فواید قرص زینک

زینک یا روی نه تنها یکی از فراوان ‌ترین مواد معدنی در بدن است، بلکه تقریبا در تمام جنبه ‌های سلامتی نقش کلیدی دارد. زینک به عنوان یک کوفاکتور برای بیش از 300 آنزیم مختلف مورد نیاز است. تحقیقات نشان می ‌دهند تقویت عملکرد سیستم ایمنی، تثبیت سطح قند خون و بهبود سلامت پوست، چشم‌ و قلب از فواید قرص زینک است.

فواید قرص زینک : قرص زینک برای چه چیزی خوب است؟

در این مقاله فواید قرص زینک و انواع و دوز پیشنهادی آن ها را به همراه خطرات و عوارض جانبی احتمالی آنها بررسی می کنیم.

درمان کمبود زینک

یکی از فواید قرص زینک اغلب برای کمک به درمان و پیشگیری از کمبود زینک است. اگرچه کمبود زینک شایع نیست، اما بدن قادر به تولید آن نیست و باید از رژیم غذایی تامین شود. افرادی که رژیم‌ غذایی محدود، اختلال در جذب مواد مغذی، یا وضعیت سلامت خاصی دارند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به کمبود زینک باشند. علائم کمبود زینک شامل ضعف سیستم ایمنی، ریزش مو، کم اشتهایی، اسهال و بهبود آهسته زخم است. مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های زینک سطح زینک را در خون افزایش می دهد. بر اساس یک مطالعه مروری، اکثر موارد کمبود زینک به راحتی به دنبال مصرف مکمل های حاوی زینک و اصلاح رژیم غذایی تصحیح می شود.

قرص زینک برای سرماخوردگی

بسیاری از داروهای بدون نسخه و داروهای طبیعی دارای زینک هستند که به دلیل توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با التهاب است. یک بررسی نشان داد که قرص‌ های مکیدنی حاوی 80 تا 92 میلی‌گرم زینک ممکن است طول مدت سرماخوردگی را تا 33 درصد کاهش دهند. زینک همچنین ممکن است به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند، التهاب را کاهش می دهد و در برابر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت محافظت ایجاد کند. برخی شواهد نشان می‌ دهند که مصرف زینک حتی می‌ تواند از علائم برخی عفونت ‌های دستگاه تنفسی پیشگیری و طول مدت آنها را کاهش دهد.

فواید قرص زینک

کمک به تنظیم قند خون

نقش زینک در کنترل قند خون و ترشح انسولین به خوبی شناخته شده است. انسولین هورمونی است که مسئول انتقال قند از جریان خون به بافت‌ هاست. برخی تحقیقات نشان می دهند که زینک ممکن است به ثابت نگه داشتن سطوح قند خون و بهبود حساسیت بدن به انسولین کمک کند. یک بررسی گزارش داد که سطوح پایین زینک می تواند با اختلال در سطح قند خون و دیابت نوع 2 مرتبط باشد.

قرص زینک برای درمان آکنه

مکمل ‌های زینک اغلب برای بهبود سلامت پوست و درمان بیماری ‌های پوستی رایج مانند آکنه استفاده می ‌شوند. سولفات زینک برای کاهش علائم آکنه خفیف تا متوسط مفید است. بر اساس نتایج یک مطالعه مروری، افراد دارای آکنه نسبت به افراد دیگر زینک کمتری در بدن دارند و مصرف مکمل‌ زینک می ‌تواند تعداد جوش های التهابی در این بیماران را کاهش دهد. مکمل‌های زینک اغلب به سایر روش ‌های درمانی ترجیح داده می ‌شوند، زیرا نه تنها ارزان و موثر هستند بلکه با عوارض جانبی بسیار کمتری همراه می باشند.

کمک به بهبود سلامت قلب

برخی تحقیقات نشان می دهند که مصرف زینک می تواند چندین عامل خطر بیماری های قلبی را بهبود بخشد. حتی ممکن است سطوح تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش دهد. یک بررسی نشان داد که مکمل زینک باعث کاهش سطح کلسترول تام ، LDL (کلسترول بد) و تری گلیسیرید خون می شود.

با قرص های زینک آشنا شوید: قرص زینک مکس ویواتیون

انواع قرص زینک

هنگام انتخاب قرص زینک، حتما انواع آن را بررسی کنید.
زینک گلوکونات: یکی از رایج ترین املاح زینک است و اغلب در مکمل های تقویت سیستم ایمنی از آن استفاده می شود. از آنجایی که زینک گلوکونات یکی از در دسترس ترین و مقرون ‌به ‌صرفه ‌ترین املاح موجود است، می ‌تواند گزینه خوبی برای افزایش میزان مصرف زینک باشد.
استات زینک: مانند زینک گلوکونات، اغلب به منظور کاهش علائم و تسریع بهبودی به مکمل های تقویت سیستم ایمنی اضافه می شود.
سولفات زینک: سولفات زینک علاوه بر کمک به جلوگیری از کمبود زینک، شدت آکنه را نیز کاهش می دهد.
سیترات زینک: این مکمل به خوبی گلوکونات زینک جذب می شود اما طعم تلخ تری دارد.
پیکولینات زینک: بدن ممکن است پیکولینات زینک را بهتر از سایر انواع زینک، از جمله گلوکونات و سیترات جذب کند.
اوروتات زینک: این ملح از زینک ترکیبی از زینک و اسید اوروتیک می باشد و یکی از انواع رایج مکمل های زینک در دنیا است.

نحوه مصرف قرص زینک

اینکه چه مقدار زینک باید در روز مصرف کنید به رژیم غذایی و نوع مکملی که انتخاب می کنید بستگی دارد. مکمل ها می توانند حاوی مقادیر مختلفی از زینک عنصری (المنتال) باشند. به عنوان مثال، سولفات زینک از 23 درصد زینک عنصری تشکیل شده است، بنابراین 220 میلی گرم سولفات زینک حدود 50 میلی گرم زینک عنصری فراهم می کند. معمولا مقدار زینک عنصری در برچسب مکمل درج می شود و تعیین مقدار مصرف برای رفع نیازهای روزانه را آسان می کند. برای بزرگسالان، دوز توصیه شده روزانه معمولا 30-15 میلی گرم زینک عنصری است. این مقدار را می توان با از انواع غذاهای غنی از زینک مانند گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، غلات صبحانه غنی شده، آجیل، دانه ها، حبوبات و محصولات لبنی به دست آورد. به عنوان مثال، 85 گرم گوشت گاو حاوی 5.3 میلی گرم زینک است در حالی که انواع خاصی از غلات صبحانه حاوی حدود 2.8 میلی گرم در هر وعده هستند. دوزهای بالاتر قرص زینک ممکن است برای درمان بیماری هایی مانند آکنه، اسهال و عفونت های تنفسی استفاده شود. با این وجود، به دلیل عوارض جانبی بالقوه مرتبط با مصرف بیش از حد زینک، بهتر است از مصرف مقادیر بیش تر از 40 میلی گرم در روز پرهیز شود.

عوارض قرص زینک

اگرچه گاهی مکمل های زینک با عوارض جانبی نامطلوب مانند تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکمی در برخی افراد همراه هستند، این مکمل ها معمولا به خوبی تحمل می ‌شوند. بیش از ۴۰ میلی‌گرم زینک عنصری در روز می ‌تواند علائم شبه آنفولانزا مانند تب، سرفه، سردرد و خستگی ایجاد کند. زینک همچنین می ‌تواند توانایی بدن برای جذب مس را مختل و به طور بالقوه منجر به کمبود این ماده معدنی شود. علاوه بر این، مکمل‌ های زینک در جذب برخی آنتی‌ بیوتیک‌ ها تداخل ایجاد می کنند و در صورت مصرف همزمان، اثربخشی آنها را کاهش می ‌دهند. برای کاهش خطر عوارض جانبی، به دوز توصیه شده پایبند باشید و از مصرف مقادیر بیش تر از 40 میلی گرم در روز پرهیز نمایید. اگر پس از مصرف مکمل های زینک، عوارض جانبی تجربه کردید، دوز مصرفی را کاهش دهید. در صورت تداوم علائم، با پزشک مشورت کنید.

کلام آخر
زینک یک ماده معدنی ضروری است که نقش کلیدی در جنبه های مختلف سلامت ایفا می کند. مصرف روزانه 15 تا 30 میلی گرم زینک عنصری می تواند باعث بهبود ایمنی، سطوح قند خون و سلامت چشم، قلب و پوست شود. با این حال، مهم است که از مصرف مقادیر بیش از حد آن خودداری شود، زیرا مقادبر بالای زینک می تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی و علائم شبه آنفولانزا، کاهش جذب مس و کاهش اثر بخشی برخی آنتی بیوتیک ها شود.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع: healthline

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید