتمال عوارض مغزی و قلبی بیشتر است.

آشنا شویم با مکمل پروبیوتیک او آر اس : ساشه اُپتی کیدز ویواکیدز

پیشگیری از گرمازدگی کودکان

بدن یک شیرخوار از 70 درصد آب تشکیل شده است، بنابراین برای جلوگیری از بروز گرمازدگی کودکان هوای گرم تابستان باید بطور مرتب به او آب و مایعات بنوشانید و نباید منتظر تشنگی و درخواست او بمانید. بهتر است در هوای گرم تابستان بخصوص ساعت 11 صبح تا 4 بعد از ظهر لباس شیرخواران کم و اغلب نخی باشد. اگر او را بیرون می برید، کلاهی بر سر او بگذارید که خیلی به سرش نچسبد ولی از تابش مستقیم نور خورشید به صورت و سرش جلوگیری کنید. اگر قصد بیرون رفتن با اتومبیل را دارید، ابتدا دمای داخل اتوموبیل را تنظیم کرده، بعد شیرخوار را درون آن بگذارید. همراه خود بطری آب داشته باشید و اگر هوا گرم بود مرتب پیشانی، موها و گردن شیرخوار را مرطوب کنید. بهتر است دو پنجره جلو را هم باز بگذارید. بهترین زمان برای سفر کردن به همراه یک شیرخوار صبح زود یا شب است اما اگر مجبورید در طول روز حرکت کنید، هر 2 ساعت توقف کرده، از ماشین پیاده شوید و در سایه استراحت کنید و به شیرخوار شیر یا نوشیدنی بدهید. هرگز او را در اتومبیل تنها نگذارید حتی اگر خواب است یا در سایه پارک کرده اید. گاهی درجه حرارت ماشین به 70 درجه هم میرسد. بیرون رفتن بین ساعات 12 تا 16 اصلا درست نیست. بردن کودک زیر 1 سال به ساحل دریا در فصل تابستان نیز کار عاقلانه ای نیست.
سعی کنید در روزهای گرم تابستان هر روز صبح برای چند دقیقه پنجره های اتاق شیرخواران را باز کرده و کولر را روشن کنید تا هوا کمی خنک شود، بعد پرده ها را بکشید تا آفتاب به درون اتاق نتابد و خنک بماند. توجه داشته باشید که درجه حرارت بالای بدن و تب یا پوشاندن زیاد می تواند باعث بروز گرمازدگی شود. بنابراین در مواقعی که شیرخوار تب دارد با پاشویه خنک و مصرف استامینوفن درجه حرارتش را پایین بیاورید.

منبع: سلامانه

دیدگاه و نظرات

نیما
ممنون

ارسال دیدگاه جدید