ویتامین E

مقدار ویتامین E در رژیم غذایی امریکایی ها کمتر از حد توصیه شده است. با این وجود افراد سالم به ندرت علایم کمبود ویتامین ای را نشان می دهند، اما کمبود این ویتامین با برخی بیماری ها که در آن چربی به درستی هضم یا جذب نمی شود، ارتباط دارد. به عنوان مثال بیماری کرون، فیبروز کیستیک و بیماری های نادر ژنتیکی مثل آبتالیپوپروتئینوما و آتاکسیا با کمبود ویتامین ای (AVED) ارتباط دارند. سیستم گوارش برای جذب و هضم چربی نیاز به ویتامین ای دارد. کمبود ویتامین E باعث آسیب به عضله و عصب و درنهایت بی حس شدن دست و پا، عدم کنترل حرکات بدن، ضعف عضلات و مشکلات چشمی می شود. علامت دیگر کمبود ویتامین ای، ضعیف شدن سیستم ایمنی است.
 

برخی اثرات ویتامین E بر سلامت بدن

دانشمندان در حال مطالعه اثرات ویتامین ای بر سلامت بدن هستند. دراینجا به برخی از این تحقیقات اشاره می کنیم.

بیماری قلبی

برخی مطالعات به رابطه مصرف زیاد مکمل های ویتامین E و کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونری قلب اشاره کردند اما بهترین تحقیق به مزیت ویتامین ای برای سلامت بدن اشاره ای نکرد. افراد در این مطالعات به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (مصرف ویتامین ای) یا دارونما (قرص ساختنی فاقد ویتامین ای یا ترکیبات فعال) تقسیم شدند و نمی دانستند که چه قرصی را مصرف می کنند. به نظر می رسد که مکمل ویتامین ای باعث پیشگیری از بیماری قلبی و کاهش شدت بیماری نمی شود و یا تاثیری بر خطر مرگ و میر ناشی از این بیماری ندارد. دانشمندان نمی دانند که آیا مصرف زیاد ویتامین ای می تواند از قلب افراد جوان و سالم که در معرض خطر بیماری قلبی نیستند، محفاظت کند.

سرطان

اکثر تحقیقات نشان می دهند که ویتامین E به پیشگیری از سرطان کمکی نمی کند و حتی در برخی موارد می تواند مضر باشد. طبق مطالعات، دوز بالای ویتامین ای، خطر ابتلا به سرطان کولون و سینه را کاهش نمی دهد. نتیجه یک مطالعه بزرگ نشان داد که مصرف مکمل ویتامین ای با دوز 180 میلی گرم یا 400 واحد به مدت چندسال، خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش می دهد. دو مطالعه که روی مردان و زنان میانسال به مدت 7 سال انجام شد، نشان داد که مصرف زیاد ویتامین ای (با دوز 201 تا 268 میلی گرم یا 300 تا 400 واحد) از ابتلا به سرطان پیشگیری نمی کند. با این حال نتیجه یک مطالعه نشان داد که بین استفاده از مکمل ویتامین ای به مدت 10 سال یا بیشتر و کاهش خطر ابتلا به سرطان مثانه ارتباط وجود دارد. مکمل ویتامین ای و سایر آنتی اکسیدان ها می توانند با داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی تداخل داشته باشند. بیماران تحت درمان قبل از مصرف ویتامین ای یا سایر مکمل های آنتی اکسیدان بخصوص دوز بالا باید با پزشک یا آنکولوژیست مشورت کنند.

ویتامین E

بیماری های چشمی

تحلیل ماکولار مرتبط با سن (AMD) یا از دست دادن قوه بینایی در افراد مسن و آب مروارید جزو شایعترین دلایل از دست دادن قوه بینایی در افراد مسن محسوب می شود. نتایج پژوهش در مورد تاثیر ویتامین ای بر پیشگیری از این بیماری ها یکدست و هماهنگ نیست. در بین افرادی با AMD که در معرض خطر ابتلا به AMD پیشرفته هستند، مصرف دوز بالای ویتامین ای به همراه سایر آنتی اکسیدان ها، مکمل های روی (زینک) و مس می تواند سرعت از دست دادن قوه بینایی را کاهش دهد.

قوای ذهنی

بیشتر مطالعات، این موضوع را مورد تحقیق قرار دادند که آیا مکمل ویتامین E می تواند سالمندان و افراد مسن را به لحاظ ذهنی هوشیار و فعال کند و از افت قوای ذهنی و بیماری آلزایمر پیشگیری کند. تاکنون برخی شواهد نشان دادند که مصرف مکمل ویتامین ای می تواند به سلامت مغز افراد سالم یا افرادی با اختلال خفیف قوای ذهنی کمک کند.

آشنا شویم: ویتامین E هلث برست

آیا ویتامین E می تواند مضر و خطرناک باشد؟

خوردن ویتامین ای موجود در موادغذایی خطرناک یا مضر نیست. با این حال دوز بالای مکمل ویتامین ای می تواند خطر خونریزی (با کاهش روند انعقاد خون بعد از آسیب یا جراحت) و خونریزی شدید مغزی (معروف به سکته مغزی) را افزایش دهد. به همین دلیل بیشترین دوز ویتامین ای طبیعی و سنتتیک برای بزرگسالان 1100 میلی گرم است که این دوز معادل 1500 واحد ویتامین ای طبیعی و 1100 واحد ویتامین ای ساختنی است. همچنین بیشترین دوز ویتامین ای برای کودکان، کمتر از دوزی است که برای بزرگسالان توصیه شده است. برخی تحقیقات نشان می دهند که مصرف مکمل ویتامین ای حتی کمتر از حد تعیین شده می تواند مضر و خطرناک باشد. به عنوان مثال نتیجه یک مطالعه نشان داد مردانی که روزانه 400 واحد یا 180 میلی گرم ویتامین ای سنتتیک مصرف می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند.

تداخلات دارویی با ویتامین E

مکمل ویتامین E می تواند در مصرف سایر داروها تداخل و اختلال ایجاد کند. می تواند خطر خونریزی در افرادی که داروی ضدانعقاد یا ضدپلاکت مصرف می کنند مثل وارفارین (کومادین) را افزایش دهد. ویتامین ای به همراه سایر آنتی اکسیدان ها (ویتامین ث، سلنیوم و بتاکاروتن) می تواند اثرات دو داروی محافظ قلب (استاتین و نیاسین) را کاهش دهد و بر سطح کلسترول خون تاثیر بگذارد. مصرف مکمل های آنتی اکسیدان در بیماران تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی می تواند اثربخشی درمان ها را تغییر دهد. در مورد مصرف هرگونه مکمل های غذایی و داروها با پزشک، داروخانه یا سایر مراقبین سلامت مشورت کنید. این افراد، شما را نسبت به تداخلات دارویی و مکمل های بدون نسخه و همچنین داروهایی که در جذب، استفاده و یا تجزیه موادمغذی اختلال ایجاد می کنند، آگاه و مطلع می سازند.

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: ods

دیدگاه و نظرات

ناشناس
سلام قرص جویدنی ویتامین ای ۱۰۰ رو میشه روزی دو تا خورد؟‌ چون من تو بلع قرص مشکل دارم میجوم قرص رو، باید ۴۰۰ بخورم که نمیتونم.
پوراطب گستر
با سلام بله می شود دو عدد در روز استفاده کرد.
Hamid
سلام خسته نباشید من برای ریزش مو ویتامین e400 مصرف میکنم . هرچند روز باید مصرف کنم؟
پوراطب گستر
با سلام ویتامین ای تاثیر زیادی در ریزش مو ندارد و استفاده زیاد آن می تواند موجب مسمومیت شود.
علی
من ورزشکارم هفته ای دو میل ویتامین E تزریق میکنم آیا برای من ضرری ندارد
پوراطب گستر
با سلام برای چه هدفی ویتامین ای تزریق می کنید؟
حسین
سلام من یه قرص ویتامین ای۴۰۰ دادم پدرم تکرر ادرار پیدا کرده باید چیکار کنم خوب شن؟؟
پوراطب گستر
با سلام ویتامین ای چنین اثری ندارد.
رادین
من روزی دو عدد فرتیل اید .یک عدد کیوتن سلنیوم ال کارنتین ویتامین cاستفاده میکنم لازمه در کنارش ویتامین e۴۰۰ استفاده کنم چون تو تمام این داروها ویتامین eهست دوز مصرفی روزانه ویتامین eچقدر است برای بهبود باروری مننون
پوراطب گستر
با سلام خیر دیگر نیاز نیست استفاده کنید

ارسال دیدگاه جدید