مکمل دوران بارداری

مکمل دوران بارداری، مولتی ویتامین هایی هستند که برای دوران بارداری و شیردهی به مادران تجویز می شوند. مصرف برخی ویتامین ها و املاح معدنی موجود در مکمل ها و مولتی ویتامین ها برای زنانی که قصد بارداری دارند و یا باردار هستند و یا زایمان کرده و یا درحال شیردهی هستند، ایمن و مناسب می باشد. برخی از این ویتامین ها دارای اسید چرب امگا3 DHA نیز می باشند.

چرا از مکمل دوران بارداری استفاده کنیم؟

  مولتی ویتامین های بارداری به تامین ویتامین ها و املاح معدنی موردنیاز بدن و رشد یک نوزاد سالم و تداوم بارداری کمک می کنند. این مکمل ها زمانی کارایی و اثر بهتری دارند که به همراه تغذیه خوب استفاده شوند. با مصرف مکمل های حاوی اسید فولیک قبل از بارداری، می توان به کاهش شیوع نواقص لوله عصبی (Spina bifida) و آنسفالی (نقص کاسه سر) کمک کرد.
از جمله ویتامین ها و املاح معدنی دیگری که در دوران بارداری مهم هستند میتوان به آهن، کلسیم، ویتامین دی و ید اشاره نمود. نیاز بدن به آهن در طول بارداری افزایش می یابد زیرا آهن برای تولید گلبول های قرمز ضروری بوده و اکسیژن را در اختیار جنین درحال رشد قرار می دهد.
مادران روزانه به 1200 میلی گرم کلسیم نیاز دارند تا علاوه بر حفظ تراکم استخوان خودشان، به رشد و استحکام اسکلت و عضلات نوزادشان کمک کند. ویتامین دی به جذب کلسیم کمک می کند. ید نیز برای رشد مغز و سیستم عصب جنین ضروری است.

مکمل دوران بارداری

چه زمانی باید از مکمل دوران بارداری استفاده کرد؟

به مادران توصیه می شود که چند ماه قبل از اینکه قصد بارداری دارند، باید مصرف ویتامین ها را آغاز کنند. مصرف ویتامین ها بعد از روش های جلوگیری بسیار مفید و سودمند است. به هرحال حدود نیمی از بارداری ها بدون برنامه رخ می دهد. به همین دلیل است که مصرف مولتی ویتامین بویژه اسید فولیک به همه زنانی که در سن باروری هستند، حتی زنانی که قصد بارداری ندارند، توصیه می شود.

بدانیم: مکمل دوران بارداری ویتالی تون

چگونه ویتامین ها را مصرف کنم؟

مکمل های بارداری به اشکال مختلفی مثل قرص، کپسول یا شربت است. می توانید در مورد نوع ویتامین و شکل آن با پزشکتان صحبت کنید. بسته به انتخاب نوع ویتامین، می توانید ویتامین ها را یکبار در روز و یا چندین بار در روز مصرف کنید. ویتامین ها را طبق دستور پزشک مصرف کنید تا از مزیت های آن بهره مند شوید. به عنوان مثال بیشتر ویتامین ها زمانی اثر مطلوب دارند که با آب و معده خالی و بدون غذا مصرف شود.
عوارض جانبی:
بیشتر زنان ادعا می کنند که ویتامین ها عوارض جانبی دارند. برخی زنان از یبوست و معده درد ناشی از مصرف ویتامین شکایت دارند. این مشکلات بدلیل بارداری یا داروهای مصرفی است. تغییر دوز آهن و کم کردن آن می تواند یبوست را کاهش دهد. درصورتی که می خواهید از یک برند خاص یا دوز معینی برای رفع مشکل آنمی استفاده کنید، با مراجعه به پزشک و طبق دستورات او می توانید تغییراتی را در رژیم غذایی یا سایر داروهای مصرفی اعمال کنید و میزان بیوست خود را کاهش دهید.
گاهی اوقات کسالت یا تهوع صبحگاهی، یکی از مشکلات مربوط به مصرف ویتامین های دوران بارداری است. در صورت مصرف ویتامین و داشتن معده درد، مصرف مکمل را به اوقات دیگری (مثل شب و هنگام خوابیدن) موکول کنید.

آیا مصرف مکمل دوران بارداری اجباری است؟

برخی مادران تمایلی به مصرف مکمل ها در بارداری ندارند. آنها فقط به مصرف مولتی ویتامین های قدیمی اکتفا می کنند و مصرف آن را بعد از مشورت با پزشک آغاز می کنند. مهمترین نکته ای که باید مورد توجه قرار داد، مقدار ویتامین آ در مکمل هاست. مصرف زیاد ویتامین آ موجب ناقص شدن نوزاد می شود. برخی مادران متوجه شدند که استفاده از ویتامین های کودکان، برخی مشکلات آنها را در مصرف ویتامین های بارداری کمتر می کند. آنها می توانند سبک های متفاوتی را تجربه کنند، مثلا می توانند از ویتامین هایی به شکل جویدنی یا آدامسی استفاده کنند.

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید