قرص ویتامین دی

قرص ویتامین دی می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند، کارکرد عضله را بهبود بخشد و از سلامت قلب حفاظت کند و به رشد مغز کمک کند. ویتامین دی می تواند خطر ابتلا به ام اس و افسردگی را کاهش دهد.

قرص ویتامین دی و سلامت استخوان

بدن برای جذب کلسیم و فسفر موجود در مواد غذایی نیاز به ویتامین D دارد تا بتواند استخوان های محکم و قوی را بسازد. کمبود ویتامین دی باعث تحلیل استخوان، کاهش تراکم استخوان و افزایش شانس شکستگی استخوان می شود. کمبود این ویتامین می تواند باعث راشیتیسم در کودکان و استئومالاسیا در بزرگسالان شود. علایم استئومالاسیا شامل ضعف و درد استخوان می باشد.

ویتامینD و دیابت

دیابت نوع 2 بیماری است که بدن بدرستی انسولین استفاده نمی کند و سطح قندخون از حد طبیعی بالاتر می رود. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ویتامین D می تواند به تنظیم سطح قندخون کمک کند. به علاوه ویتامین دی به جذب کلسیم کمک می کند و کلسیم نیز به کنترل قند خون کمک می کند. مطالعات نشان دادند که افراد با کمبود ویتامین دی بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در اواخر عمر هستند اما این رابطه هنوز مورد تایید قرار نگرفته است. برای تعیین اینکه آیا مکمل ویتامین دی می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

ویتامین دی و ام اس

بالا بودن سطح ویتامین دی با کاهش خطر ابتلا به ام. اس ارتباط دارد. اخیرا یک مطالعه نشان داد که ویتامین D می تواند سرعت پیشرفت بیماری ام. اس را کمتر کند، گرچه رابطه بین ویتامین دی و ام. اس هنوز مشخص نیست. به علاوه مشخص نیست که آیا کاهش سطح ویتامین دی باعث ابتلا به ام. اس می شود یا اینکه ویتامین دی نتیجه این بیماری است. ام. اس در مناطق شمالی استوا شایعتر است و این نشان می دهد که مقدار نورآفتابی که به بدن می تابد با احتمال ابتلا به ام. اس ارتباط دارد. بنابراین اگر سطح ویتامین D بالا باشد، افراد کمتر به ام. اس مبتلا می شوند. مصرف مکمل ویتامین دی می تواند برای بیماران ام. اس مفید باشد اما دوز آن هنوز تعیین نشده است.

قرص ویتامین دی و کاهش وزن

چاقی یکی از عوامل خطری است که با کاهش سطح ویتامین دی ارتباط دارد زیرا هرچه وزن بیشتر باشد، بدن به ویتامین دی بیشتری نیاز دارد. مطالعات نشان دادند که کمبود ویتامین D می تواند خطر چاقی را در اواخر عمر افزایش دهد. یک مطالعه کوچک نشان داد که زنان با کاهش سطح ویتامین دی، بیشتر مستعد اضافه وزن و چاقی هستند. ویتامین دی و کلسیم می توانند به عنوان سرکوب کننده اشتها محسوب شوند.

قرص ویتامین دی

کمبود ویتامین D و افسردگی

بین کاهش سطح ویتامین دی و افسردگی ارتباط وجود دارد اما مطالعات، نتایج ترکیبی را نشان دادند. از همین رو نیاز به تحقیقات بیشتری است. گیرنده های ویتامین دی در مغز با ابتلا به افسردگی ارتباط دارند. ویتامین D بخودی خود نمی تواند با افسردگی مقابله کند اما بیمارانی که داروهای ضدافسردگی به همراه ویتامین دی مصرف کردند، با کاهش علایم افسردگی مواجه شدند.

آشنا شویم: سافت ژل ویتامین D3-1000 ویواتیون

نورآفتاب و ویتامینD

ساده ترین راه برای جذب ویتامین D، قرار گرفتن در معرض نورآفتاب یا نشستن در آفتاب بخصوص تماس با اشعه های ماورابنفش است. هرچه پوست در تماس با آفتاب باشد، بدن ویتامین بیشتری را تولید می کند. با نیم ساعت نشستن در آفتاب، پوست به رنگ صورتی درمی آید. این بدین معناست که اگر شما پوست خوبی داشته باشید، معمولا طی 30 دقیقه پوست به رنگ صورتی در می آید. در چنین شرایطی، نشستن در آفتاب به مدت 15 دقیقه برای تولید ویتامین D3 کافی است. هرچه پوست تیره تر باشد، مدت زمان بیشتری باید در آفتاب بمانید تا ویتامین D تولید شود. مقدار ویتامین دی که از طریق نورآفتاب بدست می آید، به اوقات روز، نوع پوست، محل زندگی و مقدار پوستی که در معرض آفتاب قرار می گیرد، بستگی دارد.

قرص ویتامین دی برای چیست؟

اگر بقدر کافی در معرض نورآفتاب نیستید، موادغذایی بخوبی نمی توانند نیاز شما را به ویتامین D برطرف کنند. در این صورت، پزشک به شما توصیه می کند که از قرص ویتامین دی استفاده کنید. ویتامین دی به دو شکل یافت می شود: ویتامین D2 (ارگوکلسیفرول) که در موادغذایی یافت می شود و ویتامین D3 (کوله کلسیفرول) که از طریق قرار گرفتن در معرض نورآفتاب بدست می آید. اکثر قرص ویتامین دی حاوی ویتامین D3 هستند که معمولا گیاهی نیستند. اگر شما نگران این موضوع هستید، پزشک می تواند مکمل ویتامین D2 را به شما تجویز کند.

قرص ویتامین دی 50000 برای چه چیزی خوب است؟

امروزه بیشتر افراد ترجیح می دهند از قرص ویتامین دی 50000 استفاده کنند تا اینکه هر روز از قرص ویتامین دی با دوز 1000 استفاده کنند. این قرص ویتامین دی برای بیشتر بیماران مناسب است اما مکمل نیست و دوز بالایی دارد و باید توسط پزشک تجویز شود. اگر کمبود ویتامین دی دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید و اگر نیاز باشد برای شما این قرص تجویز می شود. این قرص اصولا ماهانه یک بار استفاده می شود.

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: medicinenet

دیدگاه و نظرات

امیر
سلام من ۲۳ سالمه قدم کوتاهه آیا صفحات رشد تواین سن بسته هست یا باز و از این دارو استفاده کنم یا نه
پوراطب گستر
با سلام متاسفانه در این سن امکان افزایش قد نیست.
میهمان
سلام ویتامین دی برای تقویت مو خوبه؟
پوراطب گستر
با سلام بهتر است از قرص هیرایکس ویواتیون استفاده کنید.
افسانه
باسلام یجا خوندم قرص ویتامین D هزار رو روزی یکی بخوری برای لاغری شکم پهلو خوبه.لاغر میشیم،درسته ؟؟؟؟
پوراطب گستر
با سلام خیر چنین اثری ندارد.
علی
سلام من کلا اشتها ب غذا ندارم آیا ویتامین دی مفید است میتواند کمکی ب میل غذاییم بکنه.ممنونم
پوراطب گستر
با سلام تاثیر زیادی ندارد. شما بهتر است از قرص زینک مکس ویواتیون استفاده کنید.
انیس
سلام ویتامین دی برای افزایش قد خوبه؟ و اینکه بذا افزایش قد چه دارو هایی رو پیشنهاد میکنین
پوراطب گستر
با سلام می توانید از قرص کلترکس پلاس هلث برست استفاده کنید.

ارسال دیدگاه جدید