کینوا برای لاغری

کینوا برای لاغری امروزه مورد توجه بسیاری از گیاهخواران و همچنین اکثر افرادی که به دنبال تغییر سبک‌زندگی خود هستند قرار گرفته است. گیاه کینوا نسبت به برنج سبک ‌تر بوده و راحت‌ تر هضم می‌شود به همین دلیل جایگزین مناسبی برای برنج به شمار می‌رود. دانه‌های کینوا منبعی غنی از پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین B1، B2، B6، B9 پتاسیم، آهن و ... بوده و 9 آمینو اسید ضروری را داراست.

کینوا برای لاغری

کینوا برای لاغری مناسب است چرا که سرشار از کربوهیدرات و کلسیم است و به خوبی انرژی مورد نیاز بدن را تامین می نماید. هر 1/4 فنجان از گیاه کینوا دارای 3 گرم فیبر و 6 گرم پروتئین است که این مقدار نسبت به غلات دیگر بیشتر بوده و مصرف آن باعث ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون خواهد شد. گیاه کینوا به نام‌های برنج اینکا و خاویار گیاهی نیز معروف است. این گیاه شبیه غلات است و مانند دیگر غلات پخته مصرف می‌شود اما جزو غلات به حساب نمی‌آید. جایگزین‌کردن این دانه گیاهی مفید با برنج ‌سفید و یا انواع پاستاها، به دلیل داشتن کالری کم ‌تر و ایجاد احساس سیری طولانی ‌تر، به افراد دیابتی توصیه می‌شود.
کینوا همچنین فاقد گلوتن است و برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند و یا از رژیم‌غذایی بدون‌ گلوتن پیروی می‌کنند بسیار مناسب است. این گیاه که در رنگ‌های سفید، کرم، زرد، صورتی و طوسی یافت می‌شود، نسبت به برنج قهوه‌ای پروتئین بیشتری دارد و سرشار از منگنز، مس و منیزیم است. طبق تحقیقات جدید، مصرف روزانه 2/5 فنجان انواع غلات و دانه‌ها، تا 21% احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش خواهد داد. جو دوسر و کینوا جزو مفیدترین این مواد و منبعی غنی از فیبرهای محلول و غیرمحلول در آب هستند. مصرف گیاه کینوا، به دلیل داشتن پروتئین زیاد و کالری کم، برای ورزشکاران بسیار مطلوب است.

طرز پخت کینوا برای لاغری

طرز پخت گیاه کینوا تا حد زیادی شبیه به برنج سفید است به این ترتیب که هر یک پیمانه کینوا را با 2 پیمانه آب، آب مرغ یا گوشت به مدت 10 تا 15 دقیقه و با حرارت ملایم می‌پزند تا زمانی که آب آن کاملا کشیده شود. همچنین می توانید سوپ کینوا برای لاغری بپزید.

کینوا برای لاغری

لاغری با استفاده از دانه چیا

چیا یک دانه خوراکی است که این گیاه بومی آمریکای مرکزی است. امروزه، گیاه چیا به صورت تجاری و نیز به صورت طبیعی در مکزیک، بولیوی، آرژانتین، اکوادور، نیکاراگوئه، گواتمالا و استرالیا رشد کرده یا کاشته می‌شود. دانه چیا به دلیل داشتن امگا ۳ ،کربو هیدرات، پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان ها و کلسیم یک ماده غذایی کامل است. دانه چیا برای رژیم لاغری بسیار مناسب است. دانه چیا می تواند باعث کاهش اشتها شود و یک منبع فوق العاده از فیبر و امگا ۳ است. روش لاغری با استفاده از دانه چیا را می توانید در ادامه مطلب مطالعه کنید.

استفاده از دانه چیا برای لاغری

یک و نیم قاشق غذا خوری دانه چیا را در داخل ظرف بریزید و ۱۰ برابر آن آب بریزید و هم بزنید. چند دقیقه صبر کنید و دوباره هم بزنید. بعد درب ظرف را بگذارید و به مدت نیم ساعت صبر کنید تا ژله ای شود. می توانید این ژل را همان لحظه مصرف کنید یا به مدت دو هفته داخل یخچال نگهداری کنید.

میزان مصرف دانه چیا در روز

برای تأثیر بهتر توصیه می شود روزانه ۱۰ الی ۲۰ گرم استفاده شود. یک بسته ۵۰۰ گرمی دانه چیا را به طور معمول می توانید به مدت یک ماه استفاده کنید.

بیشتر بدانیم: شل شدن پوست بعد از رژیم کاهش وزن

مزایای دانه چیا و خواص آن

وقتی خیس شود و بعد مصرف شود بدن می تواند به طور کامل آن را هضم کند و به سرعت و به طور موثر تمام ارزش غذایی آن را دریافت کند. یک وعده دانه چیا که معادل ۲۸ گرم است حاوی شامل ۱۳۷ کالری است. مقدار چربی آن ۹ گرم است که ۱۳ درصد میزان مود نیاز بدن در روز است. تحقیقات نشان می دهد که دانه های چیا یک منبع بسیار خوبی از منگنز است. این دانه ها از فیبر بالایی برخوردار است. علاوه بر آن فیبر بسیار محلول است و در اینجا بهترین راه برای از دست دادن وزن است. میزان کلسترول بسیار پایین آن باعث می شود که شما هنگام خوردن دانه چیا جذب چربی را کاهش بدهید. یک وعده غذایی که شامل دانه چیا باشد می تواند باعث پر انرژی بودن بدن شما شود و همچنین باعث لاغر شدن شما می شود. لاغری با استفاده از دانه چیا یک روش مطمئن است زیرا تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن تأمین می شود.

نویسنده: نازنین امتی ( کارشناس ارشد تغذیه )

دیدگاه و نظرات

امینی
ممنون از توضیحات و پاسخ گویی شما
محسن
تشکر از شما از مطلبتون استفاده بردم ممنونم
پوراطب گستر
ممنون از نظر شما
میهمان
سلام خدا قوت من دانه کینوا و دانه چیا رو مخلوط کردم هر روز صبح دو قاشق رو در یک لیوان آب جوش حل میکنم بعد از ژله ای شدن و ولرم شدن آب میخورم آیا این روش مصرف برای لاغر شدن درسته؟؟؟
پوراطب گستر
با سلام بله درست است.
مریم
درود کینوار واسه درمان بیماری پسوریازیس خوب یانه
ادمین سایت
با سلام تاثیر اختصاصی برای آن در این زمینه بیان نشده تا آنجایی که اطلاع دارم.
سمیه امینی
سلام دانه چیا و کینوا برای صرع خوبه یا بده
ادمین سایت
با سلام به شما خاصیت ویژه ای برای افراد مبتلا به صرع برای آنها ذکر نشده.
ناشناس
لطفا نحوه زمان مصرف ومقدار هروعده را درلیتهای خود قراردهید من دوماهه برای لاغری وگوارش مصرف میکنم ولی متاسفانه دارم چاق میشوم از وزن ۷۴کیلو الان ۸۰کیلوشدم

ارسال دیدگاه جدید