رژیم غذایی نقرس

نقرس نوعی آرتریت یا بیماری التهابی مفاصل است. افراد مبتلا به نقرس از درد شدید و ناگهانی، تورم و التهاب مفاصل رنج می برند. خوشبختانه نقرس با مصرف دارو، رژیم غذایی نقرس و تغییر سبک زندگی قابل کنترل است. شروع یک رژیم غذایی متعادل برای نقرس نه تنها می تواند خطر حملات را کاهش دهد، بلکه می تواند پیشرفت آسیب مفصلی ناشی از نقرس را نیز کند کند. در این مقاله به بهترین رژیم غذایی نقرس اشاره می کنیم.

نقرس چیست؟

نقرس نوعی آرتریت است که با درد ناگهانی، تورم و التهاب مفاصل همراه است و تقریبا نیمی از بیماران از درد و التهاب مفصل انگشت شست پا و برخی دیگر نیز از درد انگشتان، مچ، زانو و پاشنه پا رنج می برند. علایم یا حملات نقرس زمانی روی می دهد که سطح اسید اوریک خون بالا باشد. اسید اوریک یک ماده اضافی است که هنگام هضم مواد غذایی در بدن تولید می شود. وقتی سطح اسید اوریک خون بالا باشد، این مواد در مفاصل به صورت کریستال هایی انباشته می شوند که موجب تورم، التهاب و درد شدید می شود. حملات نقرس معمولا شب ها رخ می دهد و حتی 3 تا 10 روز طول می کشد. بیشتر افراد مبتلا به نقرس، این علایم را زمانی تجربه می کنند که بدنشان نمی تواند اسید اوریک اضافی را از بدن خارج کند و اسید اوریک در مفاصل انباشته می شود.

رژیم غذایی نقرس

تاثیر رژیم غذایی نقرس در درمان آن

مصرف برخی مواد غذایی در بیماران مبتلا به نقرس موجب افزایش اسید اوریک خون می شود و احتمال حملات را بالاتر می برد. اغلب مواد غذایی غنی از پورین هستند. پس از مصرف این غذاها، بدن شروع به تولید اسید اوریک می کند. تحقیقات نشان می دهند که کاهش مصرف غذاهای غنی از پورین و مصرف صحیح داروها می تواند از حملات نقرس جلوگیری کند.

رژیم غذایی نقرس ، مواد غذایی که می توان مصرف کرد

اگرچه رژیم غذایی بیماران نقرس محدود است، مصرف مواد غذایی حاوی مقدار کم پورین (کمتر از 100 میلی گرم) به این بیماران توصیه می شود که شامل طیف زیادی از مواد غذایی است. در این قسمت این مواد غذایی را بررسی می کنیم.
سبزیجات: در گذشته تصور می شد که باید از مصرف برخی سبزیجات اجتناب شود. اما شواهد اخیر نشان می‌ دهد که مصرف سبزیجات غنی از پورین مانند مارچوبه، اسفناج و گل کلم بر سطح اسید اوریک تاثیر نمی‌گذارد یا خطر حمله نقرس را افزایش نمی‌دهد. به علاوه، سبزیجات ویتامین ها و مواد معدنی مهم بدن را تامین می کنند.
محصولات لبنی: پروتئین‌های موجود در محصولات لبنی می ‌توانند به طور طبیعی به کاهش سطح اسید اوریک کمک کنند. انتخاب محصولات کم ‌چرب مانند شیر بدون چربی یا ماست کم‌ چرب به حفظ وزن سالم نیز کمک می‌ کند.
توفو، غلات کامل، حبوبات: در رژیم غذایی نقرس، مصرف گوشت و غذاهای دریایی کاهش می یابد، اما همچنان حدود 15 تا 30 درصد کالری باید از پروتئین تامین شود. پروتئین های گیاهی مانند حبوبات، سویا و روغن های گیاهی (مانند زیتون، آفتابگردان و سویا) حتی ممکن است از بدن در برابر حملات نقرس محافظت کنند. از غلات کامل می توان به برنج قهوه ای و جو اشاره کرد.
مرکبات: شواهد نشان داده است که مصرف روزانه 500 میلی گرم ویتامین C ممکن است راه موثری برای کاهش دفعات تشدید نقرس باشد. سعی کنید میوه هایی با مقدار فروکتوز کمتر مانند گریپ فروت، پرتقال یا آناناس انتخاب کنید، زیرا این قند طبیعی می تواند سطح اسید اوریک را افزایش دهد. برخی از افراد مبتلا به نقرس مکمل ویتامین C مصرف می کنند.
میوه ها: همه میوه ها برای بیماری نقرس خوب هستند. مصرف گیلاس سطح اسید اوریک سرم را کاهش می دهد و می تواند خطر تشدید عود را در بیماران مبتلا به نقرس کاهش دهد. گیلاس و آلبالو همچنین حاوی سطوح بالایی از آنتوسیانین ها هستند که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند و در مدیریت درد و التهاب مرتبط با حملات نقرس مفید است.
مغزها: همه مغزها و دانه ها
نوشیدنی ها: قهوه، چای و چای سبز

با مکمل های مناسب نقرس آشنا شوید: قرص جوشان ویتامین ث 1000 ویتافیز پلاس

رژیم غذایی نقرس، مواد غذایی که نباید مصرف کرد

در صورتی که دچار حملات ناگهانی نقرس می شوید، باید از خوردن مواد غذاهای که حاوی بیش از 200 میلی گرم پورین هستند، خودداری کنید. در این قسمت این مواد غذایی را بررسی می کنیم.
گوشت قرمز و گوشت اندام: گوشت قرمز دارای پورین بیشتری نسبت به گوشت سفید است. مصرف بیشتر گوشت قرمز (از جمله گوشت گاو، آهو، گاومیش) و گوشت اعضای بدن (از جمله جگر، زبان و قلوه) خطر حملات مکرر نقرس را افزایش می دهد.
ماهی های آب سرد و صدف ها: انواع خاصی از ماهی ها دارای پورین بیشتری هستند و باید در رژیم غذایی نقرس محدود شوند. ماهی ‌های آب‌ های سرد مانند تن، قزل‌آلا، شاه ماهی، ساردین، همانند صدف‌ها، میگو، و خرچنگ دارای پورین زیادی هستند.
آبجو و مشروبات الکلی: اکثر نوشیدنی های الکلی در رژیم غذایی نقرس توصیه نمی شوند. به طور خاص، آبجو و مشروبات الکلی دفع اسید اوریک را کند می کنند. با این حال، مطالعات نشان داده اند که مصرف متوسط شراب با بروز بیشتر حملات نقرس مرتبط نیست.
مواد غذایی و نوشیدنی های قندی: غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی فروکتوز هستند (به ویژه شربت ذرت با فروکتوز بالا) باید در رژیم غذایی نقرس اجتناب شود. آب میوه، و سایر محصولات از جمله اسنک بار، آب نبات، نوشابه های گازدار و غلات صبحانه نیز حاوی قند بالایی هستند.
مخمر: از مصرف مخمر غذایی، مخمر آبجو و سایر مخمرها باید پرهیز شود.
به علاوه، توصیه می شود که از مصرف کربوهیدرات های فاقد سبوس مثل نان سفید، کیک و کوکی ها پرهیز شود با اینکه غنی از پورین یا فروکتوز نیستند.

کاهش وزن

حفظ وزن مناسب می تواند به کاهش فشار روی مفاصل و درد کمک و پیشرفت آرتریت را کند کند. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که حفظ وزن یکی از راه‌ های کاهش دفعات تشدید نقرس است. اما اگر قصد کاهش وزن دارید، از کاهش وزن سریع پرهیز کنید. با از دست دادن سریع وزن، ممکن است در نهایت باعث تشدید حمله شوید. مانند همه برنامه های غذایی، یک رویکرد آهسته و پیوسته بهتر است و در دراز مدت بهتر می توانید آن را حفظ کنید.

کلام آخر
به خودتان زمان بدهید تا با رژیم غذایی نقرس سازگار شوید. تشخیص اینکه کدام غذاها برای شما بی خطر هستند یک فرایند آزمون و خطا است. به عنوان مثال، در حالی که برخی با مصرف مقادیر متوسط گوشت قرمز مشکلی نخواهند داشت، برخی دیگر ممکن است تنها با مصرف مقدار اندکی از آن دچار حمله شوند. بهتر است هنگام غذا خوردن بشقاب خود را با سبزیجات سالم، میوه، گوشت بدون چربی (مانند مرغ)، غلات کامل و لبنیات کم چرب پر کنید، که توصیه های استاندارد برای همه مردم است.
اگر گوشت قرمز منبع اصلی پروتئین شماست، ممکن است کمی طول بکشد تا آن را با گزینه های دیگر جایگزین کنید. اما هنگامی که به انتخاب حبوبات، تخم مرغ، مرغ، غلات غنی از پروتئین یا انواع دیگر پروتئین های گیاهی عادت کردید، متوجه می شوید چقدر این رژیم غذایی برای شما موثر است.

سوالات متداول

سریع ترین راه برای درمان نقرس چیست؟

هیچ درمانی برای نقرس وجود ندارد. سریع‌ترین راه برای مدیریت علائم، پیروی از رژیم غذایی نقرس، انتخاب شیوه زندگی سالم و مصرف داروها مطابق با تجویز پزشک است.

اگر نقرس دارید بهترین نوشیدنی چیست؟

آب. در طول حمله نقرس، توصیه می شود روزانه 16 لیوان آب بنوشید. پس رفع علائم، همچنان باید روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید. آب گیلاس برای کاهش سطح اسید اوریک نیز مفید است.

منبع: verywellhealth

دیدگاه و نظرات

شهریار
با سلام خدمت شما بسیار مفید بود مطالب.من سی و هشت سال سن دارم تمام مفاصلم تخریب شده و اسید اوریک به صورت زخم از بدنم بیرون میاد.تمام بدنم از رسوبات اسید اوریک پر است و هیچ دارویی روی من تأثیر نداره.پنچ ساله در خونه بستری هستم و از کارافتاده هستم.چگونه این رسوبات را حل کنم و دفع کنم ممنون میشم راهنمایی کنید.نقرس من ارثی است
پوراطب گستر
با سلام متاسفانه در حوزه کاری ما نیست و باید با پزشک صحبت کنید.
جعفز
درود و آرزوی سلامتی برای تک تک افرادی که از وقت خود هزینه کردین و لطف کردین این مطالب بسیار مفید را به اشتراک گذاشتین صمیمانه سپاسگزارم
پوراطب گستر
با سلام. از اینکه مقاله ما را پسندیده اید ممنونیم. برای شنیدن مقالات صوتی ما می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: https://shenoto.com/channel/podcast/HIPOFIZZ
امامی زاده
باسلام ، راهنمایی های شما عالی بود سپاسگزارم
علی
سلام نقرس درمانی دارد؟
ادمین سایت
باسلام بله، با دارو و رعایت رژیم غذایی مناسب کنترل می شود.
ناشناس
شما گفتید قارچ مصرف کنید ولی قارچ سرشار از پورین هست که برای افراد نقرسی شدید بد میباشد
ادمین سایت
باسلام مصرف غذاهای غنی از پورین مانند غذاهای پخته شده یا فرآوری شده به ویژه با منشاء حیوانی و غذاهای دریایی یک عنصر کلیدی در افزایش پیش سازهای اسید اوریک است. در حالی که غذاهای غنی از پورین با منشاء گیاهی مانند لوبیا، عدس، قارچ، نخود، حبوبات و لبنیات خطر کمتری در ابتلا به هیپراوریسمی و نقرس دارند، بنابراین در بیماران نقرس مجاز است. علاوه بر این، غذاهای غنی از ویتامین C، محصولات لبنی کم چرب، روغن های گیاهی مانند زیتون، آفتابگردان و سویا با کاهش خطر ابتلا به هایپراوریسمی و نقرس مرتبط بودند. ویتامین C باعث افزایش دفع کلیوی اسید اوریک می شود، بنابراین می توان از آن به عنوان مکمل در درمان نقرس استفاده کرد. در بسیاری از رفرنس ها مصرف قارچ و آلبالو و لبنیات کم چرب برای کاهش علائم نقرس توصیه شده اند به هر حال در صورت مصرف هر یک از این ترکیبات که باعث تشدید درد در شما می شود باید مصرف آن کاهش یابد.
مریم
با سلام دوست عزیز قندهای الکلی اصلی ترین قند موجود در گیلاس هستند نه فروکتوز. و لذا، مصرف ان برای بیماران مبتلا به نقرس توصیه می شود. بنابراین توصیه دوستمون کاملا بجا می باشد.

ارسال دیدگاه جدید