پیشگیری از آنفولانزا

بهترین راه پیشگیری از آنفولانزا ، واکسینه شدن سالانه است اما برخی عادات خوب بهداشتی مثل جلوی دهان را گرفتن هنگام سرفه کردن، شستشوی مرتب دست می تواند جلوی سرایت بیماری ها و پیشگیری از بیماری های تنفسی مثل آنفلوآنزا را بگیرد. از داروهای ضدویروس آنفولانزا می توان برای درمان و پیشگیری از این بیماری استفاده کرد. در زیر نکاتی وجود دارد که می تواند به حفاظت و مراقبت از خود و دیگران در برابر ویروس آنفلوآنزا و جلوگیری از سرایت این بیماری کمک کند.

پیشگیری از آنفولانزا با واکسن

واکسن آنفلوآنزای فصلی به جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا که یک بیماری شایع فصلی است، کمک می کند.

الف) خودداری از تماس نزدیک:
از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید. زمانی که بیمار هستید، از دیگران فاصله بگیرید تا آنها به این بیماری مبتلا نشوند.

ب) تا زمانی که بیمار هستید، در خانه بمانید.
درصورت امکان از رفتن به محل کار، مدرسه و یا ماموریت خودداری کنید و در خانه بمانید. این کار مانع سرایت بیماری به دیگران می شود.

پیشگیری از آنفولانزا

پ) جلوی دهان و بینی را بگیرید. 
هنگام سرفه یا عطسه، جلوی دهان و بینی را با یک دستمال بپوشانید که اینکار از سرایت بیماری به دیگران جلوگیری می کند. آنفلوآنزا و سایر بیماری های ریوی خطرناک مثل ویروس RSV، سیاه سرفه و بیماری شدید و مزمن ریوی (SARS) از طریق سرفه، عطسه یا دستان آلوده سرایت می کنند.

ت) شستشوی دست:
شستشوی مرتب دست ها از ابتلا به بیماری ها پیشگیری می کند. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از مواد ضدعفونی کننده الکلی استفاده کنید.

ث) عدم تماس دست به چشم، بینی یا دهان:
 ویروس ها غالبا زمانی پخش می شوند که فرد با اشیای آلوده به ویروس تماس داشته باشد و همان دست ها را به چشم، بینی یا دهان بزند.

ج) تمرین عادات خوب بهداشتی:
سطوح آلوده به ویروس در محل کار، مدرسه یا خانه را مرتبا نظافت و پاکیزه و ضدعفونی کنید. به میزان کافی استراحت کنید. تحرک داشته باشید و ورزش کنید. استرس را مدیریت و کنترل کنید. مایعات فراوان بنوشید و تغذیه خوب و کافی داشته باشید.

مداخله های غیردارویی(NPI):
اقدامات پیشگیرانه مثل مداخله های غیردارویی به غیر از واکسینه شدن یا مصرف دارو، اقداماتی است که مردم و جوامع می توانند برای جلوگیری از سرایت بیماری های واگیرداری مثل آنفولانزا انجام دهند.

آشنا شویم: قرص جوشان ویتامین سی ویتافیز پلاس

پیشگیری از آنفولانزا در مدرسه

اجرای طرح یا برنامه مراقبتی در مدرسه و مهدکودک همزمان با شیوع آنفلوآنزا یا بیماری های واگیردار و یا واکسینه کردن کودکان و دانش آموزان در مدرسه در برابر ویروس آنفولانزا. نظافت، پاکسازی و ضدعفونی کردن مرتب اشیا و سطوحی که کودکان و دانش آموزان با آنها تماس دارند. کودکان و دانش آموزان باید مجهز به دستمال، صابون، دستمال کاغذی، مواد ضدعفونی کننده و شوینده های الکلی باشند. جداکردن دانش آموزان بیمار از افراد سالم و مراقبت از آنها تا زمانی که بتوانند به خانه بروند.

پیشگیری از آنفولانزا در محل کار

اجرای طرح یا برنامه مراقبتی همزمان با شیوع آنفولانزا یا بیماری های واگیردار و واکسینه شدن کارکنان در برابر ویروس آنفولانزا در محل کار مهم است. پاکسازی و ضدعفونی کردن مرتب اشیا و سطوح نظیر دستگیره در، صفحه کلید و تلفن برای پیشگیری از سرایت بیماری ضروری است. محل کار باید مجهز به دستمال، صابون، دستمال کاغذی، مواد ضدعفونی کننده یا شوینده های الکلی باشد. هنگامی که بدلیل بیماری مجبور به ترک محل کار و استراحت در خانه هستید، دوستان یا همکاران خود را نسبت به انجام وظایف و مسئولیت هایی که دارید، آگاه کنید. در صورتی که در محل کار دچار بیماری شدید، فورا به خانه بروید و استراحت کنید.

منبع: cdc

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید