درمان درد قاعدگی با کمک تغذیه

درد پریودی یک بخش آزاردهنده از دوران زندگی بیشتر زنان در طول عادات ماهانه است. بسیاری از خانم ها دنبال درمان درد پریودی با مواد غذایی هستند. یکی از سوالات متداول افراد این است که برای درد پریودی چی بخوریم. بنابراین در این مقاله می خواهیم راهکارهایی در این زمینه ارائه دهیم تا خانم ها درد کمتری را تجربه کنند.

درمان درد پریودی با کمک تغذیه

آب فراوان بنوشید

نوشیدن آب فراوان می تواند نفخ را تسکین دهد. نوشیدن آب فراوان می تواند به درمان نفخ شکم که علایم را تشدید می کند، کمک کند. بنابراین خود را به نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز عادت بدهید بخصوص در طول دوران قاعدگی. با اضافه کردن مقداری نعناع یا یک برش از لیمو، طعم آب را دلپذیرتر کنید. وقتی در دوران قاعدگی هستید، از مصرف نمک پرهیز کنید که این ماندگاری مایعات و نفخ را بیشتر می کند. از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید که این باعث کم شدن آب بدن می شود. برخی زنان، اسهال یا استفراغ را همزمان با دردهای قاعدگی تجربه می کنند. بنابراین مایعات از دست رفته بدن را با نوشیدن آب فراوان جبران کنید.

راه های آسان برای جذب مایعات بیشتر

اگر مزه آب را دوست ندارید و میلی به نوشیدن آن ندارید، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای دریافت مایعات انجام دهید. اولین کاری که می توانید بعد از برخاستن از خواب و در صبح انجام دهید، این است که می توانید یک لیوان آب آمیخته با میوه بنوشید. می توانید چای زنجبیل یا بابونه بنوشید. می توانید از آب معدنی طعم دار برای حفظ آب بدنتان استفاده کنید. یک برش خیار، لیمو یا مقداری نعناع را به آب اضافه کنید و آن را در طول روز بنوشید. با نوشیدن یک فنجان از آب گوشت کم نمک می توانید جذب مایعات بدنتان را افزایش دهید. کم آب شدن بدن برای دردهای قاعدگی خوب نیست. بنابراین با نوشیدن آب، سلامتیتان را تضمین کنید.

دمنوش ها و ادویجات مفید برای درمان درد پریودی

بابونه: نوشیدن چای بابونه ممکن است به درمان درد پریودی کمک کند. چای بابونه سرشار از مواد ضدالتهابی است که مانع عملکرد پروستوگلاندین ها می شود. پروستوگلاندین ها توسط سلول هایی ساخته می شوند که در اندومتریوم رحم قرار دارند. این سلول ها، پروستوگلاندین ها را در طول قاعدگی زنان آزاد می کنند و باعث تحریک و انقباض عضله رحم، ایجاد درد و دل پیچه می شوند. پروستوگلاندین ها در جریان خون باعث ایجاد تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد در طول دوره قاعدگی می شوند. داروهای ناپروکسن و ایبوپروفن، تولید پروستوگلاندین را کاهش می دهند. چای بابونه از فعالیت پروستوگلاندین که باعث درد می شود، جلوگیری کرده و جریان قاعدگی را برای تسکین علایم قاعدگی بیشتر می کند.

رازیانه: محققان معتقدند که رازیانه از انقباض رحم که بواسطه پروستوگلاندین تحریک می شود، ممانعت می کند.در یک مطالعه، تقریبا 80 درصد از زنانی که کپسول حاوی 30 میلی گرم از عصاره رازیانه را 4 بار در روز به مدت 3 روز قبل از شروع دوره قاعدگی مصرف کردند، درد کمتری را نسبت به گروه دارونما تجربه کردند. عصاره رازیانه می تواند یک گزینه خوب برای 10 درصد از زنانی باشد که فعالیت های معمولیشان را برای 1 تا 3 روز اول دوران قاعدگی بدلیل دردهای شدید قاعدگی انجام نمی دهند.

دارچین: مقداری دارچین را روی غلات صبحانه یا یک فنجان شکلات داغ بریزید. در یک مطالعه، زنانی که کپسول حاوی 420 میلی گرم دارچین را 3بار در روز برای 3 روز اول دوره قاعدگی مصرف می کردند، خونریزی و درد کمتر و کاهش تهوع و استفراغ را در مقایسه با گروه دارونما تجربه کردند. هیچ نوع اثرات جانبی مربوط به قرص های دارچین در زنان گزارش نشد. یک مقدار دارچین را روی غلات صبحانه یا یک فنجان شکلات داغ بریزید و آن را امتحان کنید. این روش ضرری نداشته و می تواند به تسکین دردهای قاعدگی و علایم قاعدگی کمک کند.

زنجبیل: اگر مایلید برای درمان درد پریودی از گزینه های غیر دارویی استفاده کنید، زنجبیل را امتحان کنید. یک مطالعه روی زنان جوان نشان داد که کپسول های زنجبیل و نیز داروهای ایبوپروفن و مفنامیک اسید، علایم دیسمینوره اولیه اعم از قاعدگی دردناک را تسکین می دهند. زنان در گروه آزمایش کپسول حاوی 250 میلی گرم زنجبیل را 4 بار در روز برای 3 روز اول قاعدگی مصرف کردند. زنان در گروه مفنامیک اسید، کپسول 250 میلی گرمی را 4 بار در روز مصرف کردند و زنان در گروه ایبوپروفن نیز کپسول 400 میلی گرمی را 4 بار در روز مصرف کردند. زنان در هرسه گروه، تسکین درد، رضایت از درمان و کاهش شدت دیسمینوره را صرفنظر از نوع درمان گزارش دادند. هیچیک از زنان، عوارض و اثرات جانبی و شدید مربوط به هریک از روش های درمان را گزارش ندادند. بنابراین اگر مایلید برای تسکین دردهای قاعدگی از گزینه های غیردارویی استفاده کنید، زنجبیل را امتحان کنید.   

شوید: گیاه شوید می تواند یک گزینه مناسب برای درمان درد پریودی باشد. محققان، اثربخشی پودر شوید را با قرص مفنامیک اسید برای درمان درد پریودی در یک گروه از زنان دانشجو آزمایش کردند. این زنان به سه گروه تقسیم شدند: گروه شوید، گروه مفنامیک اسید و گروه دارونما. زنان درمان 5 روزه را از روز دوم قبل از شروع دوران قاعدگی آغاز کردند. محققان دریافتند که پودر شوید و نیز داروهای مسکن می تواند درد قاعدگی را تسکین دهد. اگر مایلید درمان های غیردارویی را برای درد قاعدگی تجربه کنید، شوید یک گزینه مناسب است.
به عقیده دانشمندان، ترکیبات مفید در کورکومین می تواند با التهاب مقابله کند و سطح ناقلان عصب را تغییر دهد.

زردچوبه: کورکومین یکی از اجزای تشکیل دهنده در ریشه زردچوبه است که می تواند به درمان درد پریودی کمک کند. زنانی که 2 کپسول کورکومین را هر روز به مدت 7 روز قبل از قاعدگی و به مدت 3 روز بعد از قاعدگی مصرف کردند، کاهش علایم سندروم پیش از قاعدگی را در مقایسه با گروه دارونما تجربه کردند. دانشمندان معتقدند که ترکیبات مفید در کورکومین می تواند با التهاب مقابله کند و سطح ناقلان عصب را تغییر دهد که همه اینها ممکن است باعث کاهش علایم سندروم پیش از قاعدگی شود. زنانی که با کورکومین درمان شدند، بهبود رفتار، خلق و خو و علایم جسمی بدلیل شرایط التهابی مثل آرتروز، IBS، بیماری روده التهابی، بیماری های خودایمنی و دیگر بیماری ها را نشان دادند.

درمان درد پریودی

ترکیبات موثر در درمان درد پریودی

ویتامین B1 و امگا3

محققان، اثرات ویتامین B1 و روغن ماهی را بر علایم دیسمینوره در دانش اموزان دبیرستانی مطالعه کردند. این دانش آموزان به 4 گروه مختلف تقسیم شدند. یک گروه، 100 میلی گرم ویتامین B1 را در روز مصرف کردند. گروه بعدی، 500 میلی گرم روغن ماهی را در روز مصرف کردند. یک گروه، ترکیبی از ویتامین B1 و روغن ماهی را مصرف کرد و آخرین گروه، دارونما را مصرف کرد. زنان، درمان را در شروع دوره قاعدگی انجام دادند و آن را به مدت 2 ماه ادامه دادند. در مقایسه با گروه دارونما، زنانی که ویتامین B1، روغن ماهی یا هردو را مصرف کردند، درد کمتری را گزارش دادند. زنانی که روغن ماهی یا ویتامین B1 مصرف کردند، درد قاعدگی را گزارش دادند که این درد در مقایسه با گروه دارونما طولانی نبود.

ویتامین دی

دردهای قاعدگی بدلیل افزایش سطح پروستوگلاندین هاست که باعث انقباض رحم می شود. این انقباضات باعث خونریزی از جداره رحم می شود. ویتامین دی، تولید پروستوگلاندین ها را کاهش می دهد. در یک مطالعه، زنانی که دیسمینوره اولیه و سطح پایینی از ویتامین دی داشتند، مصرف دوزهای بالای ویتامین دی در یک هفته، شدت درد را برای 8 هفته در طول درمان و 1 ماه  بعد از پایان درمان کاهش داد. زنانی که ویتامین دی مصرف می کردند، نیاز کمتری به مصرف داروهای مسکن برای تسکین درد قاعدگی داشتند. شما می توانید از پزشکتان بخواهید که سطح ویتامین دی را با انجام یک آزمایش خون اندازه گیری کند.

کلسیم یک ماده معدنی ضددرد

کلسیم یک ماده مغذی است که همه به آن نیاز دارند اما اکثر زنان، آن را به مقدار کافی بدست نمی آورند. نه تنها برای داشتن استخوان های سالم بلکه برای کارکرد درست قلب، عضلات و سیستم عصب به کلسیم نیاز داریم. جذب کلسیم به مقدار کافی می تواند به تسکین دردهای قاعدگی کمک کند. در یک مطالعه، زنانی که مکمل حاوی 1000 میلی گرم کلسیم را از روز پانزدهم قاعدگی مصرف کردند تا زمانی که درد قاعدگی در سیکل های بعدی متوقف شد، درد کمتر شدیدی را در مقایسه با گروه دارونما تجربه کردند. محصولات لبنی کم چرب، آب پرتقال غنی شده با کلسیم، کنسرو ماهی ساردین و سالمون و دیگر غذاهای حاوی کلسیم را در رژیم غذاییتان بگنجانید.

فواید منیزیم برای زنان

منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که بدن برای سوخت و ساز بیش از 300  سیستم آنزیمی به آن نیاز دارد. منیزیم برای ساختن عضلات، پروتئین و استخوان های سالم ضروری است. بدن برای کارکرد صحیح عضلات و اعصاب، تنظیم فشارخون و کنترل سطح قندخون به منیزیم نیاز دارد. منیزیم برای ساختن DNA و RNA و ساختن گلوتاتیون که یکی از آنتی اکسیدان های غالب در بدن است، ضروری می باشد. منیزیم می تواند به تسکین علایم سندروم پیش از قاعدگی بخصوص وقتی با ویتامین B6 خورده می شود، کمک کند. یک مطالعه نشان داد زنانی که 250 میلی گرم منیزیم و 40 میلی گرم ویتامین B6 می خورند، علایم سندروم پیش از قاعدگی را کمتر تجربه می کنند. مراقب باشید که منیزیم می تواند با عملکرد داروهایی مثل آنتی بیوتیک، بازدارنده های پمپ پروتون، داروهای ادرارآور و بیس فسفنات تداخل داشته باشد. مصرف منیزیم به مقدار کافی با کاهش خطر اندومتریوز ارتباط دارد. منابع منیزیم شامل بادام زمینی، اسفناج، بادام هندی و لوبیای سیاه می باشد. زنان جوان باید بین 310 تا 400 میلی گرم منیزیم در روز بخورند که این به سن و باردار بودن یا شیردهی آنها بستگی دارد.
 

مکمل مولتی ویتامین مینرال مخصوص خانم ها: سافت ژل وومیناویت اوریجینال ویواتیون

تغذیه مناسب برای درمان درد پریودی

در دوران قاعدگی ممکن است میل به خوردن غذاهای چرب، شیرین یا نمکی داشته باشید اما این غذاها برای شما خوب نیستند. برخی زنان متوجه شده اند که خورن غذاهای مناسب می تواند به درمان درد پریودی کمک کند. خوراکی های ضدالتهاب مثل گیلاس، بلوبری، گوجه فرنگی و فلفل های دلمه ای گزینه های خوبی هستند. ماهی هایی که در آب سرد زندگی می کنند، غنی از اسیدهای چرب امگا3 هستند و از خوراکی های سالم محسوب می شوند. خوردن لوبیاهای غنی از کلسیم، بادام و سبزیجات برگدار نیز توصیه می شود. این غذاها حاوی ترکیباتی هستند که با التهاب مقابله می کنند. برخی زنان گزارش دادند که خوردن این نوع غذاها می تواند به تسکین درد قاعدگی و سلامت استخوان کمک کند. بهتر است یک رژیم غذایی سالم و متعادل را در طول سال بخصوص در دوران قاعدگی و نه فقط برای چند روز در ماه داشته باشیم.

از خوردن این موادغذایی پرهیز کنید

عادات غذایی و سبک زندگی شما می تواند به درمان درد پریودی کمک کند. اگر دردهای قاعدگی را هر ماه تجربه می کنید، از خوردن برخی غذاها پرهیز کنید. خوراکی های سفید و تصفیه شده از جمله قند، نان و پاستا را کنار بگذارید. از خوردن اسیدهای چرب ترانس که غالبا در غذاهای آماده مثل غذاهای سرخ شده، کوکی ها، پیازهای حلقه شده، کراکرها و مارگارین یافت می شوند، پرهیز کنید. مصرف مشروبات الکلی، تنباکو و کافئین را به حداقل برسانید. همه این خوراکی ها، التهاب را افزایش داده و درد قاعدگی را تشدید می کنند. برخی شواهد نشان می دهد که کاهش مصرف چربی های مضر می تواند به تسکین درد قاعدگی کمک کند.

کافئین 

کنار گذاشتن کافئین به درمان درد پریودی بیشتر زنان کمک می کند. اگر کافئین را هر روز مصرف می کنید، لازم است دوز آن را به آرامی و بتدریج کم کنید تا از بروز علایم جلوگیری شود. بجای مصرف کافئین می توانید اسموتی های حاوی سبزیجات، بری های غنی از آنتی اکسیدان و پودر پروتئین را امتحان کنید. این اسموتی ها حاوی موادمغذی هستند که نیاز شما را برطرف کرده و درد قاعدگی را کمتر می کنند.

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)

منبع: onhealth

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید