تغذیه ورزشکاران حرفه ای

تغذیه ورزشکاران حرفه ای اهمیت زیادی دارد. باید روزانه مقادیر مناسبی از تمام گروه های غذایی ( نان و غلات، شیر و مواد لبنی مثل ماست و پنیر، گوشت و مواد پروتئینی، میوه و سبزی) استفاده کنید. باید توجه کنیم کالری دریافتی ما متناسب با فعالیت های روزانه باشد و از مصرف بیش از حد و محدودیت بیش از حد مواد غذایی پرهیز کنیم. برای تامین نیاز پروتئینی خود مقادیر مناسبی مواد پروتئینی متناسب با نیازتان مثل انواع گوشت های قرمز و سفید، تخم مرغ، شیر و فرآورده های لبنی، حبوبات و مغزها استفاده کنید و از مصرف بیش از حد مواد پروتئینی پرهیز کنید.

مواد غذایی در تغذیه ورزشکاران حرفه ای

اگر مواد پروتئینی به گونه ای مطلوب و همراه با غذاهای کربوهیدراتی مصرف شود بهتر است. مثلا استفاده خوراک عدسی با نان، خوراک لوبیا با نان، ماکارونی با گوشت، پروتئین های گیاهی مثل غلات و حبوبات را با هم مصرف کنید. برای داشتن یک الگوی غذایی مناسب باید به طور متعادل، متناسب و متنوع از تمام گروه های غذایی استفاده کنیم.

تغذیه ورزشکاران حرفه ای
 

نقش چربی در تغذیه ورزشکاران حرفه ای

بسیاری از افراد که فعالیت ورزشی دارند به بهانه تامین انرژی مقادیر زیادی چربی مصرف می نمایند. لذا چربی در بدن آنها به سرعت افزایش می یابد و باعث خستگی در هنگام تمرین و افزایش خطر آسیب دیدگی می شود. هم چنین افزایش مصرف چربی می تواند با خطر بیماری های قلبی-عروقی، دیابت و انواع سرطان ها همراه باشد. البته این به این معنی نمی باشد که دریافت چربی را به شدت محدود کنید. مقادیر مناسب چربی برای سلامت ضروری است. کاهش چربی دریافتی غذا برای کاهش وزن مناسب است اما نباید با جایگزین کردن کربوهیدرات فراوان جهت تامین انرژی صورت گیرد. توصیه می شود برای تامین چربی مورد نیاز از ماهی و روغن های مختلف گیاهی، انواع مغزها و دانه ها استفاده نمائید و در تهیه غذا ها از مصرف زیاد روغن و چربی و غذاهای سرخ شده و انواع سس ها و شیرینی های خامه ای در مقادیر زیاد اجتناب کنید.

آشنا شویم: پودر کراتین منوهیدرات ویواپاور

کلسیم در تغذیه ورزشکاران حرفه ای

ورزشکاران جوان نسبت به بقیه افراد احتیاج به کلسیم بیشتری برای تامین نیاز کلسیم در دوران رشدشان دارند که با راحتی می توانند با مصرف مواد لبنی آن را تامیین کنند. کلسیم مورد نیاز به راحتی با مصرف روزانه حداقل 2-3 لیوان شیر یا ماست و فرآورده های لبنی تامین می گردد و در شرایط طبیعی نیازی به دریافت مکمل نمی باشد.

inner2_22_13.jpg

نقش آب در تغذیه ورزشکاران حرفه ای

هنگام انجام فعالیت ورزشی، دمای بدن افزایش می یابد، مهمترین سیستم برای کنترل دمای بدن به وسیله عرق کردن تنظیم می شود. لذا برای این که سیستم کار خود را به خوبی ادامه دهد، باید آب از دست رفته در حین فعالیت ورزشی را کاملا جبران کنیم. باید توجه کنیم که تشنگی علامت خوبی برای جبران مایعات از دست رفته بدن نمی باشد، بنابراین باید برنامه منظمی برای دریافت مایعات بخصوص هنگام انجام فعالیت بدنی داشته باشید. دو ساعت قبل از ورزش یک یا دو لیوان مایعات بیاشامید و 15 دقیقه قبل از شروع ورزش یک لیوان دیگر نیز بنوشید. در طی ورزش نیز به منظور جایگزینی مایعات از دست رفته، دفع گرما و سموم از بدن و کاهش خستگی هر 15 تا 20 دقیقه، نصف لیوان تا 1 لیوان آب بنوشید. به منظور جبران مایعات اتلاف شده بدن، از مصرف زیاد چای و قهوه پرهیز کنید، چرا که این مواد باعث دفع بیشتر آب از بدن می شوند. برای تامین کامل نیاز مایعات بدن می توانید روزانه مقادیری آب میوه، لیموناد، نوشیدنی های سالم و غذاهایی که آب زیادی دارند مثل انواع میوه ( هندوانه، خربزه، طالبی، گرمک، هلو، مرکبات و ....) سبزی ها ( کاهو، خیار، گوجه فرنگی و ...) سوپ و آش استفاده کنید.

نویسنده: نازنین امتی

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید